Oljekylare till växellåda

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Användarvisningsbild
Janne J
Addict
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2013-01-01 13:47:35
Ort: Kinna
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990

Oljekylare till växellåda

Inläggav Janne J » 2017-11-10 16:34:12

Misstänker att oljetempen i lådan blir rätt hög när man kör bana och funderar på en lösning.
Turbolådorna har en kylslinga, någon som vet om denna är tillräcklig eller ska man ta i lite mer när man ändå är där och grejar.

Hur har ni som fixat kylning gjort?
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90

http://www.sportscargarage.se

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Ort: Stockholm
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej

Re: Oljekylare till växellåda

Inläggav safe » 2017-11-13 18:59:11

Det är väl pumpen och övriga detaljer som är det dyra. Misstänker att oljan som går tillbaka in i lådan gör det på strategiskt bra ställen, så gjorde de på 915 lådan.
Själva kylslingan är väl enkel att ersätta med en billig setrab.
/Magnus Wennerberg
911 targa -77
944 turbo -86, såld.

Användarvisningsbild
Janne J
Addict
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2013-01-01 13:47:35
Ort: Kinna
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990

Re: Oljekylare till växellåda

Inläggav Janne J » 2017-11-13 19:31:00

Du har helt rätt Magnus, kylaren är den billigaste delen. Turbolådan har en oljepump inbyggd, min S2 låda har ingen. Har sett lösningar där man ersatt oljepåfyllning och avtappningspluggarna med slanganslutningar och låtit en extern elpump med termostat sköta flödet, kan vara ett tänkbart alternativ.
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90

http://www.sportscargarage.se

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Ort: Stockholm
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej

Re: Oljekylare till växellåda

Inläggav safe » 2017-11-13 19:41:20

Janne J skrev:Du har helt rätt Magnus, kylaren är den billigaste delen. Turbolådan har en oljepump inbyggd, min S2 låda har ingen. Har sett lösningar där man ersatt oljepåfyllning och avtappningspluggarna med slanganslutningar och låtit en extern elpump med termostat sköta flödet, kan vara ett tänkbart alternativ.


Det var så jag hade tänkt göra men min 915 låda. Jag skaffade en liten oljepump från nån japansks bil på skroten, det hade hyggligt flöde och var gjord för ändamålet.
/Magnus Wennerberg
911 targa -77
944 turbo -86, såld.

Användarvisningsbild
Nahpets
Addict
 
Inlägg: 1721
Blev medlem: 2008-01-28 01:34:48
Ort: Sollentuna

Re: Oljekylare till växellåda

Inläggav Nahpets » 2017-12-15 11:45:41

safe skrev:Det är väl pumpen och övriga detaljer som är det dyra. Misstänker att oljan som går tillbaka in i lådan gör det på strategiskt bra ställen, så gjorde de på 915 lådan.
Själva kylslingan är väl enkel att ersätta med en billig setrab.


Nyprset på denna kylslinga från Porsche låg på ca 12 lakan för några månader sedan.
Det verkar också som att den inte växer på träd.
Jag skötte inte inköpet så jag har inte djupdykt.


Mvh
Stephan

Användarvisningsbild
Ragnar Joensen
Addict
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2005-07-18 11:47:24
Ort: Eslöv (Skåne's metropol)
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992

Re: Oljekylare till växellåda

Inläggav Ragnar Joensen » 2017-12-15 13:13:04

Vad jag har förstått, har 968 inte kylslinga på 6 växlade lådan. Men möjligheten finns, har jag sett i PET.

Någon 968 ägare/kunnig som vet varför den inte har kylningen, när 951 har? Borde vara jämförbar belastning.
Porsche fantast !

968 1992

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
 
Inlägg: 3888
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Ort: Stockholm
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: Oljekylare till växellåda

Inläggav Cédric » 2017-12-15 14:40:02

Ragnar Joensen skrev:Vad jag har förstått, har 968 inte kylslinga på 6 växlade lådan. Men möjligheten finns, har jag sett i PET.

Någon 968 ägare/kunnig som vet varför den inte har kylningen, när 951 har? Borde vara jämförbar belastning.


951s har ju 50Nm till, vid lägre varvtal, så antagligen större belastning på lådan. Sen badade ju inte porsche i pengar i början av 90talet, så det kan ju också varit en kostnadsrationalisering.


Återgå till Teknik & Trim 9x4/9x8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare