Bussningar, spring plate

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Användarvisningsbild
Henka_E
Addict
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2008-06-12 17:12:33
Ort: Eskilstuna
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

Bussningar, spring plate

Inläggav Henka_E » 2017-10-08 16:37:13

Har upptäckt att mina svärd i princip sitter fast bak, dels är det många år av dåligt underhåll, dels är det mobteribgsfel. Det sitter weltmeister bussningar och när man drar åt bultarna nyper de fast så att det krävs väldigt mycket kraft för att röra dem. Har läst på nätet om montering av dem. Det antyds att man ska "hona" upp hålen. Är det så? För det känns inte som att det är bekymret. Eller, det beror på. Det känns som att de är för långa och att de borde kortas axiellt. De bottnar och verkar sitta i rätt läge, däremot så känns det som att de sticker ut för långt. Brukar de vara så? Nån som har erfarenhet?
Porsche 944 Modsport 3 - oklart när det blir klart

Användarvisningsbild
toyrace
S2-Poster
 
Inlägg: 318
Blev medlem: 2012-06-17 19:37:09
Ort: Skene
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B

Re: Bussningar, spring plate

Inläggav toyrace » 2017-10-08 18:54:49

Jäpp så är det! Monterade på förra racebilen och var tvungen att slipa ner dem på längden! Konstaterade efter en säsong att slitaget var för stort och det blivit glapp,tröttnade på dessa och bytte till riktiga i brons från ElephantRacing var det väl!
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

Användarvisningsbild
Henka_E
Addict
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2008-06-12 17:12:33
Ort: Eskilstuna
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

Re: Bussningar, spring plate

Inläggav Henka_E » 2017-10-08 21:12:02

Uj uj, har tagit ner den inre nu väldigt mycket (vi snackar mm) och nu går den att röra - asså, det är inte i min smak, det går för tungt. Nej, det här måste åtgärdas på sikt. Tack för tipset Stig.
Porsche 944 Modsport 3 - oklart när det blir klart

gtBen
S2-Poster
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2009-06-02 17:03:16
Ort: Mönsterås
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986

Re: Bussningar, spring plate

Inläggav gtBen » 2017-10-08 22:19:37

toyrace skrev:var tvungen att slipa ner dem på längden! Konstaterade efter en säsong att slitaget var för stort och det blivit glapp

Jag satte dit Powerflex i våras och bakvagnen blev "konstig" efter det då det verkade sitta för hårt, men det har redan slitit till sig så nu funkar det bättre och när jag bytte hjul nu i helgen så märker jag att det inte går trögt längre ...det kommer väl iofs innebära att de är helt glappa och slut redan efter nästa säsong.
På sikt får det bli bronsbussningar.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Användarvisningsbild
NTF
S-Poster
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 S, 924 turbo
Årsmodell: 1982

Re: Bussningar, spring plate

Inläggav NTF » 2017-10-09 13:08:02

Bakvagnen på min 924 S verkar också sitta som berget så detta är jätteintressant. Tack för tipset!

Men jag har inte rotat i bakvagnen ännu och är inte säker på vilka bussningar ni talar om. :#stupid:
Är det någon av de som är med på sprängskissen?
Namnlöst.jpeg
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924S 1986
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 "Martini & Rossi" 1977
Daimler Double Six 1986

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
 
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Ort: Älvängen
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

Re: Bussningar, spring plate

Inläggav Karl Birgander » 2017-10-09 14:19:17

Inte bättre att byta till ledlager på en gång?
Kostnaden är mindre än dubbel?, men tar man ändå bort stavarna så är det väl skönt att göra allt?
Jag har kostat på ca 7kkr för att min bakvagnslösning. Det är inkl motorsportledlager som kostar 2kkr

Körde med polyurethanbussningar innan och det var inte någon jättestor förändring.

(Visserligen har jag inte kört med denna lösning än, men med tanke på undret med ledlagerframvagn har jag höga förväntningar.)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Användarvisningsbild
Henka_E
Addict
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2008-06-12 17:12:33
Ort: Eskilstuna
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

Re: Bussningar, spring plate

Inläggav Henka_E » 2017-10-09 21:29:39

Bussningarna som avses är de som sitter mellan detalj 15 och 22. Om de är för långa så fastnar skiten - tydligen.

Inre har jag bytt till ledlager nu - det känns rätt. Yttre borde man göra som du, Karl, har gjort. Alltså - svetsa i en kuts så att det går att skruva ett ledlager där. Är dock kluven här, ledlager eller länklager så att det blir justerbart i längsled... Men sen drar fantasin iväg, det finns ju några problem områden här. Karl, upplever du att det är så lätt att justera toe på din lösning att man inte alls behöver originalets toe justering? För jag vill egentligen inte ha dubbla excentrar, det är bara det att jag inte kommer på nån riktigt bra lösning på problemet.

Nja, det här tål att funderas på tror jag. För stunden är jag nöjd för mig är den stunden oftast kort.
Porsche 944 Modsport 3 - oklart när det blir klart

Användarvisningsbild
Henka_E
Addict
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2008-06-12 17:12:33
Ort: Eskilstuna
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

Re: Bussningar, spring plate

Inläggav Henka_E » 2017-10-09 21:35:32

Förresten. Alubärarmarna - vilken jäkla gjutning. Asså det måste ha varit en ganska krävande uppgift att få ihop kontruktionen. Man undrar ju hur tusan gjutformen såg ut? Impad. Uj uj, jag börjar tycka om dessa bilar. Vill ha en till. Attan.
Porsche 944 Modsport 3 - oklart när det blir klart

Användarvisningsbild
NTF
S-Poster
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 S, 924 turbo
Årsmodell: 1982

Re: Bussningar, spring plate

Inläggav NTF » 2017-10-09 21:50:02

Henka_E skrev:Bussningarna som avses är de som sitter mellan detalj 15 och 22. Om de är för långa så fastnar skiten - tydligen.



Tack!
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924S 1986
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 "Martini & Rossi" 1977
Daimler Double Six 1986

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
 
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Ort: Älvängen
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

Re: Bussningar, spring plate

Inläggav Karl Birgander » 2017-10-11 06:36:53

Henka_E skrev:Karl, upplever du att det är så lätt att justera toe på din lösning att man inte alls behöver originalets toe justering? För jag vill egentligen inte ha dubbla excentrar, det är bara det att jag inte kommer på nån riktigt bra lösning på problemet.


Jag tror inte det är nödvändigt att ha kvar original, men samtidig ska den i så fall låsas på något stabilt sätt, där inte camber hamnar helt fel eller toe hamnar utanför den justermån som finns vid ledlagret.
Mina ledlager har väl ca 25mm gänga, gissar att man flyttar spring-pläjten mindre än 15 mm vi originalets justering av toe.
Justeringen av toe är lätt på min lösning, det enda problemet är att låsmuttern som gör att toe håller sig kvar sitter krångligt till.
Jag kommer nog göra justeringar och sedan lyfta upp och ta bort hjulen för att skruva fast den muttern ordentligt.

Hursomhelst så har jag väldigt höga förhoppningar om hur det kommer kännas i bilen när ALLT (utom krängare f.n.) sitter med ledlager. :#cheers: :#944burn:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

gtBen
S2-Poster
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2009-06-02 17:03:16
Ort: Mönsterås
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986

Re: Bussningar, spring plate

Inläggav gtBen » 2017-10-11 14:11:43

Karl Birgander skrev:Inte bättre att byta till ledlager på en gång?
Kostnaden är mindre än dubbel?, men tar man ändå bort stavarna så är det väl skönt att göra allt?
Jag har kostat på ca 7kkr för att min bakvagnslösning. Det är inkl motorsportledlager som kostar 2kkr

Det låter som ett superbra alternativ, nu när man vet om att poly-bussningar strular genom att kärva :roll:
Men när man nyligen lagt ner jobb och blästrat/pulverlackat bak-röret och inte ännu passerat gränsen för "the point of no return" så tar det emot. Har det nu funkat en säsong och under tiden blivit bättre så får det bli som det är så länge.
Var fick du tag i grejorna? jag har bara sett på Patrik-motorsport och där är det astronomiska summor, vilket det även är på racers-edge tycker jag. Det ser inte ut att vara så svårt att göra själv heller.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
 
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Ort: Älvängen
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

Re: Bussningar, spring plate

Inläggav Karl Birgander » 2017-10-11 18:59:10

Mitt svar var mest till toyrace som bytte till bronsbussningar efter sämre erfarenhet av "vanliga".
Enda åverkan i bilen är att man svetsar i en klump i hålet i torsionsröret. Känns försumbart för de flesta trackdaybilar idag.

Jag köpte av en kille på rejsa som gjorde. Mina var version 3, vet inte om han gjort fler versioner senare.
Är som du säger inte raketforskning att göra det själv, men jag tror det är bra med en del roliga maskiner för att få bra precision och slutresultat.
Totalt kostade allt mig 7200 kr.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Användarvisningsbild
Henka_E
Addict
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2008-06-12 17:12:33
Ort: Eskilstuna
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

Re: Bussningar, spring plate

Inläggav Henka_E » 2017-10-12 09:47:19

fast man kan ju göra det utan åverkan tror jag... man skulle kunna svarva två pluttar man sticker i sina befintliga plastbussningar som man drar ihop med en lång bult - och mellan dessa sätter man sin uniball. Eller, om man hellre vill det, ett original svärd med ett ledlager monterat i en hållare som man svetsar i armen.
Porsche 944 Modsport 3 - oklart när det blir klart

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
 
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Ort: Älvängen
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

Re: Bussningar, spring plate

Inläggav Karl Birgander » 2017-10-12 11:22:44

Jadå, alternativ finns.
Som som mina är så har man egentligen nackdelen med original geometri som är för std-höga bilar.
Fördelen är att man inte heller sabbar geometrin.
Fördel är också att det är rätt lätt att får det rätt så rakt i hålet.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)


Återgå till Teknik & Trim 9x4/9x8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare

cron