ABS-fel
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
ABS-fel
Hej,
Jag har fel på ABS-systemet. ABS-lampan tänds när jag kört 50-500 m. Jag ska kolla om den ev tänds vid tomgångskörning också men om lampan bara tänds när bilen rullar så misstänker jag att det är fel på någon ABS-givare. Jag har läst mig till att man ska mäta resistensen på givarna men jag vet inte hur man mäter resistens. Någon som kan bistå mig? Batteriet inkopplat? Var placerar jag "pennorna"? Räcker detta eller ska man mäta spänning medans man snurrar på hjulen också?
/Staffan
Jag har fel på ABS-systemet. ABS-lampan tänds när jag kört 50-500 m. Jag ska kolla om den ev tänds vid tomgångskörning också men om lampan bara tänds när bilen rullar så misstänker jag att det är fel på någon ABS-givare. Jag har läst mig till att man ska mäta resistensen på givarna men jag vet inte hur man mäter resistens. Någon som kan bistå mig? Batteriet inkopplat? Var placerar jag "pennorna"? Räcker detta eller ska man mäta spänning medans man snurrar på hjulen också?
/Staffan
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: ABS-fel
Hej!
Jag är ingen ABS-expert men jag har fixat lite med systemen. Det du kan göra är att palla upp bilen, ta bort hjulen, ta bort batteripolen. Dra ut kablarna vid ABS givarna och mät resistansen på givarna när du snurrar på hjulen, du bör få samma resistans på alla fyra. Kolla så att det inte finns en massa rost och skit på ABS-kransarna.
Mvh /Claes
Jag är ingen ABS-expert men jag har fixat lite med systemen. Det du kan göra är att palla upp bilen, ta bort hjulen, ta bort batteripolen. Dra ut kablarna vid ABS givarna och mät resistansen på givarna när du snurrar på hjulen, du bör få samma resistans på alla fyra. Kolla så att det inte finns en massa rost och skit på ABS-kransarna.
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: ABS-fel
Hej Claes,
Du måste ta det som för ett barn. Hur kan jag mäta motstånd när det inte finns någon ström? Alstras det ström i sensorn när jag snurrar på hjulet (spole/magnetfält)? Finns det ett plus- och ett minusstift på kontaktetn/sensorn eller kommer minus från chassiekontakt? Jag har inte sett sensorn i verkligheten än.
/Staffan
Du måste ta det som för ett barn. Hur kan jag mäta motstånd när det inte finns någon ström? Alstras det ström i sensorn när jag snurrar på hjulet (spole/magnetfält)? Finns det ett plus- och ett minusstift på kontaktetn/sensorn eller kommer minus från chassiekontakt? Jag har inte sett sensorn i verkligheten än.
/Staffan
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: ABS-fel
Hej Staffan!
Jag är som sagt ingen elektronikexpert, de skulle snacka om oscilloskop och fyrkantsvågor och en massa andra konstiga saker..... Jag mäter med ett enkelt multiinstrument från Bilbuttricks. Men eftersom jag har min bil uppallad och utan framhjul så har jag nyss mätt på min bil.
ABS-givaren hittar du lätt och den har en 20cm lång kabel till en tvåpolig kontakt. Dra isär kontakten och mät spänning och resistans när du snurrar på hjulet för hand. Jag vet inte vad jag fick för värden men instrumentet bör ju reagera, annars är nog givaren död.
Hoppas att någon annan här på forumet vet mer om ABS-system och elektronik och kan förklara bättre.
/Claes
Jag är som sagt ingen elektronikexpert, de skulle snacka om oscilloskop och fyrkantsvågor och en massa andra konstiga saker..... Jag mäter med ett enkelt multiinstrument från Bilbuttricks. Men eftersom jag har min bil uppallad och utan framhjul så har jag nyss mätt på min bil.
ABS-givaren hittar du lätt och den har en 20cm lång kabel till en tvåpolig kontakt. Dra isär kontakten och mät spänning och resistans när du snurrar på hjulet för hand. Jag vet inte vad jag fick för värden men instrumentet bör ju reagera, annars är nog givaren död.
Hoppas att någon annan här på forumet vet mer om ABS-system och elektronik och kan förklara bättre.
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: ABS-fel
Hej Claes,
Tack för bra information! Nu vet jag ungefär hur jag ska börja.
/Staffan
Tack för bra information! Nu vet jag ungefär hur jag ska börja.
/Staffan
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: ABS-fel
Hej,
I min iver att göra rent jordpunkter kring ABS-systemet så drog jag av en pinnbult på baksidan av ABS-pumpen (pinnbult med två jordanslutningar). Jag skulle behöva borra och gänga i en ny, men det är trångt bakom pumpen. Dörren är i vägen så det går inte att borra rakt in i pinnbulten. Men tar man bort dörren så går det nog. Hur pass knepigt är det att demontera och återmontera dörren? Svårt att pass in den? Ett annat alternativ skulle kunna vara ett långt borrstål, då skulle man eventuellt kunna öppna dörren och borra genom springan. Att ta bort pumpen känns vanskligt då den har flera bromsrörsanslutningar. Era synpunkter tas tacksamt emot.
/Staffan
I min iver att göra rent jordpunkter kring ABS-systemet så drog jag av en pinnbult på baksidan av ABS-pumpen (pinnbult med två jordanslutningar). Jag skulle behöva borra och gänga i en ny, men det är trångt bakom pumpen. Dörren är i vägen så det går inte att borra rakt in i pinnbulten. Men tar man bort dörren så går det nog. Hur pass knepigt är det att demontera och återmontera dörren? Svårt att pass in den? Ett annat alternativ skulle kunna vara ett långt borrstål, då skulle man eventuellt kunna öppna dörren och borra genom springan. Att ta bort pumpen känns vanskligt då den har flera bromsrörsanslutningar. Era synpunkter tas tacksamt emot.
/Staffan
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: ABS-fel
Är det på själva pumpen? Kan du inte jorda på annan skruv?
Är det i bilen? Skarva sladden till lämplig punkt?
Är det i bilen? Skarva sladden till lämplig punkt?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: ABS-fel
Det är på pumpens baksida. Det sitter redan en jordkabel på pumpens framsida (en brunkabel). Faktum är att det sitter två jordkablar på bulten som gått av. Vad är vitsen med tre jordkablar? Vad är vitsen med två jordkablar till samma pinnbult? En försiktighetsåtgärd och egentligen räcker det med den främre kabeln? Det kanske är väl optimistiskt?
/Staffan
/Staffan
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: ABS-fel
Att demontera dörren är inte så svårt, inte att sätta tillbaka heller. Men ta hjälp av en kompis för den är TUNG! Låt kablarna till dörren vara kvar, de är många... Men jag tror inte att demontera dörren hjälper. Ta bort framskärmen är lite krångligt och den sitter fast rejält med skruvar och underredsmassa. Gå på Karls förslag och försök skarva jordkablarna till främre jordpunkten.
Mvh /Claes
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: ABS-fel
Hej,
Tack för svaren. Skärmen har jag redan plockat av. Det är en plastskärm så det är inte så svårt. Då kanske det är rimligt att också plocka av dörren? Att skarva till den främre jordpunkten låter lockande, men tror ni inte att det fanns en anledning att ha en främre och en bakre jordpunkt?
/Staffan
Tack för svaren. Skärmen har jag redan plockat av. Det är en plastskärm så det är inte så svårt. Då kanske det är rimligt att också plocka av dörren? Att skarva till den främre jordpunkten låter lockande, men tror ni inte att det fanns en anledning att ha en främre och en bakre jordpunkt?
/Staffan
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: ABS-fel
Rättelse, det är inte en jordanslutning bak och en fram. Mitt minne spelade mig ett spratt. Däremot är det två jordkablar dragna till den bakre bulten som jag dragit av. Ska nog försöka mig på att borra och gänga en ny anslutning.
/Staffan
/Staffan
Re: ABS-fel
Hej,
Så, äntligen är forumet igång igen. Stort tack till den/de som jobbat med sidan. Passar på att följa upp min egen tråd. ABS-felet tog tid att lösa. Efter resultatlös felsökning lämnade jag in bilen för felsökning och fick svaret att med 90% säkerhet var det ABS-pumpen som felade. De hade rätt, efter pumpbyte har jag inte haft några problem. En sak som krånglade till det lite var att någon tidigare ägare tagit bort ABS-lampan.
/Staffan
Så, äntligen är forumet igång igen. Stort tack till den/de som jobbat med sidan. Passar på att följa upp min egen tråd. ABS-felet tog tid att lösa. Efter resultatlös felsökning lämnade jag in bilen för felsökning och fick svaret att med 90% säkerhet var det ABS-pumpen som felade. De hade rätt, efter pumpbyte har jag inte haft några problem. En sak som krånglade till det lite var att någon tidigare ägare tagit bort ABS-lampan.
/Staffan
Last bumped by Anonymous on 2019-09-04 21:53:19.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users