Motorproblem 924 -79
-
- S-Poster
- Posts: 89
- Joined: 2015-07-26 09:33:36
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: Motorproblem
Blev samma igen att den slutade gå på några cylindrar igen och nu startar den inte alls och det nya bränslefiltret är fint så det måste vara något annat som spökar än bensinen. Försökte starta den när jag var hemma en timme och kollade stiften och dem var alldeles blöta... Så antar att problemet ligger i luft eller tändningen.
Kalle
Kalle
-
- S-Poster
- Posts: 89
- Joined: 2015-07-26 09:33:36
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: Motorproblem
Nu har jag varit hemma och pillat på bilen lite grann!
Jag tror att jag löst de bränsle relaterade problemen jag hade, men tror att det är något fel på tändningen istället vilket göra att den tänder för dåligt och inte all bensin förbränns och tillslut blir stiften för blöta och motorn dör. Sätter jag i torra stift så startar den fint igen. Men det är mina spekulationer och jag är rätt novis när det kommer till gamla motorer.
Jag har även ganska blå rök samt att det luktar två-takts motor.
Kalle
Jag tror att jag löst de bränsle relaterade problemen jag hade, men tror att det är något fel på tändningen istället vilket göra att den tänder för dåligt och inte all bensin förbränns och tillslut blir stiften för blöta och motorn dör. Sätter jag i torra stift så startar den fint igen. Men det är mina spekulationer och jag är rätt novis när det kommer till gamla motorer.
Jag har även ganska blå rök samt att det luktar två-takts motor.
Kalle
-
- S-Poster
- Posts: 89
- Joined: 2015-07-26 09:33:36
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: Motorproblem
Någon som har några tankar?
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Motorproblem
Har du komptestat motorn? 
Bobo

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Motorproblem
Vad har du gjort här?Gunnargg wrote:Jag tror att jag löst de bränsle relaterade problemen jag hade,
Jan
Om bränslet fungerar perfekt så blir bilen tollerant mot tändningsfel
Om tändningen fungerar perfekt så blir bilen tollerant mot bränslefel
-
- S-Poster
- Posts: 89
- Joined: 2015-07-26 09:33:36
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: Motorproblem
Hej
Jag har haft lite mycket att göra med lite tävlingar och annat så har inte kollat så mycket på bilen.
Jag pluggar i Luleå och bilen står i Göteborg så har bara kollat på den 2 timmar när jag mellan landat innan eller efter en tävling vid 2 tillfällen.
Nej inte hunnit komp testa motorn.
Det som gör att jag tror att jag löst det är att jag har tagit bort bränslefiltret längst bak som började sprida nån typ av papp som fastande i det sista bränsle filtret samt tömt tanken som iof såg väldigt fin ut, men jag är ju amatör så det är mycket möjligt att jag tror något som är helt fel
Det som jag skulle kunna tänka mig som skulle kunna vara ett problem är om jag har två bränsle pumpar och den ena börjar fungera ibland och trycker in mer soppa (tror i och för sig att det är omöjligt).
Sen så har jag matat den pumpen som sitter precis vid hjul huset med el direkt från+ via en separat strömbrytare, kan det vara något strul med relät som egentligen skulle använts som påverkar tändningen?
Jag har testat att byta tändspolen mest för att utesluta den också men verkar inte vara någon skillnad, och han som ägde bilen innan har bytt brytarspets, tändkablarna fördelarlock och rotorn i samband med motorrenoveringen.
Kalle
Jag har haft lite mycket att göra med lite tävlingar och annat så har inte kollat så mycket på bilen.
Jag pluggar i Luleå och bilen står i Göteborg så har bara kollat på den 2 timmar när jag mellan landat innan eller efter en tävling vid 2 tillfällen.
Nej inte hunnit komp testa motorn.
Det som gör att jag tror att jag löst det är att jag har tagit bort bränslefiltret längst bak som började sprida nån typ av papp som fastande i det sista bränsle filtret samt tömt tanken som iof såg väldigt fin ut, men jag är ju amatör så det är mycket möjligt att jag tror något som är helt fel

Det som jag skulle kunna tänka mig som skulle kunna vara ett problem är om jag har två bränsle pumpar och den ena börjar fungera ibland och trycker in mer soppa (tror i och för sig att det är omöjligt).
Sen så har jag matat den pumpen som sitter precis vid hjul huset med el direkt från+ via en separat strömbrytare, kan det vara något strul med relät som egentligen skulle använts som påverkar tändningen?
Jag har testat att byta tändspolen mest för att utesluta den också men verkar inte vara någon skillnad, och han som ägde bilen innan har bytt brytarspets, tändkablarna fördelarlock och rotorn i samband med motorrenoveringen.
Kalle
-
- S-Poster
- Posts: 89
- Joined: 2015-07-26 09:33:36
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: Motorproblem
Hej nu är jag hemma i Göteborg igen och pillar lite på bilen!
Jag har testat lite med startgas för att kolla läckage/inträngande luft mellan luftmätaren och insug och kommit fram till att det kommer in lite startgas i anslutning till den plast grej som som sitter mellan luftmätaren och insug då kommer det troligtvis in luft också. Vilket jag tror kan påverka bränsle injusteringen.
Låter det troligt?
Kalle
Jag har testat lite med startgas för att kolla läckage/inträngande luft mellan luftmätaren och insug och kommit fram till att det kommer in lite startgas i anslutning till den plast grej som som sitter mellan luftmätaren och insug då kommer det troligtvis in luft också. Vilket jag tror kan påverka bränsle injusteringen.
Låter det troligt?
Kalle
-
- S-Poster
- Posts: 89
- Joined: 2015-07-26 09:33:36
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: Motorproblem
Om inte annat kanske någon vet en billig verkstad i Göteborgsområdet?
Kalle
Kalle
-
- S-Poster
- Posts: 89
- Joined: 2015-07-26 09:33:36
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: Motorproblem
Nu håller jag på igen!
Läste igenom tråden och insåg att jag lärt mig massor och framförallt slutat spekulera (allt för mycket) i vad som kan vara fel.
Men hade inne bilen på en verkstad som justerat in tändning och bränsle (med co mätare), så allt var hyggligt okej förutom att tomgången var obefintlig utan man hela tiden fick hålla stöd gas för att den inte skulle dö. Så körde omkring så för att få bilen till att rulla och hoppas på att det skulle släppa, vilket det inte gjorde.
Men innan jag hann kolla närmre på detta så behagade bilen att total dö när jag var ute och körde det var nästan 30 grader i stadstrafik/kö, därefter blev bil livet blev allmänt miserabelt en stund och bilen ignorerades nästan helt tills idag nästan ett år senare.
Men har nu kollat bränsle, genom att kolla trycket efter bränsle filtret där jag hade ca 5.3 bar (Vet inte vad det skall vara). Därefter plockades spridarna ur och sattes i pet flaska och sedan lyftes luftvågen och det kommer bränsle med en hyggligt fin dusch. Så den bränsle delen känns ok enligt mig men har haft fel många gånger tidigare...
Därefter tänkte jag göra ett kompressions test (kall motor eftersom den inte startar) så gjorde det och enda cylindern som hade kompression var ettans cylinder som hade 7.5 bar. Så det känns som att jag hittat ett stort fel och nu behöver jag bara undersöka vad detta kan bero på, de idéer jag har är strul med ventiler (ser visuellt bra ut när jag har lyft på locket och ventil "hattarna" som ligger mot kamaxeln verkar ligga tätt an mot axeln) den andra tanken är topplockspackningen (eftersom det var väldigt varmt när motorn dog så tycker jag att det är ett argument för denna, även om bilen inte kokade innan).
Tacksam för alla tips och råd jag kan få!
Läste igenom tråden och insåg att jag lärt mig massor och framförallt slutat spekulera (allt för mycket) i vad som kan vara fel.
Men hade inne bilen på en verkstad som justerat in tändning och bränsle (med co mätare), så allt var hyggligt okej förutom att tomgången var obefintlig utan man hela tiden fick hålla stöd gas för att den inte skulle dö. Så körde omkring så för att få bilen till att rulla och hoppas på att det skulle släppa, vilket det inte gjorde.
Men innan jag hann kolla närmre på detta så behagade bilen att total dö när jag var ute och körde det var nästan 30 grader i stadstrafik/kö, därefter blev bil livet blev allmänt miserabelt en stund och bilen ignorerades nästan helt tills idag nästan ett år senare.
Men har nu kollat bränsle, genom att kolla trycket efter bränsle filtret där jag hade ca 5.3 bar (Vet inte vad det skall vara). Därefter plockades spridarna ur och sattes i pet flaska och sedan lyftes luftvågen och det kommer bränsle med en hyggligt fin dusch. Så den bränsle delen känns ok enligt mig men har haft fel många gånger tidigare...
Därefter tänkte jag göra ett kompressions test (kall motor eftersom den inte startar) så gjorde det och enda cylindern som hade kompression var ettans cylinder som hade 7.5 bar. Så det känns som att jag hittat ett stort fel och nu behöver jag bara undersöka vad detta kan bero på, de idéer jag har är strul med ventiler (ser visuellt bra ut när jag har lyft på locket och ventil "hattarna" som ligger mot kamaxeln verkar ligga tätt an mot axeln) den andra tanken är topplockspackningen (eftersom det var väldigt varmt när motorn dog så tycker jag att det är ett argument för denna, även om bilen inte kokade innan).
Tacksam för alla tips och råd jag kan få!
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: Motorproblem 924 -79
Det låter otroligt att du skulle tappa kompet på tre cylindrar! Har du mätt flera gånger?
Stämmer det så har du nog större problem än en ventil som hängt sig. Jag tänker mer massiv spricka i blocket.
Det betyder iochförsig inte världens ände. Det finns block att få tag på..
Stämmer det så har du nog större problem än en ventil som hängt sig. Jag tänker mer massiv spricka i blocket.
Det betyder iochförsig inte världens ände. Det finns block att få tag på..
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Motorproblem 924 -79
taxiande wrote:Det låter otroligt att du skulle tappa kompet på tre cylindrar! Har du mätt flera gånger?
Stämmer det så har du nog större problem än en ventil som hängt sig. Jag tänker mer massiv spricka i blocket.
Det betyder iochförsig inte världens ände. Det finns block att få tag på..
Det är större chans att jordskorpan spruckit än blocket på en 924, potentiellt sprucken topp pga överhettning, men på 3 cylindrar låter det otroligt. Jag skulle nog kontrollmäta, du borde ha över 10 bar iaf.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 89
- Joined: 2015-07-26 09:33:36
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: Motorproblem 924 -79
Jag har kontrollmätt, trodde först att det var fel på kompressionsmätaren då den kommer från biltema. Men började på 1an och hade tryck, gick vidare på samma sätt som jag mätte på 1an och gjorde två gånger. Eftersom motorn inte startar är ju motorn kall, så mätvärdena blir inte helt tillförlitliga men borde ge en indikation. Eller tänker jag fel?
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Motorproblem 924 -79
Ett leakdown test skulle berätta en del men kolla att du har ventilspel.
Alltså att du får emellan ett bladmått när nocken på kammen inte ligger emot ventilskaftet
Alltså att du får emellan ett bladmått när nocken på kammen inte ligger emot ventilskaftet
-
- S-Poster
- Posts: 89
- Joined: 2015-07-26 09:33:36
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: Motorproblem 924 -79
Tänker att ifall någon skulle få detta osannolika felet kan jag ju skriva här i denna tråden också att man bör kolla så att bultarna till hjulen på kamremmen sitter och att kamremmen rör sig. Vilket inte min gjorde, tyckte bara att det var najs att kamremmen stannade på samma läge vid varje mätning. Men när hjulet skruvats tillbaka med ny sprint så har motorn kompression igen.
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Motorproblem 924 -79
Jag kan svara på varför låspiggen nog gick av för dig.. Lyckades göra detsamma nu för någon vecka sedan när jag höll på.. Jag glömde 24 ringnyckeln jag använt för att ställa TDC på bulten framtill på veven när jag gjorde startförsök. Detta resulterade i förstörd låsplugg och uppgängad bult. Som tur var hade jag en perfekt sprint liggande som fick ersätta. Bara nolla och på med rem och starta.
Tur i allt detta är att 924 inte har motor där ventilerna blir sallad vid kamremsbrott eller andra klanterier
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tur i allt detta är att 924 inte har motor där ventilerna blir sallad vid kamremsbrott eller andra klanterier

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users