Takluckan krånglar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
surfjanne
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2016-05-02 11:05:18
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Takluckan krånglar

#1 Post by surfjanne »

Hej!

Har en 944-84 med krånglande taklucka. När jag köpte kärran hade förra ägaren tagit ur reläet (vilket han upplyste mig om). I med reläet och takluckan gick upp men vägrade gå ner igen innan bilen stod stilla! Det kunde man ju leva med till nöds. Sedan blev det värre, luckan gick upp, men sedan gick takluckemotorn kontinuerligt och då blev jag rädd att bränna den. Luckan gick dock fortfarande ner när bilen stod stilla. Nu har reläet åkt ur igen. Någon som har liknande erfarenhet?

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Takluckan krånglar

#2 Post by Maxx »

Låter som någon microbrytare är kass?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

surfjanne
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2016-05-02 11:05:18
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Takluckan krånglar

#3 Post by surfjanne »

Tack Maxx!
Mina funderingar har också gått i den riktningen. De sitter väl bakom reläboxen i bagageutrymmet?
Enligt en handbok som jag har verkar det meckigt att byta dessa.
Så jag får väl leva med olägenheten.
Takluckan går i alla fall att plocka av helt (men solskydden fladdrar så förbannat) :)

User avatar
Jerrevik
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2014-07-29 14:52:37
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Stockholm
Contact:

Re: Takluckan krånglar

#4 Post by Jerrevik »

Inte den här du tänker på? Motorn på min taklucka känner inte av att takluckan gått i lås utan fortsätter snurra. Har beställt http://only944.com/partscatalog/only/sunroofcam/" onclick="window.open(this.href);return false; då min verkar kass.

surfjanne
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2016-05-02 11:05:18
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Takluckan krånglar

#5 Post by surfjanne »

Tack för tipset, Jerrevik, men min taklucka går i lås.
Så det är nog någon annan µ-brytare (nu går motorn men orkar inte lyfta luckan).

S Freden
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2016-06-27 18:48:25
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Skara
Contact:

Re: Takluckan krånglar

#6 Post by S Freden »

Jerrevik wrote:Inte den här du tänker på? Motorn på min taklucka känner inte av att takluckan gått i lås utan fortsätter snurra. Har beställt http://only944.com/partscatalog/only/sunroofcam/" onclick="window.open(this.href);return false; då min verkar kass.
Jag har en 944 S2 -89
Kugghjulen i mekanismen till takluckan gick sönder.
Varför?
Någon har kopplat om, så att lossgörning av luckan gick att köra utan att nyckeln satt i, skall endast gå i radioläget. Och i samband med byte av koppling, måste man lossa växelspaken, och då har jag utan att veta om det råkat köra lucklossning.
. I februari 86, bytte Porsche drivmotorsystem till takluckan
Då brytarna till drivmotorn inte stoppar motorn, vid lossning av luckan, fortsatte den att dra, och då gick kuggarna sönder.
Jag plockade isär hela systemet. Tog bort kuggstängerna och kugghjulen. Lossade plattan med drivsystemet. Tog bort drivvajern helt, lossade elkontakten. OBS! lossa inte brytarna.
I avsnitt 61 visas mekanismen till luckan, http://www.9ss1.dk/porsche944/garage/vol3/vol3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ställde vridskivan mot stoppet i läge 1, gjorde en markering vid brytarrullen, brytare 1. Lossade skivan, och med lämpliga verktyg gjorde jag en grop, ca 2 mm djup, så att brytaren kan växla, och stänga av motorn. Max 1 mm från stoppet. Prova med en ohmmeter, att brytaren är hel.
Jag drog ur hela vajern för att kontrollera att det inte fanns några avbrutna kuggar kvar.
Monterade ihop allt som sitter i bak. Provkörde, man måste hålla in knappen som sitter i mitten framkant mellan solskydden.
Ställde systemet i läge 1. Monterade kugghjulen. När jag satte i kuggstängerna, såg jag till att det var ett litet spel, innan låstappen tar i. Finjustering kan göras, genom att ta loss kugghjulet och vrida det 1 eller 2 kugg, åt lämpligt håll. När jag sedan provade, stämde läget för låst lucka, ett litet fyrkantigt hål, vid spåret för tappen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users