Hej!
Har en 944-84 med krånglande taklucka. När jag köpte kärran hade förra ägaren tagit ur reläet (vilket han upplyste mig om). I med reläet och takluckan gick upp men vägrade gå ner igen innan bilen stod stilla! Det kunde man ju leva med till nöds. Sedan blev det värre, luckan gick upp, men sedan gick takluckemotorn kontinuerligt och då blev jag rädd att bränna den. Luckan gick dock fortfarande ner när bilen stod stilla. Nu har reläet åkt ur igen. Någon som har liknande erfarenhet?
Takluckan krånglar
-
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2016-05-02 11:05:18
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Takluckan krånglar
Låter som någon microbrytare är kass?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2016-05-02 11:05:18
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: Takluckan krånglar
Tack Maxx!
Mina funderingar har också gått i den riktningen. De sitter väl bakom reläboxen i bagageutrymmet?
Enligt en handbok som jag har verkar det meckigt att byta dessa.
Så jag får väl leva med olägenheten.
Takluckan går i alla fall att plocka av helt (men solskydden fladdrar så förbannat)
Mina funderingar har också gått i den riktningen. De sitter väl bakom reläboxen i bagageutrymmet?
Enligt en handbok som jag har verkar det meckigt att byta dessa.
Så jag får väl leva med olägenheten.
Takluckan går i alla fall att plocka av helt (men solskydden fladdrar så förbannat)

- Jerrevik
- NA-Poster
- Posts: 42
- Joined: 2014-07-29 14:52:37
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Takluckan krånglar
Inte den här du tänker på? Motorn på min taklucka känner inte av att takluckan gått i lås utan fortsätter snurra. Har beställt http://only944.com/partscatalog/only/sunroofcam/" onclick="window.open(this.href);return false; då min verkar kass.
-
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2016-05-02 11:05:18
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: Takluckan krånglar
Tack för tipset, Jerrevik, men min taklucka går i lås.
Så det är nog någon annan µ-brytare (nu går motorn men orkar inte lyfta luckan).
Så det är nog någon annan µ-brytare (nu går motorn men orkar inte lyfta luckan).
-
- NA-Poster
- Posts: 1
- Joined: 2016-06-27 18:48:25
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1989
- Location: Skara
- Contact:
Re: Takluckan krånglar
Jag har en 944 S2 -89Jerrevik wrote:Inte den här du tänker på? Motorn på min taklucka känner inte av att takluckan gått i lås utan fortsätter snurra. Har beställt http://only944.com/partscatalog/only/sunroofcam/" onclick="window.open(this.href);return false; då min verkar kass.
Kugghjulen i mekanismen till takluckan gick sönder.
Varför?
Någon har kopplat om, så att lossgörning av luckan gick att köra utan att nyckeln satt i, skall endast gå i radioläget. Och i samband med byte av koppling, måste man lossa växelspaken, och då har jag utan att veta om det råkat köra lucklossning.
. I februari 86, bytte Porsche drivmotorsystem till takluckan
Då brytarna till drivmotorn inte stoppar motorn, vid lossning av luckan, fortsatte den att dra, och då gick kuggarna sönder.
Jag plockade isär hela systemet. Tog bort kuggstängerna och kugghjulen. Lossade plattan med drivsystemet. Tog bort drivvajern helt, lossade elkontakten. OBS! lossa inte brytarna.
I avsnitt 61 visas mekanismen till luckan, http://www.9ss1.dk/porsche944/garage/vol3/vol3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ställde vridskivan mot stoppet i läge 1, gjorde en markering vid brytarrullen, brytare 1. Lossade skivan, och med lämpliga verktyg gjorde jag en grop, ca 2 mm djup, så att brytaren kan växla, och stänga av motorn. Max 1 mm från stoppet. Prova med en ohmmeter, att brytaren är hel.
Jag drog ur hela vajern för att kontrollera att det inte fanns några avbrutna kuggar kvar.
Monterade ihop allt som sitter i bak. Provkörde, man måste hålla in knappen som sitter i mitten framkant mellan solskydden.
Ställde systemet i läge 1. Monterade kugghjulen. När jag satte i kuggstängerna, såg jag till att det var ett litet spel, innan låstappen tar i. Finjustering kan göras, genom att ta loss kugghjulet och vrida det 1 eller 2 kugg, åt lämpligt håll. När jag sedan provade, stämde läget för låst lucka, ett litet fyrkantigt hål, vid spåret för tappen.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users