Gnissel från nya GAZ gold coilovers

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Vidde
S-Poster
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#1 Post by Vidde »

Är så jäkla trött på det här nu så jag måste skriva av mig lite..

Jag har ett väldigt högt gnisslande ljud från höger dämpare fram när när den får jobba och enligt GAZ är det bara en torr ventilpackning i dämparen som skapar ljudet och att det ska försvinna under tiden man kör.

Jag köper inte riktigt den föklaringen och undrar om ni andra som har köpt coilovers från dem har några liknande missljud?

Då det är en helt ny dämpare ska den givetvis inte föra ett sådant oväsen och det visar ingen som helst antydan att försvinna trots att jag lägger läger mil på bilen och kör varje dag i stort sett. Jag vill ju byta dämparen eller få problemet åtminstonne åtgärdat men dem vägrar. Dem är dessutom duktigt otrevliga..

Tycker inte bakvagnen beter sig som den ska heller vilket jag också är lite missnöjd med, lägger men lite vikt bak och släpper så gungar det till fler gånger innan det dör ut än vad det ska göra i min mening. En helt ny dämpare och fjäder ska ju inte gunga flera gånger utan ta upp det direkt mer eller mindre vilket det gör fram.

Jag har ändå bett dem om råd vilka fjädrar jag ska använda mig av men när man nämner det för folket på GAZ så snackar dem bort det bara.. Dem påstår att man ska kunna få bort det här beteendet genom att styva upp dämparen på justeringsskruven efter ett visst antal klick. Har prövat all möjliga inställningar och visst blir det styva/stumt i bak men det hjälper inte mot mitt gungande bak chassie..

Så här med facit i hand skulle man lagt extra pengarna och köpt h&r kitet hos Utzon istället. Lär garanterat fått bättre kundservice och någon form utav garanti dessutom.

Bakdämparna hoppas jag kunna lösa själv genom stt byta fjädrar och köpa hjälpfjädrar. Jag tror att det helt enkelt är att fjädrarna som jag har fått med är för mjuka. Vad tror ni?

Finns det någon firma i sverige som jag kan lämna in min framdämpare till för att få den renoverad?

Lilja
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988

Re: Gnissel från nya GAZ gold coilovers

#2 Post by Lilja »

Nu vet jag inte vilka grejer du kör med men jag har kört GAZ coilovers på två bilar, min S2a och min Turbo och varit mycket nöjd. Har inte varit några missljud och de har gått att ställa in både bak och fram. Hade bilarna mer eller mindre stenhårda bak så det gick inte att trycka ner den överhuvudtaget.

Låter för mig som du har luft i dämparna eller nått läckage eller liknande. Är det så borde dom ta det på garanti.

Eftersom mina coilovers blev stulna när de var avmonterade så kommer jag köpa nya så vi får väl se hur det går.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Vidde
S-Poster

#3 Post by Vidde »

Lilja wrote:Nu vet jag inte vilka grejer du kör med men jag har kört GAZ coilovers på två bilar, min S2a och min Turbo och varit mycket nöjd. Har inte varit några missljud och de har gått att ställa in både bak och fram. Hade bilarna mer eller mindre stenhårda bak så det gick inte att trycka ner den överhuvudtaget.

Låter för mig som du har luft i dämparna eller nått läckage eller liknande. Är det så borde dom ta det på garanti.

Eftersom mina coilovers blev stulna när de var avmonterade så kommer jag köpa nya så vi får väl se hur det går.
Jag beställde GAZ coilover kit med deras egna topplagringar.

Jag tycker också att det känns som ett garanti ärende men dem vägrar ta tillbaka någonting.. Har sällan haft att göra med så dålig kundsupport.

Hoppas att du inte får måndags-ex när du ska beställa för det är verkligen inte kul att försöka få något utbytt på garanti..

Jim Profit
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche 944 turbo

#4 Post by Jim Profit »

Hoppas det är ok att jag slänger in en fråga (eller två.. :-) )..
Ni som bytt till Coilovers, har ni tagit bort torrisionsstavarna på bilen då?
Är det en stor arbetsinsats att byta till coilovers?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Lilja
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988

#5 Post by Lilja »

Det går att köpa coilovers med svagare fjädrar så att man kan behålla stavarna. Men de jag köpte var utan stavar så jag demonterade mina, ganska skönt att bli av med dom också och kunna ställa höjd och hårdhet enbart på dämparen.
Att plocka bort stavarna beror lite på hur man vill göra, på turbon borrade jag hål i sidan på karossen med en hålborr, eftersom jag ändå har 968 kjolar som täcker det hålet.
På S2an fick jag plocka ner hela bakvagnen, betydligt mer jobb men man slipper såga eller borra i något :mrgreen:

Ska man plocka ner bakvagnen beror det ju på hur hårt allting sitter fast, jag fick såga av en bult med tigersågen i aluminiumfästena till bakvagnen för att den satt fast i bussningen.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Karl Birgander
Addict
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

#6 Post by Karl Birgander »

Tråkigt att det inte lirar, men jag tror till viss del på gaz gällande missljud.
Själv haft sådant som gått över. Hur mycket har du kört med kitet?

Dämparen ska ju hindra att det står o gungar länge, inte fjädrarna.
Har du ställt dämparna hårdare o sen kört o sen gungat igen?

Jim: Nä, inte svårt att byta, speciellt om du köper färdiga anpassade saker.
Men du bör absolut rycka stavarna, annars bli bilen tokhög, för hålla på och indexera om lär du tröttna på...
Stavarna går att ta ur genom att sänka ner bakvagnen mer på en sida i taget.
Inte svårt, men lite omständigt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Vidde
S-Poster

#7 Post by Vidde »

Karl Birgander wrote:Tråkigt att det inte lirar, men jag tror till viss del på gaz gällande missljud.
Själv haft sådant som gått över. Hur mycket har du kört med kitet?

Dämparen ska ju hindra att det står o gungar länge, inte fjädrarna.
Har du ställt dämparna hårdare o sen kört o sen gungat igen?

Jim: Nä, inte svårt att byta, speciellt om du köper färdiga anpassade saker.
Men du bör absolut rycka stavarna, annars bli bilen tokhög, för hålla på och indexera om lär du tröttna på...
Stavarna går att ta ur genom att sänka ner bakvagnen mer på en sida i taget.
Jag har väl kört en 10mil tot med olika höjdinställningar och olika hårdhet, nu kör jag ned 2 snäpp från det hårdaste läget och det är riktigt skumpigt och kör jag över ojämnheter i vägen så känns bakvagnen lite orolig, ungefär som skridskor på is fast jag har 275:or bak. Har provat att gunga på bilen när den står still och det gungar fortfarande lite många gånger upp och ner innan det slutar.

Känner man på framvagnen och gungar på den stabiliserar den sig direkt, som det ska göra. Det är det jag är ute efter även bak, sen går det blir hårt styvt och obekvämt, spelar ingen roll bara jag har en väghållning och en bil som beter sig rätt..

Janne J
Addict
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2

#8 Post by Janne J »

Var någonstans i stötdämparens arbetsområde hamnar du?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Vidde
S-Poster

#9 Post by Vidde »

Janne J wrote:Var någonstans i stötdämparens arbetsområde hamnar du?
Hmm, bra fråga men har väl 3cm kvar får den undre ringen till sista gängan på dämparen bak för att ge en bild av hur låg bilen är, sen har jag provat att höja bilen också men då känns det bara värre.

Vet inte om det är något bra svar på frågan egentligen Janne?

Janne J
Addict
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2

#10 Post by Janne J »

Vidde wrote:
Janne J wrote:Var någonstans i stötdämparens arbetsområde hamnar du?
Hmm, bra fråga men har väl 3cm kvar får den undre ringen till sista gängan på dämparen bak för att ge en bild av hur låg bilen är, sen har jag provat att höja bilen också men då känns det bara värre.

Vet inte om det är något bra svar på frågan egentligen Janne?
Dämparen jobbar bäst när den ligger någorlunda mitt mellan fullt hoptryckt och max utdragen. Jag låg nära max utdragen på mina framdämpare i början vilket gjorde att den blev hoppig och oberäknelig på lite ojämnt underlag.
Nu när jag har fått till höjden och hittat en bra justering på dämparna ( ca 16-18 klick fram och 18-20 klick bak av totalt 25 ) går min bil jättebra.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

gus_e_gus
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#11 Post by gus_e_gus »

Karl Birgander wrote:Stavarna går att ta ur genom att sänka ner bakvagnen mer på en sida i taget.
Så gjorde jag, det tog en svordom eller så men var långt ifrån omöjligt.

Jinnarp
Turbo-Poster
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985

#12 Post by Jinnarp »

Hur har det gått med coilisarna?
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

Vidde
S-Poster

#13 Post by Vidde »

Jinnarp wrote:Hur har det gått med coilisarna?
Gnisslet har gradvis gått ner men är inte borta än trots en hel säsongs körande, kan ju alltid hoppas att det kommer att försvinna till nästa sommar, men fungerar gör dem iaf.

Blir inte 100% nöjd med bakdämparna, GAZ har tipsat om att man ska ändra hårdheten på bakdämparna tills man hittar det optimala läget. Av tidigare erfarenheter så har jag aldrig behövt ändra inställning på dämparna för att motverka ett hoppigt beteende.

Jag ska fortsätta kolla på det här nu under vintern och får hoppas på jag hittar en godtagbar nivå då en reklamation inte är godtagbar enligt GAZ själva. Min tanke är att köpa H&R´s bakdämpare istället längre fram och kasta GAZ på tippen där dem hör hemma..

Har sett att alla skruvar och distanser som GAZ skickade med i sitt kitt har ett snyggt lager ytrost nu, har ni andra det också? Jag kör bara sommartid med bilen och tycker själva att det är ganska kass. Får slipa och ytbehandla i vinter..

Post Reply