Hej, ska ta ner växellådan för renovering men har problem att ta ner den.
problemet är att när jag lossat skarven mellan kardanaxel och växellåda måste ju växellådan skjutas bakåt för att hoppa av kardanaxeln. Men då tar ju växellådan i karossen i bakkant så kan inte få bort den från kardanaxeln. Hur gjorde ni som haft växellådan nere?
Tacksam för svar!
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
posse944 wrote:Hej, ska ta ner växellådan för renovering men har problem att ta ner den.
problemet är att när jag lossat skarven mellan kardanaxel och växellåda måste ju växellådan skjutas bakåt för att hoppa av kardanaxeln. Men då tar ju växellådan i karossen i bakkant så kan inte få bort den från kardanaxeln. Hur gjorde ni som haft växellådan nere?
Tacksam för svar!
"Skarven" du lossat skjuter du in mot växellådan sen så är det bara rakt ner med lådan. Du får skjuta fram växelföraren (den långa axlen mellan växelspaken och lådan) men lossa den från växelspaken först. Sen så har du plaströret som "växelföraren" glider genom, men den följer med och vållar inga problem.
Hej hej!
Jag gör just nu samma sak och har skjutit fram växelföraren men när jag kommer till linkaget mellan kardanaxeln och växellådan och ska skruva loss det, kan jag inte snurra axeln för att komma åt skruvarna trots att jag trycker ned koppling och växellådan i neutral. Gör jag något fel?
Jag löste det! Tackar Karl! Satte tillbaka båda drivaxlarna och tryckte ned kopplingen med ett gammalt batteri och snurrade sedan ett hjul. Fungerar väldigt smidigt!