Det råkar vara så att jag har en 84a med tveksam koppling och har en begagnad koppling och tryckplatta ifrån en turbo liggandes. Tanken har såklart slagit mig om det går att montera turbons koppling på en N/A?
Hittade en jämförelse här http://www.924board.org/viewtopic.php?t=36902&start=225" onclick="window.open(this.href);return false;, men det är lite oklart om kåpan behöver bytas och om hålbilden på startkransen stämmer? Om svänghjulet är slitet lär det ju vara en kant som behöver svarvas ner eftersom turbons koppling har större diameter.
Är det någon som gjort detta eller kan säga att det inte funkar?
Turbokoppling på N/A?
-
- Addict
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- mijo
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
Re: Turbokoppling på N/A?
Nja, funderar på samma operation på en S2, men svänghjulet måste väl också bytas?
Turbolamellen trodde jag var 240 mm.
Sedan var det väl något om antal tänder på triggerhjulet...
Turbolamellen trodde jag var 240 mm.
Sedan var det väl något om antal tänder på triggerhjulet...
- mijo
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
Kollade på en N/A motor, startkransen verkar användas som triggerhjul så det fungerar nog inte med motronic till en N/A utan att programmera om chipet.
Sedan kan väl inte hålbilden vara samma om det får plats 240 mm lamell i turbons, anledningen till 2 extra kugg och annan sprängkåpa borde vara lite större diameter på tryckplattan. Ser ut som olika placering av hålen på bilderna också. Så svänghjulet och sprängkåpa måste nog också bytas.
På S2 sitter triggerhjulet (ca 60 tänder?) på svänghjulet såg jag, så där går det inte sätta turbokoppling.
Någon som vet vad det är för koppling/svänghjul på 968, om den passar på S2?
Sedan kan väl inte hålbilden vara samma om det får plats 240 mm lamell i turbons, anledningen till 2 extra kugg och annan sprängkåpa borde vara lite större diameter på tryckplattan. Ser ut som olika placering av hålen på bilderna också. Så svänghjulet och sprängkåpa måste nog också bytas.
På S2 sitter triggerhjulet (ca 60 tänder?) på svänghjulet såg jag, så där går det inte sätta turbokoppling.
Någon som vet vad det är för koppling/svänghjul på 968, om den passar på S2?
-
- Addict
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
Nu när du säger ser jag ju att det är helt olika hålbild på svänghjulen, så det går ju inte utan att ändra, om ens det går. Startkransen tänkte jag skulle gå att flytta över till den andra tryckplattan, med det är kanske olika tryckplattor också.
Men om jag behöver byta svänghjul är det ju bättre att köpa rätt koppling, poängen annars var ju att jag hade delarna liggandes.
Men om jag behöver byta svänghjul är det ju bättre att köpa rätt koppling, poängen annars var ju att jag hade delarna liggandes.