Hur mycket måste kamremmen stå fel för att bilen ska gå dåligt. Tror att det kan vara anledningen till att min bil går dåligt, när jag plockade av kemdrevet så såg krysskilen ut såhär.
Har beställt ny kil nu och ska montera ihop det igen, tror ni det kan ha gjort att tändning osv blir så fel att bilen går märkbart mycket sämre?
Felställd kamrem, bilen går dåligt?
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2015-07-15 23:26:26
- Telefon: 0707307757
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Västerås
- Contact:
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Felställd kamrem, bilen går dåligt?
Nu ser jag inte riktigt 100% bra på dina bilder men det finns kilar med offset för att ställa kammen enligt spec. En kugge på remmen är ofta för mycket då kan offsetkilen lösa problemet. Jag har träffat på det i en 928-motor.
Ställbara kamdrev kan också används för att göra samma sak.
Kammens position är inte någon exakt vetenskap, det går att förändra motorns egenskaper genom att flytta kammen några grader fram och tillbaka.
Vill du ha bra vrid eller en motor som gärna varvar högt, lite trix med kammen löser det.
Det ska till mer än din offsetkil innan du märker något dramatiskt.
Ställbara kamdrev kan också används för att göra samma sak.
Kammens position är inte någon exakt vetenskap, det går att förändra motorns egenskaper genom att flytta kammen några grader fram och tillbaka.
Vill du ha bra vrid eller en motor som gärna varvar högt, lite trix med kammen löser det.
Det ska till mer än din offsetkil innan du märker något dramatiskt.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]