Hej!
Japp, kylarfläkten var deffekt på min bil. Var inne på att köpa en SPAL-fläkt men bestämde mig för att ge orginalfläkten en chans. Oftast så är det tydligen kolen som strular och väldigt sällan att spolen har blivit bränd (koppartrådens genomskinliga isolator smälter bort och linningen blir kortsluten). Kolen var orsaken i mitt fall. Så här gjorde jag.
0. Lossa minuspolen på batteriet.
½. Lossa på kylarslangen som löper över kylarens övre del längs med armen för popp-up lysena. Jag lossade den i den övre ansluningen vid spolarbehållaren och vek den åt sodan för att komma åt övre plåtskruvarna.
1. Började med att lossa rammen som håller fläkten på plats (den svart plastramen med stag som fläkten sitter monterad i). På min så sitter den med fyra plåtskruvar då den ej har AC.
2. Markerade upp på axel kontra en bokstav på fläkten för att bibehålla balanseringen. Vek ner låsningen och lossade bulten OBS! Lossas medsols på min bil. kolla på gängorna.
3. Lossade sedan på de tre bultarna som går igenom fläkten och håller den täckandeframsidan och lagret på plats. Nu kan man dra rotorn ut ur huset.
Här var felet på min kylarfläkt. Kolen hade fastnat i ett läge så att det inte gav kontakt, samt att koppartråden från kolet hade ärjat (rostat) av. Det var mycket med kol kvar så jag bestämde mig för att löda ihop det igen. Passade även på ett putsa på kolen lite så att de lättare skulle kunna glida i sina hylsor. Kontrollerade sedan att kolen led ström till varsin infästning för kabelskona.
Puttsa av kontaktytorna på rotorn med fintsandpapper (de som ligger som runt om axeln). Och spola rent med kontaktsprej. För att undvika att smuts och fina spånpartiklar skall gör att det blir kontakt mellan dem.
Lägg lite fett på rotorns axel så det inte rostar fast i lagret.
4. Sätt ihop den i bakvänd ordning.
5. Kolla så att den fungerar genom att koppla den direkt mot batteriet när den sitter i sin ram och med fläktbladen på plats.
6. Rästen faller naturligt på plats. Monter dit den på ykylaren, anslut kylarslangen, fyll och lufta systemet med värmen på max, tryck dit kabelskona, anslut minuspolen och testkör. På min så slår den inte till innan den kommer upp till 75% av skalan på värmeindikeringen.
Defekt kylarfläkt, så löste jag det.
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
Defekt kylarfläkt, så löste jag det.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
Det låter ju jäkligt bra det där!
När du hade det hela isär, tänkte du då på om det kan tänkas var möjligt att byta några lager i fläkten? Eller det kanske inte ens är kullager i den utan bara glidlager? Jag tycker min fläkt har börjat låta lite illa så det kan väl vara dax för en översyn av den..
Kan ju förresten tillägga att min fläkt startar vid samma temp så det är nog helt normalt.
//Magnus
När du hade det hela isär, tänkte du då på om det kan tänkas var möjligt att byta några lager i fläkten? Eller det kanske inte ens är kullager i den utan bara glidlager? Jag tycker min fläkt har börjat låta lite illa så det kan väl vara dax för en översyn av den..
Kan ju förresten tillägga att min fläkt startar vid samma temp så det är nog helt normalt.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
Tackar, tänkte fortsätta i samma anda när jag gör något liknande. Det kan ju alltid underlätta för någon annan 
Det är ett par rullager som sitter inpressade på var sida och jag skulle kunna tro att det inte är omöjligt att pressa ut dem. Typ svarava till en axel eller liknande som har samma dimension som lagret och sedan pressa ut det i ett skruvstäd eller liknande. Försöka slå ut dem kan nog vara lite kännsligt då innanmätet som kolen sitter i är av backelit och säkerligen ganska så spröd. Men när du har det i din hand så kommer du se att backelit fundamentet är fastnitat med två blindnitar vilket du skulle kunna borra bort och sedan skruva dit fundamentet med vanliga små skruv och mutter. Lagrerna ser ut som ett par vanliga lager fast med en tun gummibricka som skyddar "kulorna" från smutt.

Det är ett par rullager som sitter inpressade på var sida och jag skulle kunna tro att det inte är omöjligt att pressa ut dem. Typ svarava till en axel eller liknande som har samma dimension som lagret och sedan pressa ut det i ett skruvstäd eller liknande. Försöka slå ut dem kan nog vara lite kännsligt då innanmätet som kolen sitter i är av backelit och säkerligen ganska så spröd. Men när du har det i din hand så kommer du se att backelit fundamentet är fastnitat med två blindnitar vilket du skulle kunna borra bort och sedan skruva dit fundamentet med vanliga små skruv och mutter. Lagrerna ser ut som ett par vanliga lager fast med en tun gummibricka som skyddar "kulorna" från smutt.
Mvh Ismael Frisk