Har en 944 som jag planat topp och bytt topplockningspackning på, har ingen olja i vattnet och ingen vatten i oljan samt bra komp på samtliga cylindrar
Nu till problemet, tycker den ryker alldeles för mycket vita avgaser, kan det vara oljekylaren som är kass?
Kan det ge vita avgaser?
Tacksam för tips/råd
Oljekylare
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2017-06-28 04:41:29
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Oljekylare
Knappast, är o-ringarna i oljekylaren kass får du en inblandning av olja i vattnet.
Sjunker vattennivån så att du måste fylla på?
Har du otur finns det en spricka i topp eller block som gör att vatten kan leta sig in i förbränningsrummet.
Sjunker vattennivån så att du måste fylla på?
Har du otur finns det en spricka i topp eller block som gör att vatten kan leta sig in i förbränningsrummet.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: Oljekylare
Nä,trasig oljekyl=olja i vattnet/vatten i oljan. Trasigt hus = vattenläckage!
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2017-06-28 04:41:29
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: Oljekylare
Ok
Innan jag bytte topplockspackningen och provtryckte toppen tömde. jag oljan genom oljepluggen vid varm motor
Bara olja kom ut, väntade sedan en timme och öppnade pluggen igen då forsade allt kylarvatten ut genom hålet, har aldrig varit med om detta.
Var säker att det var packningen som var boven eftersom den var trasig
Om det är spricka i blocket hur kan jag hitta denna?
Tack
Innan jag bytte topplockspackningen och provtryckte toppen tömde. jag oljan genom oljepluggen vid varm motor
Bara olja kom ut, väntade sedan en timme och öppnade pluggen igen då forsade allt kylarvatten ut genom hålet, har aldrig varit med om detta.
Var säker att det var packningen som var boven eftersom den var trasig
Om det är spricka i blocket hur kan jag hitta denna?
Tack
- jon_back
- NA-Poster
- Posts: 47
- Joined: 2017-07-01 07:51:19
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Oljekylare
Det låter synnerligen märkligt. Som att det skulle blitt ett undertryck i vevhuset när motorn kallnade och på så vis sög ur kylarvattnet genom en spricka eller dålig packning. Borde inte kunna hända såvida vevhusventen inte är tvärtät. Men det är konstigt att du inte hade glykol i oljan. Är vevhusventen tät så borde motorn dra olja.
Misstänker du att den läcker kylarvatten in i motorn så kan man mäta förekomsten av avgaser i kylarvätskebehållaren. Men är det så att det minskar utan yttre läckage så lär det försvinna in i motorn.
Men eftersom du fick ned sådana mängder i vevhuset så borde läckan inte vara in i förbränningsrummet utan snarare mellan en kyl och en oljekanal som du säger. Mest troligt är just topplockspackningen. Finns alltid en risk att du åtgärdade läckan som fick kylarvattnet ner i vevhuset men att det vid packningsbytet uppstod en läcka in i en cylinder istället. Ett annat alternativ är att du åtgärdade problemet men att det är höst ute och bilarna röker mer vitt normalt och att man lätt går lite på nålar efter en sån här grej.
Misstänker du att den läcker kylarvatten in i motorn så kan man mäta förekomsten av avgaser i kylarvätskebehållaren. Men är det så att det minskar utan yttre läckage så lär det försvinna in i motorn.
Men eftersom du fick ned sådana mängder i vevhuset så borde läckan inte vara in i förbränningsrummet utan snarare mellan en kyl och en oljekanal som du säger. Mest troligt är just topplockspackningen. Finns alltid en risk att du åtgärdade läckan som fick kylarvattnet ner i vevhuset men att det vid packningsbytet uppstod en läcka in i en cylinder istället. Ett annat alternativ är att du åtgärdade problemet men att det är höst ute och bilarna röker mer vitt normalt och att man lätt går lite på nålar efter en sån här grej.
-
- NA-Poster
- Posts: 16
- Joined: 2015-10-25 17:46:51
- Telefon: 0708220441
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: Oljekylare
Jag brottas med liknande problem.Planat toppen och bytt topplockspackning och alla packningar vid oljekylet.
Motorn går perfekt och ingen vit rök,men olja i vattnet och vatten i oljan.Igen!!!
Kan det vara så att värmeväxlarpaketet inne i oljekylet läcker?
Motorn går perfekt och ingen vit rök,men olja i vattnet och vatten i oljan.Igen!!!
Kan det vara så att värmeväxlarpaketet inne i oljekylet läcker?
944 N/A -88
944 S -87
944 turbo -87
944 S -87
944 turbo -87
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Oljekylare
Tänkbart, värmeväxlaren sitter i "spänn" mellan kåpan och blocket. Både jag och Stig har haft motorer där kåpan varit sprucken så visst finns det spänningar där.Runestam wrote:Jag brottas med liknande problem.Planat toppen och bytt topplockspackning och alla packningar vid oljekylet.
Motorn går perfekt och ingen vit rök,men olja i vattnet och vatten i oljan.Igen!!!
Kan det vara så att värmeväxlarpaketet inne i oljekylet läcker?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: Oljekylare
Svar: jaRunestam wrote:Jag brottas med liknande problem.Planat toppen och bytt topplockspackning och alla packningar vid oljekylet.
Motorn går perfekt och ingen vit rök,men olja i vattnet och vatten i oljan.Igen!!!
Kan det vara så att värmeväxlarpaketet inne i oljekylet läcker?
Alt. spricka i topp/block.
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
Who is online
Users browsing this forum: ohellst