Hur upplever ni "styr känslan" i era banpreppade 944or? Jag är inte alls nöjd med min då den känns som den sitter på bakvagnen, känns som all vikt är där bake och man får ingen "feeling" för framändan. När man styr känns det som bakvagnen sitter som klistrad och rotationen sker endast med framhjulen.. Och nu pratar jag inte om ligga på gränsen utan även innan dess. Jag jämför detta mot en annan bakhjulsdriven bil som känns helt tvärtom som jag gillar starkt, där känns det verkligen som bilen sitter på framhjulen och rationen av bilen vid styrning sker mer med bakändan än fram.. Svårt att förklara detta men om man föreställer att bilen roterar runt en axel och den axeln är långt bak på 944an o på ex.2 långt framme.. Iallafall för mig får man ett helt annat förtroende i bilen när man känner framänden bättre när vikten sitter där. Jag har svårt att köra understyrda bilar utan "feeling" för framändan på gränsen. Mycket lättare att hålla bakänden på gränsen.
Hur upplever ni era bilar? är det så 944orna känns eller är det bara min bil? (hoppas det)
Den är utrustad med uniballs i hela bilen samt H&R clubsport chassi eller vad det nu kalladest? 70nm fjädrar fram och 150nm bak minns jag iallafall. Väger drygt 1000kg
944 styrkänsla/balans
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 styrkänsla/balans
Oftast har man mycket caster på bilar som ska gå på bana, jag tycker styrkänslan avtar i takt med ökande caster.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: 944 styrkänsla/balans
Jag förutsätter att dina torsionsstavar är bortplockade och då förefaller det som att du har alldeles för mjuk sättning fram. Ihop med 150nm bak bör du ha ca 110-120nm fram, ca 3gr camber och jag gillar 3-6mm total toe out för bra instyrning samt max caster (flåt Janne). Bak har du redan tillräckligt styv fjäder, camber ca 2-2,5gr samt ca ett par mm total toe in. Detta förutsätter att du har krängare som matchar, t.ex S2 eller turbo.
Smaken är ju olika så betrakta detta som en åsikt bland andra
/ Stig
Smaken är ju olika så betrakta detta som en åsikt bland andra

/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: 944 styrkänsla/balans
Hej!
Vad har du för fälgar och däck?
Jag har 9x17 runt om med 255/40-17. Jag har massor med grepp fram men min bil släpper väldigt abrupt bak. Har nu lokaliserat felet till dåliga hjulvinklar bak, ska fixas omgående.
Mvh /Claes
Vad har du för fälgar och däck?
Jag har 9x17 runt om med 255/40-17. Jag har massor med grepp fram men min bil släpper väldigt abrupt bak. Har nu lokaliserat felet till dåliga hjulvinklar bak, ska fixas omgående.
Mvh /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 944 styrkänsla/balans
Jag hade en 924S (i princip samma som en 944) och samma coilovers, som du har. Jag hade 26,8 mm krängningshämmare fram och ingen hämmare bak, just för att kompensera för styva fjädrarna bak. Däcken var TOYO R888 205 fram och 225 bak på 7" X 16" fälgar. Vikten var 1.020 kilo. 3,0 grader camber fram och 2,5 bak.
Det var den bäst balanserade bilen jag nånsin kört. Kan bara tipsa om att kopiera det upplägget.
Det var den bäst balanserade bilen jag nånsin kört. Kan bara tipsa om att kopiera det upplägget.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- S-Poster
- Posts: 109
- Joined: 2008-08-02 18:36:50
- Contact:
Re: 944 styrkänsla/balans
Inga torsionstavar kvar.
Fram 26.8mm krängaren och bak sitter det ingen pga saknad av diffbroms. Finns 0 vrid ur kurvorna med krängare bak. Dock så var instyrningen lite bättre. Diff är på önskelistan men det kostar en hel del stålar så man får se vad som händer i framtiden.
Förstår inte hur det skulle bli bättre med hårdare framfjädrar, borde ju bli ännu mer understyrt.
Jag har 215/45/17 däck runt om.
Caster max + lite till från ställbara topplagringar (4grader om jag minns rätt)
Camber 3grader både fram och bak
Fram ligger toe på noll och bak halv grad toe in
Har också funderat hur rollcentrum påverkar känslan i bilen? bilen är ju rejält sänkt så bärarmarna pekar åt molnen. Någon som har kompenserat för detta?
Fram 26.8mm krängaren och bak sitter det ingen pga saknad av diffbroms. Finns 0 vrid ur kurvorna med krängare bak. Dock så var instyrningen lite bättre. Diff är på önskelistan men det kostar en hel del stålar så man får se vad som händer i framtiden.
Förstår inte hur det skulle bli bättre med hårdare framfjädrar, borde ju bli ännu mer understyrt.
Jag har 215/45/17 däck runt om.
Caster max + lite till från ställbara topplagringar (4grader om jag minns rätt)
Camber 3grader både fram och bak
Fram ligger toe på noll och bak halv grad toe in
Har också funderat hur rollcentrum påverkar känslan i bilen? bilen är ju rejält sänkt så bärarmarna pekar åt molnen. Någon som har kompenserat för detta?
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Re: 944 styrkänsla/balans
Underbar balans, kan nästan jämföra mot min gamla Escort MK 1 som gick historisk racing.
Jag kör på 18" med 235 fram och 265 bak. Toyo R 888
Stavar och stötdämpare med hjälpfjäder, coil fram, ingen aning vilken hårdhet.
Camber plattor, hjulinställning på ca 3,0 gr fram camber och max bak ca 2,4 gr.
Toe fram ca 2,0 mm och bak ca 1,5 mm
Caster ca 3,4 gr fram .
Corner weight med ca 20 kilo mellan fram och bak axel.
Jag kör på 18" med 235 fram och 265 bak. Toyo R 888
Stavar och stötdämpare med hjälpfjäder, coil fram, ingen aning vilken hårdhet.
Camber plattor, hjulinställning på ca 3,0 gr fram camber och max bak ca 2,4 gr.
Toe fram ca 2,0 mm och bak ca 1,5 mm
Caster ca 3,4 gr fram .
Corner weight med ca 20 kilo mellan fram och bak axel.
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Re: 944 styrkänsla/balans
Bör kanske tillägga att det är 30 mm krängare fram samt turbo cup ställbar med 24 mm bak ( ca)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users