Indexera stavar.
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Indexera stavar.
Vet att det finns mängder med trådar i detta ämne, men inte någonstans har jag hittat vilken vinkel på svärdet man utgår ifrån.
Någon här som har koll på en bra vinkel som man kan utgå ifrån? Stavarna kan jag dra ut och om indexera men hade varit bra att få någon typ av "start läge" att skruva ihopa grejerna med.
Hoppas någon kan hjälpa till
Någon här som har koll på en bra vinkel som man kan utgå ifrån? Stavarna kan jag dra ut och om indexera men hade varit bra att få någon typ av "start läge" att skruva ihopa grejerna med.
Hoppas någon kan hjälpa till
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Hitta service manualen för 968 där har du vinklarna på svärdet utifrån vilken tjocklek du har på stavarna. Kollar du även på 968cs värdena så får du bilen sänkt 2cm. Tänk på att om bilen väger mindre pga någon moddning kan du få tänka om för att höjden ska bli rätt. Lycka till.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Indexera stavar.
Är det dom här vinklarna dom menar? Isf känns ju 18 grader som något man kan utgå ifrån på en lätt bil med 24,5 stavar.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Ser ut att vara dessa. Vet du var du ska utgå ifrån när det kommer till vinklen¿ var är din nollpunkt¿ och var är dina 18 grader? (vill samtidig varna att alla bilar har inte samma dämpare. Vissa har coilovers så som 968 cs och då gäller ju inte dessa värden)
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Indexera stavar.
Som jag har förstått så utgår man från centrum på staven och rakt bakåt. Det borde väl vara 0 grader.? Eller är jag ute och cyklar nu?
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Röret är runt och hur vet du då den vågräta nollpunkten som går genom bilen? Jag ska posta en bild på hur du ska tänk lite senare idag. Sen löser resten sig ska du se. när jag renoverade min bakvägen och indexera den så fick jag den rätt på första försöket och det skilde nog inte någon milimeter från hjulhus till mark på varje sida.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Indexera stavar.
Tacksam för hjälp
Tänker att om bilen står i våg (vet inte om trösklarna är tillräckligt exakta att mäta på) så borde man väl kunna mäta med en gradklocka?
Väntar med spänning på din bild, ska försöka göra detta på höger sida ikväll.
Tänker att om bilen står i våg (vet inte om trösklarna är tillräckligt exakta att mäta på) så borde man väl kunna mäta med en gradklocka?
Väntar med spänning på din bild, ska försöka göra detta på höger sida ikväll.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Indexera stavar.
Om du sätter bakaxeln i våg och den gula linjen är i linje (Vattenpass) = 0 grader = zero
Ta sedan ut förhållandet på den blåa linjen.
Skillnaden mellan gul och blå linje är vinkeln på svärdet.
Ifall bakaxeln sitter på bilen:
Misstänker dörr tröskeln på bilen är i linje med den gula linjen
Går säkert sätta bilen i våg och ha tröskeln som nollpunkt.
Använder du en elektronisk gradskiva behöver du ej bemöda dig att sätta sakerna i våg då den själv räknar ut differensen.
Ta sedan ut förhållandet på den blåa linjen.
Skillnaden mellan gul och blå linje är vinkeln på svärdet.
Ifall bakaxeln sitter på bilen:
Misstänker dörr tröskeln på bilen är i linje med den gula linjen
Går säkert sätta bilen i våg och ha tröskeln som nollpunkt.
Använder du en elektronisk gradskiva behöver du ej bemöda dig att sätta sakerna i våg då den själv räknar ut differensen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by claves on 2016-02-11 13:09:46, edited 1 time in total.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Indexera stavar.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Indexera stavar.
Jag gjorde ungefär som du beskriver. Jag utgick först från dörrtrösklen, nollade denna punkt och ställde svärdet efter det. Dock verkar inte iPhonens inbyggda vinkelmätare vara så exakt. När den visade 18 grader hade svärdet gått emot infästningen för längesedan
Istället satte jag svärdet på andra sidan (det har inte varit särat) som nollpunkt, och ändra sidan jag jobbar med med ca 1,5grader.
Detta resulterade i 4cm sänkning.
Från mark till skärmkant har jag nu 610mm.
Får väl investera i en riktig digital vinkelmätare sen
Stort tack för att du tog dig tid att förklara så man fattar med bilder. Alla dessa tabeller och uträkningar gör ju en yr och ändå hjälper dom inte om man inte vet vilken ref. Punkt man ska mätta efter.
Istället satte jag svärdet på andra sidan (det har inte varit särat) som nollpunkt, och ändra sidan jag jobbar med med ca 1,5grader.
Detta resulterade i 4cm sänkning.
Från mark till skärmkant har jag nu 610mm.
Får väl investera i en riktig digital vinkelmätare sen
Stort tack för att du tog dig tid att förklara så man fattar med bilder. Alla dessa tabeller och uträkningar gör ju en yr och ändå hjälper dom inte om man inte vet vilken ref. Punkt man ska mätta efter.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Indexera stavar.
Bilden och förklaringen borde för övrigt klistras i tråden om att ställa in höjden bak
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Indexera stavar.
Jag har nu investerat i ett sådant digitalt verktyg.
389kr från conrad.se
389kr från conrad.se
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Indexera stavar.
Så här ser min bil ut efter att jag ställt in den efter mina instruktioner. Minns inte hur många grader jag ställde svärdet på men det var enligt fabriksmanualen för 968 cs, då jag har dessa dämpare på bilen. Då blir bilen 2cm lägre än en standard 944. Har dessutom 968 cs fälgar på den i bild.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users