Ljusbaljor och lite annat
-
- S-Poster
- Posts: 104
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
Ljusbaljor och lite annat
Jag håller på med ett projekt en 944 N/A (biltråd kommer...) Projektet har varit vilande i lite för många år men nu är det på gång igen. När man håller på med projekt dyker det upp lite frågor som jag tänkte att medlemmarna på detta trevliga forum kunde hjälpa mig med:
1) Jag har plockat bort popup mekanismen och tänkte ersätta dem med fast ljus. Vet någon vart man kan få tag på dylika baljor förutom Tyskland, England, USA? Jag har skickat PM till plastis men inte fått något svar.
2) Då det är tänkt att bilen mest ska gå bana, trackday, kanske något annat roligt så behöver jag inte ha A/C i bilen. Någon som vet ett smidigt sätt att ta bort det systemet?
3) Eftersom projektet drabbades av rejält motorras så ska en "ny" motor i, har förstått att det enklaste sättet att få ut motorn är underifrån, men hur gör man med styrväxel, krängare och övrigt länkage på smidigast sätt?
Det var några frågetecken som dyker upp under gång. Kommer säkert fler...
Tips mottages gärna!
1) Jag har plockat bort popup mekanismen och tänkte ersätta dem med fast ljus. Vet någon vart man kan få tag på dylika baljor förutom Tyskland, England, USA? Jag har skickat PM till plastis men inte fått något svar.
2) Då det är tänkt att bilen mest ska gå bana, trackday, kanske något annat roligt så behöver jag inte ha A/C i bilen. Någon som vet ett smidigt sätt att ta bort det systemet?
3) Eftersom projektet drabbades av rejält motorras så ska en "ny" motor i, har förstått att det enklaste sättet att få ut motorn är underifrån, men hur gör man med styrväxel, krängare och övrigt länkage på smidigast sätt?
Det var några frågetecken som dyker upp under gång. Kommer säkert fler...
Tips mottages gärna!
944 N/A -83 Projekt, körbar, förbättringar ständigt pågående
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Ljusbaljor och lite annat
Fråga #2:
Skriv här på forumet att en komplett A/C-anläggning skänkes mot bortmontering.
Skriv här på forumet att en komplett A/C-anläggning skänkes mot bortmontering.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Ljusbaljor och lite annat
1: Ring plastis eller maila. http://www.macomposit.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Ljusbaljor och lite annat
Plastis har baljor som passar rakt av till S2 och turbo. Annars krävs modifiering av skärmarna eller att även skärmarna byts.
/Staffan
/Staffan
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Ljusbaljor och lite annat
Behåll AC:n!
Det hade jag gjort i alla fall....
#3: Ta loss krängningshämmaren helt och hållet.
Ta bort kuggstången ( styrlederna, rattaxeln och fästena i framvagnsbalken )
Lossa bärarmarnas bakre fästen och bulten genom framvagnsbryggan, vrid sedan ut dem åt sidorna.
Det hade jag gjort i alla fall....
#3: Ta loss krängningshämmaren helt och hållet.
Ta bort kuggstången ( styrlederna, rattaxeln och fästena i framvagnsbalken )
Lossa bärarmarnas bakre fästen och bulten genom framvagnsbryggan, vrid sedan ut dem åt sidorna.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- S-Poster
- Posts: 104
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
Re: Ljusbaljor och lite annat
Tack för alla svar!
Janne J, tack för förklaringen. Det var ju som du sa när vi träffades men minnet är lite kort...
Har nu mailat Plastis så får se om han svarar...
A/Cn ska bort, tar plats, kraft och vikt.
Får se hur vi löser det? Någon som är sugen på att komma och skriva av den?
Janne J, tack för förklaringen. Det var ju som du sa när vi träffades men minnet är lite kort...
Har nu mailat Plastis så får se om han svarar...
A/Cn ska bort, tar plats, kraft och vikt.

944 N/A -83 Projekt, körbar, förbättringar ständigt pågående
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Ljusbaljor och lite annat
Vilken årsmodell? Pre -85? Jag kan vara intresserad av den i då fall.Nicke36 wrote:Tack för alla svar!
Janne J, tack för förklaringen. Det var ju som du sa när vi träffades men minnet är lite kort...
Har nu mailat Plastis så får se om han svarar...
A/Cn ska bort, tar plats, kraft och vikt.Får se hur vi löser det? Någon som är sugen på att komma och skriva av den?
Jag bryr mig inte om jag är fem hundradelar långsammare på bana.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 104
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
Re: Ljusbaljor och lite annat
Det är en 1983:a. Än så länge sitter ac paketet fast... Om jag får av det hela i ett helt paket eller "ackompressorn" så kommer det att säljas. Tänkte samla ihop lite delar innan jag säljer av det jag inte behöver.Maxx wrote:Vilken årsmodell? Pre -85? Jag kan vara intresserad av den i då fall.Nicke36 wrote:Tack för alla svar!
Janne J, tack för förklaringen. Det var ju som du sa när vi träffades men minnet är lite kort...
Har nu mailat Plastis så får se om han svarar...
A/Cn ska bort, tar plats, kraft och vikt.Får se hur vi löser det? Någon som är sugen på att komma och skriva av den?
Jag bryr mig inte om jag är fem hundradelar långsammare på bana.

944 N/A -83 Projekt, körbar, förbättringar ständigt pågående
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Ljusbaljor och lite annat
Edit: Sorry, insåg att jag tänkt fel. Är inte längre intresserad, dock borde det finnas andra som är det. Tycker i och för sig att du borde behålla AC:n, i alla fall om du inte ska tävla.Nicke36 wrote:Det är en 1983:a. Än så länge sitter ac paketet fast... Om jag får av det hela i ett helt paket eller "ackompressorn" så kommer det att säljas. Tänkte samla ihop lite delar innan jag säljer av det jag inte behöver.Maxx wrote: Vilken årsmodell? Pre -85? Jag kan vara intresserad av den i då fall.
Jag bryr mig inte om jag är fem hundradelar långsammare på bana.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 104
- Joined: 2014-07-12 10:31:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Dalby
- Contact:
Re: Ljusbaljor och lite annat
Jag är fortfarande på jakt efter plastdelar. Har sökt plastis men inte fått något svar.
Är det någon som har erfarenhet av v-zweeden? Hur är deras kvalitet?
Idag är tanken att motorn ska ur...


Är det någon som har erfarenhet av v-zweeden? Hur är deras kvalitet?
Idag är tanken att motorn ska ur...


944 N/A -83 Projekt, körbar, förbättringar ständigt pågående
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2007-04-17 19:30:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Ljusbaljor och lite annat
Fästena i framvagnsbalken behövs bara tas bort om det är med styrservo, jag har bara lossat styrlederna och rattaxeln min. Sen får styrväxeln följa med framvagnsbalken ner.Janne J wrote:Behåll AC:n!
Det hade jag gjort i alla fall....
#3: Ta loss krängningshämmaren helt och hållet.
Ta bort kuggstången ( styrlederna, rattaxeln och fästena i framvagnsbalken )
Lossa bärarmarnas bakre fästen och bulten genom framvagnsbryggan, vrid sedan ut dem åt sidorna.
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2007-04-17 19:30:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Ljusbaljor och lite annat
Dubbelpost?
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: Ljusbaljor och lite annat
Prata me Raukman på forumet, dom tillverkar gts lyktor i kolfiber, mycket prisvärda och fina...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]