Min 924 har lite problem med tomgången, jag måste värma upp den 5 min för att få en tomgång som håller igång motorn efter som den annars dör
Under färd så har jag även problem den rycker lite trots att jag har jämn gas.
Tändning, bränsle är in justerat korrekt.
Jag spekulerar i att styrtrycksventilen strular och ger mig dessa symptom men det är bara min amatör gissning
Någon som har några idéer?
Kalle
Tomgångsproblem 924
-
- S-Poster
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1979
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
Re: Tomgångsproblem 924
Det låter definitivt som styrtrycket. Det sitter en bimetallfjäder inuti som troligen kärvar, ofta har det rostat om det varit vatten i bensinen. Vill du få det bekräftat måste du mäta upp trycket. Kommer inte ihåg, men kall under 2bar och varm 3-3,5bar. Annars kan du öppna "wurren" och se hur den ser ut inuti. Rengör och med lite tur kan det fungera som det ska igen.
Det skulle kunna vara luftsliden också. Även där en bimetallfjäder. Som kärvar. Kall är det hål rätt igenom och varm stänger den till. Testa genom att bara koppla loss slangen till fri luft vilket borde ge en förhöjd tomgång.
Det skulle kunna vara luftsliden också. Även där en bimetallfjäder. Som kärvar. Kall är det hål rätt igenom och varm stänger den till. Testa genom att bara koppla loss slangen till fri luft vilket borde ge en förhöjd tomgång.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1979
Okej tack för ditt svar!
Är det bara att skruva loss styrtryckventilen och öppna den? Eller bör man tänka på något särskilt?
Bara för att bekräfta så är styrtrycksventilen även kallad wur? och sitter på insuget nära motorblocket längst bak på moton.
Kalle
Är det bara att skruva loss styrtryckventilen och öppna den? Eller bör man tänka på något särskilt?
Bara för att bekräfta så är styrtrycksventilen även kallad wur? och sitter på insuget nära motorblocket längst bak på moton.
Kalle
-
- S2-Poster
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
Kolla så du inte har nån vaacumläcka först k-jet gillar inte läckor.