Genom åren har jag sett (här bland annat) att man ersätter mothållsstaget i växellänkaget på lådan med stag gjorda av två vinkellänkar (med kulled) och en bit gängstång. Syftet är att minska glapp och ge en tajtare känsla.
En fråga till er som gjort detta: Gör man det nya staget exakt lika långt som original, eller finns det lite "short shift"-effekt att hämta om man gör det lite kortare? Har för mig att detta nämndes i ett Wheeler Dealers-avsnitt där man fixade till en 924:a (ett ganska färskt avsnitt för det var med Ant Anstead). I och med vinkellänk/gängstång-konstruktionen så får man ju möjlighet till en viss längdjustering på plats, men det är ju väldigt bökigt att komma till, så enklast är ju att köra med rätt längd från början.....
Hälsningar,
Peter
Eget mothållsstag på växellådan....
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: Eget mothållsstag på växellådan....
Nä, jag tror inte att ett kortare stag ger kortare lägen... Om jag har förstått rätt så kommer ett kortare stag bara att göra så att växelspaken lutar mot passagerarsidan i stället för att stå rakt upp. Men detta får gärna bekräftas av någon på detta eminenta forum som är mer insatt i växellänkagens funktion.
/Claes
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: Eget mothållsstag på växellådan....
Det verkar ju logiskt när man funderar på det. När jag tänker efter så var det nog så att Ant förlängde "tungan" som staget fäster i på växelmekanismen, vilket borde resultera i mer rörelse där bak när man för spaken åt höger eller vänster jfrt med original. Det kanske är så "short shift" funkar.....
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Re: Eget mothållsstag på växellådan....
Jag har byggt en sådan lösning på min bil. Jag har inte tagit så många bilder men npgon finns det under min tråd
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: Eget mothållsstag på växellådan....
Tack, det var informativa bilder tycker jag.
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]