944 83a startar ej

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1159
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 83a startar ej

#16 Post by Peedster »

Gjorde en liten insats ikväll med att testa att bygla dme och allt funkar som det ska, mätte alla kontakter på dme relät och de gav ström när de skulle. Mätte ström på 35 och 18 i dme kontaktstycket.
Plockade loss fuelrail och la 4 burkar under och körde startmotorn och alla sprayade! Kanske inte 100% lika men pluggade i allt igen och körde startmotorn och den började hosta till. Körde på längre utan gas och till sist hoppade den igång och startar nu riktigt fint!
Så tror givarna vid svänghjul var stora boven och sen kanske soppa i cylindrarna och allmänt trött efter 10 års stillestånd.

Så tack för allas input!! 👌🏼🙏🤝

Ska fortsätta att fräscha upp bränslesystemet med filter och rengöra spridarna och inom kort byta remmar/vattenpump och alla bromsar sen pimpa vidare och ha som vinterbil!
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
felix83
S2-Poster
Posts: 271
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944 83a startar ej

#17 Post by felix83 »

Kul att det löste sig!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Jarlingar
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 83a startar ej

#18 Post by Jarlingar »

Kul att den startade!
Om du ändå ska ur med filtret i tanken, och det vill du nog när den stått så länge... så plocka loss tankgivaren och kolla så den funkar. om inte så kan jag nästan garantera att den bara är att rengöra.
Min 944a'a hade stått i 20 år och bränslemätaren visade mest halv tank hela tiden...
Kolla på denna:
http://youtu.be/6GAsZo-C_Ts

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1159
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 83a startar ej

#19 Post by Peedster »

Tackar!

Hur/var sitter filtret i tanken? Rengörs eller byter man det?
Nån Clarks eller dylikt?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1159
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 83a startar ej

#20 Post by Peedster »

Hittade, sitter direkt i tankutgången innan pumpen.
Usch de kan ju se hemska ut!!
Yes kommer att göra detta moment garanterat!

https://www.youtube.com/watch?v=8UugBRZ4gfU
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Peter O
S2-Poster
Posts: 264
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 944 83a startar ej

#21 Post by Peter O »

Hoppas det är OK att jag "lånar" denna tråd lite..... Det där filtret såg ju allt annat än fint ut, men min fråga är: brukar denna typ av problem uppstå också i plasttankar, som ju senare 44:or har? Själva filtret verkar sitta även i dessa.

Hälsningar,
Peter

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1159
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#22 Post by Peedster »

Uppdaterar med att bilen inte startar. Sen den gick igång så stod den ett tag och jag bytte bromsar m.m. sen när jag skulle starta den så gjorde den inte det. Kollade över allt igen och allt verkade lira sen plötsligt så hoppade den igång och gick bra. Körde den en tur och allt verkade lira. Sen stod den i 2 veckor till och jag fixade lite med icke fungerande lampor och när detta var klart så startade den inte igen. Mätte svänghjulsgivarna och de ger rätt ohm 810 ish bägge samt ger utslag när jag crankar i dme-kontaktstycket enligt https://www.youtube.com/watch?v=zeFOOcLSk60. Juckade och särade på kontakterna ner till givarna osv hände ingenting. Lossar sen en tändkabel och lägger med ett stift för att kolla gnista och då gnistar den. Stoppar tillbaka den startar med en gång. Var ute och körde och stängde av ett tag sen startade den fint igen.
Kvällen efter startar den inte igen och jag har försökt samma saker igen och rev ner tändbrytaren (ignition switch) och testade med annan men ingen skillnad.

Känner mig ju inte 100% på givarna fast de visar ju rätt motstånd och volt när jag crankar. Det skulle väl inte visa något voltutslag vid crank om avståndet 0,8mm var fel?
Har nämligen ingen tach bounce...

Riktigt drygt att vinterbilen blir ståendes hela vintern :(
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Jarlingar
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 83a startar ej

#23 Post by Jarlingar »

Om avståndet för givarna är precis på gränsen för stort så kan man få fenomenet att dom bara funkar ibland.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1159
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 83a startar ej

#24 Post by Peedster »

Inne efter 2,5 tim felsöka ute i snön med täckbyxor och hela kittet.
Justerade givarna upp och ner massa gånger, vred på vevaxeln med spärrskaft och lyssnade/kände på givarna när de skrapade i bände jag upp de minimalt sen in i bil och testa. Bytte givarna ifall ena krånglade osv. Inget funkade. Men tycker det är lite glapp i ena kontakten så ruckade och ändrade läge där. Så startar den, och dör. Ut och pilla och startar sen dör efter ett tag. Startar och den går så jag går ut och drar lite i kontakterna och den dör. Men samtidigt lutar jag armarna på kabelhärvan så oklart vad som gjorde det. Fick inte igång den igen men tänkte att det skadar inte att ta bort damasken till kontakten och titta under...
Jag antar att det inte är original med eltejp lindat och kablarna ser ut som de blivit skavda/böjda? Förhoppningsvis är detta problemet! Jordflätan till ena kontakten var frasad och ärjad och oklart om man lagat här men nån har onekligen pillat på kablarna. Hur viktig är jordflätan till givarna när det är 3 poler?
Och hur går jag vidare?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
B_2
S-Poster
Posts: 151
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 83a startar ej

#25 Post by B_2 »

Låter ju inte så kul att meka utomhus.
Men rent spontant skulle jag köpa nya/begagnade kablar. Kabeln är uppenbarligen avskärmad och borde vara det hela vägen.
Jag gjorde en snabb bildsökning, dom ska inte se ut sådär i alla fall. :shock: Och ämnet diskuteras onekligen på Rennlist.
https://www.google.com/search?q=rennlis ... 61&bih=619

User avatar
B_2
S-Poster
Posts: 151
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 83a startar ej

#26 Post by B_2 »

Alltså, avskärmningsflätan är ju där för att hindra elektriskt "läckage" in och ut ur kabeln.

User avatar
B_2
S-Poster
Posts: 151
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 83a startar ej

#27 Post by B_2 »


User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 83a startar ej

#28 Post by safe »

Man får ju aldrig skärmen "hela vägen" vid kontakten, tex är ju kontakten i sig oskärmad då skärmen går ett av stiften.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users