Hej
Efter att jag kört motorn varm och mätaren ungefär visar på det mellersta sträcket på den högre halvan släpper någonting och ungefär en liter pressas ut ur expantionskärlet. Jag vet att det ofta indikerar på att topplockspackningen har gått men jag har precis skruvat ihop motorn efter att ha bytt den så jag vill ogärna tro att det är den igen!
Så jag började felsöka och tog ut termostaten så att vatten inte hejdas utav den, startade upp bilen och värmemätaren stiger konstant, strax innan den når det röda området stiger vattnet snabbt i expantionskärlet och pissar ut på några sekunder.
Om det vore toppen som gått borde väl det vara komprision hela tiden när motorn är igång, nu är det helt lugnt fram tills strax innan det röda på mätaren. Finns det något mer än termostaten som hejdar flödet utav vatten i systemet? Om vattenpumpen inte fungerade borde väl den inte pissa ut någonting alls äns när den blir varm?
//Markus
Tryck i expantionskärl 924 - 78
-
- NA-Poster
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1978
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
Re: Tryck i expantionskärl 924 - 78
Har du bytt locket till expansionskärlet?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- NA-Poster
När jag testade så körde jag helt utan lock
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
Blir övre kylarslangen varm? Har du cirkulation? Att bara ta bort termostaten kan ställa till problem på vissa motorer, jag vet inte hur det är på 924.
Några möjliga fel:
- Luft i systemet gör att det inte blir någon cirkulation -> lufta enligt instruktion.
- Fel på termostaten som gör att den inte öppnar och motorn kokar -> kontrollera termostaten genom att koka den i en gryta på spisen så du ser att den öppnar som tänkt.
- Kylarfläkten startar inte och motorn kokar -> fixa fläkten, kolla termoswitchen i kylaren först.
- Fel på vattenpumpen gör att vattnet inte cirkulerar och kyler som det ska -> Inspektera pumpen och byt vid behov.
// Magnus
Några möjliga fel:
- Luft i systemet gör att det inte blir någon cirkulation -> lufta enligt instruktion.
- Fel på termostaten som gör att den inte öppnar och motorn kokar -> kontrollera termostaten genom att koka den i en gryta på spisen så du ser att den öppnar som tänkt.
- Kylarfläkten startar inte och motorn kokar -> fixa fläkten, kolla termoswitchen i kylaren först.
- Fel på vattenpumpen gör att vattnet inte cirkulerar och kyler som det ska -> Inspektera pumpen och byt vid behov.
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- NA-Poster
Nu har jag varit ute och undersökt lite. Jag fyllde på vatten och luftade enligt konstens alla regler. Vattnet blir varmt i expansionskärlet så då tar jag det för att det är cirkulation i systemet? Men samma fenomen består, när motorn börjar bli varm och mätare rör sig mot den högre delen händer två saker, fläkten vid kylaren startar och några sekunder efter att fläkten startar strömmar allt vatten upp ur expantionskärlet, jag har fortfarande inte locket på.
Eftersom vattnet blir varmt borde väl vattenpumpen fungera?
Vad jag inte förstår är vad det är som får vattnet att stiga så snabbt när när bilen kommer upp till ett visst gradantal, precis efter att fläkten startar. Jag har inte monterat tillbaka termostaten utan har testat utan den idag så det kan inte vara att det är den som plötsligt öppnar sig.
Den har ju verkligen väldigt liten kyleffekt, mätaren stiger stadigt hela vägen upp utan någonting som hejdar den, kan det vara igensatt någonstans i systemet?
Eftersom vattnet blir varmt borde väl vattenpumpen fungera?
Vad jag inte förstår är vad det är som får vattnet att stiga så snabbt när när bilen kommer upp till ett visst gradantal, precis efter att fläkten startar. Jag har inte monterat tillbaka termostaten utan har testat utan den idag så det kan inte vara att det är den som plötsligt öppnar sig.
Den har ju verkligen väldigt liten kyleffekt, mätaren stiger stadigt hela vägen upp utan någonting som hejdar den, kan det vara igensatt någonstans i systemet?
-
- NA-Poster
Nu har jag plockat ut och rengjort själva kylet, det ser fint och rent ut!
-
- NA-Poster
- Bilmodell: 924N/A tillsammans med so
- Årsmodell: 1979
Vi hade samma problem på vår 79,a.
Luft i systemet och dåligt lock på expansionskärlet var orsaken (sedan en trasig fläkttermostat, men det var tvärt om. Fläkten gick hela tiden).
Sätt tillbaks kylarlocket o termostaten, öppna avluftningen och kör motorn varm, stäng avluftningen när det bara kommer vatten utan luft.
Luft i systemet och dåligt lock på expansionskärlet var orsaken (sedan en trasig fläkttermostat, men det var tvärt om. Fläkten gick hela tiden).
Sätt tillbaks kylarlocket o termostaten, öppna avluftningen och kör motorn varm, stäng avluftningen när det bara kommer vatten utan luft.
-
- NA-Poster
Okej, vad skönt med lugnande besked! Jag har gått och oroat mig för att behöva plana toppen eller något annat tidsödande! Men då ska jag pröva det imorgon!
-
- NA-Poster
- Telefon: 0738958071
- Årsmodell: 1979
Hur har det gått? Löste det sig?sarkum wrote:Okej, vad skönt med lugnande besked! Jag har gått och oroat mig för att behöva plana toppen eller något annat tidsödande! Men då ska jag pröva det imorgon!
Mvh/ Max