ljusknapp...igen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
everttaube
S-Poster
Posts: 92
Joined: 2014-07-30 22:22:55
Telefon: 0704645538
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1983
Contact:

ljusknapp...igen

#1 Post by everttaube »

Hej har en 77a 924 och vill kolla om den knappens om poppar upp lysena och tänder dom är pajj.
Men jag är bra på mycket men INTE el.
Har en sån mätare men vad skall den stå inställd på och vilka hål ska röd respektive svart kontakt pinne in i.
Eller om någon har en som ligger till en 77a.
Sen när man kör med den så är det ett väldigt tryck i expansionskärlet, anar det värsta men motorn skall ir i allafall men man vill kanske köra lite innan, tror topplocka packningen är gången men oljan är fin och den tar inte vatten heller kanske locket är igensatt....TIPPS tack å hade bra :#944burn:

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 497
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: ljusknapp...igen

#2 Post by henca »

everttaube wrote:Har en sån mätare men vad skall den stå inställd på och vilka hål ska röd respektive svart kontakt pinne in i.
Oftast brukar man vilja mäta spänning (Volt) och då skall den röda sladden sitta i multimeterns hål som är märkt något i stil med + eller V. I bilden nedan är det hålet längst till höger:
Image

Den svarta kabeln skall alltid sitta på multimeterns jord-ingång, ofta märkt med - eller en jord-symbol, i bilden ovan är det hålet i mitten.

Hålet längst till vänster används när man mäter ström (Ampere) och det gör man ganska sällan. Dock används det oftast även då man mäter resistans (ohm) och det har man nytta av lite oftare. I bilden ovan sitter dock ohm-symbolen på samma ingång som Volt-symbolen. En del multimetrar har två hål för Ampere beroende på hur hög strömstyrka man behöver mäta, ibland är då bara det ena hålet skyddat med en säkring.

Skälet till multimetrar ofta har olika ingångar är att man mellan jord och ingången för spänning (Volt) vill ha så hög isolering som möjligt för att inte påverka mätningen med ett spänningsfall. Då man mäter ström (Ampere) vill man ha så låg resistans som möjligt mellan jord och ingång då en hög resistans annars skulle minska strömmen. Detsamma gäller mätning av resistans, då vill man inte ha ytterligare en stor resistans i serie med den resistans man skall mäta på.

En del enklare multimetrar har bara två fasta sladdar, då ser i stället funktionsvredet till att de fasta sladdarna kopplas till rätt intern ingång.

Sen spelar det inte så stor roll om man skulle råka kasta om röd och svart kabel, mätresultatet kommer bara byta tecken för spänning och ström.

Bilden är tagen från sidan http://multimeter-test.com/how-to-use-a-multimeter/" onclick="window.open(this.href);return false;

m v h Henrik

everttaube
S-Poster
Posts: 92
Joined: 2014-07-30 22:22:55
Telefon: 0704645538
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: ljusknapp...igen

#3 Post by everttaube »

herregud vilken kung du är jätte tack och om man trycker på knappen till lydena så skall det röra sig i mätar fönsret förstås annars är den bränd knappen, är jag rätt ute?
bästa tack Henrik :#cheers:

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 497
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: ljusknapp...igen

#4 Post by henca »

Om du inte får spänning framme vid lamporna när du trycker på knappen kan det vara fel på knappen. Eller så kan det vara en säkring, eller så kan det vara någon kabel... Att det inte hjälper att byta glödlampa utgår jag från att du redan kontrollerat.

Nu är jag inte insatt i kopplingsschemat till 924, men jag skulle inte tro att det är något relä till halvljuset, annars skulle det ju även kunna vara ett relä som strular... Fast det är klart, om det är motorer inblandade som lyfter upp pop-up-lysen så är det ju inte helt otänkbart att åtminstone motorerna är kopplade via något relä.

Det bästa är om du kan hitta något kresschema som beskriver hur det är kopplat, sedan kan du mäta vid väl valda mätpunkter. Exempelvis:

Kontrollera att det finns spänning vid batteriets pluspol mot jord.
Kontrollera att det finns spänning på bägge sidor om lampans säkring mot jord.
Kontrollera att det finns spänning på bägge sidor om strömbrytaren mot jord. Ena sidan skall bara ha spänning
när strömbrytaren är i läge till.
Kontrollera att du har spänning mellan lampans pluspol och jord.

Om du har spänning ända fram till lampanspluspol och lampan är hel borde det lysa, annars kan det vara glapp i lamphållaren också.

m v h Henrik

everttaube
S-Poster
Posts: 92
Joined: 2014-07-30 22:22:55
Telefon: 0704645538
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: ljusknapp...igen

#5 Post by everttaube »

lysena funkar och poppup går ner när jag vrider manuella ratten men dom vill inte gå upp igen, måste
köra manuellt till ett visst läge sen går dom ner igen efter jag tryckt på knappen igen, så det är lite spökligt.
Samanfattning är att om jag tryker på knappen så tänds lysen och poppsen står upp, trycker på knappen för stänga ner lamporna händer inget, men jag vrider på manuella så fälls dom ner igen, samma sak om jag vill ha upp dom.
trycker på knappen, inget händer men vrider på manuella så kommer dom upp igen efter ett tag eller om det är i ett speciellt läge inte vet jag.
tack för att du hjälper mig
rolle

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 497
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: ljusknapp...igen

#6 Post by henca »

Nu har jag ingen 924 själv, så jag är inte insatt i vilka reglage som finns eller hur det borde fungera, men jag hittade lite kopplings-scheman på http://www.pelicanparts.com/944/electri ... agrams.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
Image

Motorn V9 verkar vara det som driver popup-mekaniken och den verkar styras av relä J37.

Detta relä J37 har fem kontakter som kan vara intressanta att mäta på:

Kontakt nr 85 och nr 86 går till spolen som styr relät. Om du mäter spännings-skillnad mot jord jämfört med dessa kontakter så bör åtminstone en av dem ge 12V då du försöker styra popup-mekaniken. Men dessa styrs inte bara av strömbrytare E1, på något vis verkar det även vara kopplat till några strömbrytare i popup-mekaniken. Den konstruktionen har nog till syfte att bryta strömmen då man nått ändläget.

Kontakt nr 30 går till motorn, beroende på signalen till reläts spole kopplar relät kontakt 30 antingen till kontakt 87 (när det är spänning över spolen) eller 87a (när det inte är spänning över spolen. Kontakt 87a verkar vara kopplad till jord och jag tolkar det som att kontakt 87 är kopplad till +12V.

Hur är det, sitter detta relä J37 i närheten av motorn och mekanismen för popup-lysena? Går det att komma åt att mäta på reläts kontakter?

m v h Henrik

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users