Växellåda G31

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Urban Öhman
S-Poster
Posts: 130
Joined: 2015-02-05 13:01:14
Telefon: 0705761114
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Location: Umeå
Contact:

Växellåda G31

#1 Post by Urban Öhman »

Hej!
Hur många hk och Nm pallar G31 lådan?

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: Växellåda G31

#2 Post by Joakim.S »

Hej!
Provat med 440nm och 370hk utan problem. Kan återkomma efter denna säsong då jag skall prova med 520 nm och 445hk
Mvh Joakim

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Växellåda G31

#3 Post by Cédric »

Här finns mer att läsa: http://garage.ideola.com/downloads/G31- ... 100207.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Så länge du inte ska köra överraddad v8 så tror jag inte du kommer lyckas ha sönder lådan. Det är nog den biffigaste i porsches transaxelgäng.

Lau Christophersen
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2013-08-10 15:29:52
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Växellåda G31

#4 Post by Lau Christophersen »

Hvilken kobling har du brugt for at overføre de kræfterJoakim? Sigter selv på ca 300 hk, men skal have fundet en kobling som kan overføre de kræfter.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: Växellåda G31

#5 Post by Joakim.S »

Lau Christophersen wrote:Hvilken kobling har du brugt for at overføre de kræfterJoakim? Sigter selv på ca 300 hk, men skal have fundet en kobling som kan overføre de kræfter.
Jag har en sportkoppling från 911 i aluminium utom tryckplattan, tror att Gegge kommer ihåg vad den heter,
Till den en 225mm kopplingslamell med ett bättre friktionsmaterial.
Nu vid senaste ombyggnation så har jag en fjädrad sinterlamell 228mm från nissan fast med porsche nav
(Dli teknik )
Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: Växellåda G31

#6 Post by Joakim.S »

hittade denna tråd
kan meddela att den inte tycker om 520 NM :(

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Växellåda G31

#7 Post by Cédric »

Fick du dit nån kylning eller körde du utan?

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: Växellåda G31

#8 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Fick du dit nån kylning eller körde du utan?
körde utan, men den gick sönder på landsväg vid lite justering av bränsle efter spridarbyte, den missade vid accelereration på tvåan så vi provade några gånger plötsligt så blev det sallad i diffen.

Känns som att den på något konstigt sätt varit överbelastad :roll: det finns kraftigare difflock att köpa på CMS så det kanske är ett känt problem.

Guest

Re: Växellåda G31

#9 Post by Guest »

Du körde alltså sönder en 930 lamelldiff!?

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: Växellåda G31

#10 Post by Joakim.S »

Gäst wrote:Du körde alltså sönder en 930 lamelldiff!?
Uttryckte mig lite slarvigt, det var pinjong och kronhjul som gick sönder

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Växellåda G31

#11 Post by gegge »

Aha, trycket på locket är våldsamt på de lägre växlarna. Har det gett sig, spruckit eller bågnat?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: Växellåda G31

#12 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Aha, trycket på locket är våldsamt på de lägre växlarna. Har det gett sig, spruckit eller bågnat?
Locket är helt men det räcker nog med att det fjädrar så är det inte fullt ingrepp och med 265or och många accelerationer så ville den inte längre, nu skall det väl i ärlighetens namn sägas att det var lite missljud innan men jag har så hårda växellådsfästen så jag trodde nog mest att det var det som påverkade ljudbilden.

Hade man mätt om diffen och justerat inspänningen kanske man fått några % hållbarhet till men som sagt 520 Nm mot oem 240 250 så blir det lite ökad belastning :#944burn:

Jag trodde först att jag hade kört sönder en drivknut igen, men tyvärr så var inte fallet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users