trimning 951?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

trimning 951?

#1 Post by Bubby »

Hejsan!

Undrar om det är nån som har bra tips på hur jag ska börja få ut mer effekt på ett bra sätt ur min 944 turbo 87a.. chip är ju enklast.. så det lär det ju bli..

mitt mål är ca 300-350hk..

men till o börja med så skulle jag vilja få reda på vart man ska börja osv..

har lagt märke till att det sitter dubbla bränsletrycksregulatorer.. måste man byta båda om man vill ha högre tryck?

finns ju många här som har trimmat så det borde ju gå o få bra tips..

Mvh Christer/ v-ås

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Man kan söka här oxo!! (ämnet avhandlat hela tiden....)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: trimning 951?

#3 Post by Indischrot »

Bubby wrote: har lagt märke till att det sitter dubbla bränsletrycksregulatorer.. måste man byta båda om man vill ha högre tryck?
Dubbla bränsletrycksregulatorer?? Det är inte så att den ena är bränsletrycksdämparen??
Den ser nämligen nästan likadan ut.

Ska du trimma så finns det gott om info här på forumet som Pär sa,
börja med att kolla här:

www.sanden.nu
www.revline.se
PCS#8968

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#4 Post by Corleone »

Dryga 300 stabila hästar är: chips, bränsletryck och ett bättre flödande avgassystem (på ett eller annat sätt). Detta kräver givetvis ett 8 cm2 avgashus. Även med denna "setup" kan man lägga på "vridmoment" alltså ladda på mer i början och dra ner till turbons effektiva maxgräns med ökat varv. Då blir bilen mycket snabb. Det kan alltså skilja mycket på en bils snabbhet beroende på detta. Ett bra sätt är att ha en elekroniskt laddtryckkontroll typ "Apexi" eller liknande.
Ska man ha mer effekt än så så blir det många grejer att byta: större spridare, större turbo, ersätta orginal luftmassemätare mot maf eller map, kostar betydligt mer men är förstås oxå betydligt roligare.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

frpa
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2005-06-29 23:04:23
Contact:

#5 Post by frpa »

Vad innebär 8cm2 avgashus?

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#6 Post by Corleone »

frpa wrote:Vad innebär 8cm2 avgashus?
Det innebär Turbo S aggregatet som heter KKK K26/8, på de tidigare modellerna var avgashuset 6 cm2 och hette således K26/6.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#7 Post by Bubby »

tackar..

har fått lite mer kött på benen så att säga..

funderar även på att porta toppen, annan kam och ev. större turbo.. typ K27..

ska sätta mig ner och lista saker att göra vid motorn.. känns som det finns en hel del.. frågan är hur mycket drivlina o block mm tål..

Behöver dessutom få tag på en diff, vilket inte verkar vara det enklaste..

Mvh Christer.

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#8 Post by Corleone »

Drivlinan är inga bekymmer med. En bra och fräsch bottendel är alltid bra att starta med. Bevisligen håller den för mycket effekt om den tas ut med bra hårdvara och ett förbättrat VE (Volumetric efficiency) som man kortfattat kan säga är andning/restriktioner. En orginal ger ju runt 290 hk med 1 bar i laddtryck. Min ger bortåt 400 med 1 bar så "hårdvaran" gör skillnad... inte bara att ladda på alltså...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

frpa
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2005-06-29 23:04:23
Contact:

#9 Post by frpa »

Corleone wrote:
frpa wrote:Vad innebär 8cm2 avgashus?
Det innebär Turbo S aggregatet som heter KKK K26/8, på de tidigare modellerna var avgashuset 6 cm2 och hette således K26/6.

Ok Då är jag med. En annan fråga. Om man kör med ett trimchip som ger högre laddtryck varför skall man då ha elektrikisk (eller manuell) boostcontrol?

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#10 Post by Corleone »

frpa wrote:
Corleone wrote: Det innebär Turbo S aggregatet som heter KKK K26/8, på de tidigare modellerna var avgashuset 6 cm2 och hette således K26/6.

Ok Då är jag med. En annan fråga. Om man kör med ett trimchip som ger högre laddtryck varför skall man då ha elektrikisk (eller manuell) boostcontrol?
Jo därför om du använder dig av läckageventil för att öka l-trycket så är det svårt att ha olika laddtryck för olika varvtal. Man kan mekaniskt med läckageventil och en restriktion skapa några sekunders "overboost" men en elektronisk är ju givetvis oslagbar. Då kan du ha tex 1,5 bar upp till kanske 5 krpm för att sedan låta den falla av till 1,1-1,2 vid 6,5 krpm vilket är ungefär vad det går att ladda med en K26/8 utan att effektiviteten åker i botten och allt ökat ladd utöver detta bara resulterar i mer värme/ökat mottryck som till och med kan minska effekten. Då ökar oxå risken för ras då du försöker ta ut effekten med för dålig "hårdvara".
Med en elektronisk så kan du justera för mer vridmoment. Om du gör det mekaniskt så laddar du för mycket i slutet.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users