toppen....not

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
everttaube
S-Poster
Posts: 92
Joined: 2014-07-30 22:22:55
Telefon: 0704645538
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1983
Contact:

toppen....not

#1 Post by everttaube »

Hej har en polare som har en 924 77a som jag hjälper lite och få ihop men detta går jag tok bet på.

Diagnos: det som hänt nu är att för två dagar sedan var oljan på stickan fin, nu är det beige olja på stickan, vatten i oljan förmodar vi.
Motorn startar direkt går jämt och fint på tomgång, och värme mätaren är normal vid lite körning.
Bilen har stått stilla ganska länge utan att startas så han har bytt fördelare, stift, luftfilter och rotor för att den var väldigt svår startad.

Symptom:inget bubblande i expansionskärlet på tomgång eller gas pådrag heller ingen bensin/olje film i vattnet.
Ett ökat tryck i expansionskärlet som om den vill koka bara efter en kort tids körning, värme mätare visar normalt.

Hade en BMW där oljan gick in men då dog den och jag fick en ny topp av bilhandlaren.

Tänker det lilla jag kan:Topp packningen har gått pga toppen är sned, sprucken, spricka i en kyl kanal :?: :?:
Det syns ingenstans dropp eller ngt under bilen.

Slutsats:Beige olja är inge bra det vet jag men var skall jag vända mig om inte till er :D ni som sover äter lever Porsche
Jag undrar givetvis vad ni tror om detta och ni får gärna ställa fler frågor till oss om det kan hjälpa även om jag tycker vi förklarat efter hur det ser ut.
Riva ur en topp, hur svårt är det, var lämnar man in en topp i göteborgstrakten som är duktig på detta, pris, ngn som har en liggandes, kanske kan göra jobbet åt oss,vill inte hålla på trimma o joxa bara köra utan vaniljsås i motorn.
:#pray: :#pray: snälla hjälp oss :#pray: :#pray: jag vet att det sitter folk här som har koll på detta.
bästa hälsningar

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: toppen....not

#2 Post by QV_ »

"enklast" är att trycksätta cylindern med en adapter irån biltema (efter man har ställt cylindern i tändläge).
Kör dock inte med för högt tryck då flyttar ni på veven om ni inte håller emot ordentligt... Varning alltså.
vid 6 kg skulle inte jag vilja hålla i blocknyckeln.... 1 max 2 är lagom.

Nu hör ni var det läcker.
adaptern kostar typ 70 och är till för att hålla ventilerna på plats när man tar bort fjädern utan att lyfta på topen.

/Jan

Detta är alltså samma man gör på ett leak down test fast nu utan mätare och referensobjekt.

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

toppen....not

#3 Post by Jinnarp »

Får du ett övertryck i exp. Kärlet känns det som en toppackning.
Hade samma fenomen med min 944, dock utan att oljan blev drabbad.
Lyfte toppen och tittade, var en liten ojämnhet i toppen som hade orsakat det. Enligt dr: kox berodde det på att där varit bytt packning förr utan att dom planat av toppen.

Efter planing och packningsbyte försvann problemet helt :)
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: joly