Tändningsproblem o even. bränsleprob.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Tändningsproblem o even. bränsleprob.

#1 Post by Tomcat1 »

Nu är det skit o jävelskap igen i min 44 och detta är ett problem som jag har haft över 3 års tid. Det fortsätter att komma tillbaka o jxvlas.

Första starten i år sex mån efter vinterförvaring, start direkt och en till gång sedan utan problem.

Nu 2-3 mån efter ingen start men startmotor(har alltid gått) den går. Prövar att bygla och kaching den startar.

Förstår att dme-reläet som var förhållandevis nytt har gett med sig. Stoppar in ett nytt och den startar wooohaaaa. Det var problemet hela tiden nästan trodde jag då.

Nu däremot vill den varken starta eller tända med det vanliga dme-relät eller bygel. Ja hör även bara att bränslepumpen går när jag byglar inte när jag har det vanliga dme-relät i. Detta är både med org-dme-enhet och en trimm-dme-enhet som jag har.

Vart tycker ni att jag ska starta?

Det ska tilläggas att ibland har den stått några månader och så prövar jag att vrida om nyckeln en dag så vips startar den och jag kör med den under en tid och sen står jag här igen......jobbiigt läge mao.
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Tändningsproblem o even. bränsleprob.

#2 Post by QV_ »

Bygling gör att bränslepumpen går.

DME relät startar bränslepumpen först när tändspolen genererar gnistor.

Elcentralerna har oftas lite brända stift i de färgade multikontakterna i botten, eller så är det ärg.

På sambons 924 så fick jag rucka rätt mycket på alla snabbkopplingskontakter för att få elen i hyfsad ordning.

/Jan

Felsöka elsystem via forum är inte det lätaste. Man måste veta exakt vilket schema som gäller för din bil och inget får (bör) vara ombyggt.

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Tändningsproblem o even. bränsleprob.

#3 Post by Tomcat1 »

Tack för svaret men tror du att du kan vidareutveckla det lite för mig som novis på det här.

M
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Tändningsproblem o even. bränsleprob.

#4 Post by QV_ »

Tomcat1 wrote:Nu däremot vill den varken starta eller tända med det vanliga dme-relät eller bygel. Ja hör även bara att bränslepumpen går när jag byglar inte när jag har det vanliga dme-relät i. Detta är både med org-dme-enhet och en trimm-dme-enhet som jag har.
Har varit uppe och besökt nord och syd toppen på keb denna vecka :-) (via Nygrens led för de som är klätterintresserade)

Om du byglar så kommer bränslepumpen att få konstant spänning och därmed höras.

Om du använder DME relät så kopplas bränslepumpen på först när motorn dras runt. DME relät startar nämligen bränslerelät först när den känner av att det genereras gnistor till tändstiften. Det är därför man inte hör att bränslepunpen går när motorn står still.

/Jan

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tändningsproblem o even. bränsleprob.

#5 Post by Erol »

QV_ wrote:
Tomcat1 wrote:Nu däremot vill den varken starta eller tända med det vanliga dme-relät eller bygel. Ja hör även bara att bränslepumpen går när jag byglar inte när jag har det vanliga dme-relät i. Detta är både med org-dme-enhet och en trimm-dme-enhet som jag har.
Har varit uppe och besökt nord och syd toppen på keb denna vecka :-) (via Nygrens led för de som är klätterintresserade)

Om du byglar så kommer bränslepumpen att få konstant spänning och därmed höras.

Om du använder DME relät så kopplas bränslepumpen på först när motorn dras runt. DME relät startar nämligen bränslerelät först när den känner av att det genereras gnistor till tändstiften. Det är därför man inte hör att bränslepunpen går när motorn står still.

/Jan
Pumpen går ca 3 sekunder när man slår på tändningen.

Har du konstaterat att du saknar gnista när bilen inte vill starta? Har du provat att rulla/bogsera igång bilen när den inte vill starta?
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Tändningsproblem o even. bränsleprob.

#6 Post by Tomcat1 »

Tack grabbar, har känt mig riktigt modfälld på sistone för min 44as skull.

Jag misstänker ngt. glappvajsing med tändningen. Vi har mätt och får ingen ström från fördelaren när tändningen slås på. Igår kväll tog jag ut hela tändningsenheten och testade den och den var ok.

Då borde ju någonstans emellan fördelare och tändning föreligga ett kabelbrott!? Såvida jag är på rätt spår att det är tändningen som strular, annars kan det vara ngn. givare/sensor.

Ja när den inte startat har vi inte haft ngn. tändning. Vore det en bra idé att pröva rulla igång den?
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Tändningsproblem o even. bränsleprob.

#7 Post by QV_ »

Men man får ingen ström från en fördelare.
Fördelaren jordar tändspolen, den matar den inte.....

Dra ut en tändhatt och koppla in ett tändstift.
Lägg stiftet mot ventilkåpan och dra runt startmotorn.
Då skall du ha gnista här. Inget bra test men man ser iallafall något....

/Jan

hptg
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2013-04-22 15:28:17
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Tändningsproblem o even. bränsleprob.

#8 Post by hptg »

Jag har precis samma problem med min 944 som du, förut startade den ibland men nu är den utan gnista och vill inte starta men startmotorn går runt. Testat med bygel, nytt DME-relä, kopplat ström från en annan bil för att få liv i den men inget hjälper inte. Har du kommit på någon lösning som du tänker testa? /pg

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Tändningsproblem o even. bränsleprob.

#9 Post by Janne J »

Vevaxelgivare?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tändningsproblem o even. bränsleprob.

#10 Post by Erol »

hptg wrote:Jag har precis samma problem med min 944 som du, förut startade den ibland men nu är den utan gnista och vill inte starta men startmotorn går runt. Testat med bygel, nytt DME-relä, kopplat ström från en annan bil för att få liv i den men inget hjälper inte. Har du kommit på någon lösning som du tänker testa? /pg
Provat att dra/rullat igång den?

Varför jag tjatar om detta, är att jag har erfarenhet av att man saknar gnista vid startförsök med startmotor, men när man dragit igång bilen så fungerar det.

I de fallen har det varit startmotorn som går för tungt/halvkortis, dvs. den drar runt motorn men den drar så mycket ström att spänningen blir för låg för att sprutet ska ge gnista. Alternativet är att tjuvkoppla startmotorn så den går på ett eget externt batteri, då brukar bilarna med detta fel starta. Dock så har det i dessa fall inte hjälpt att koppla på ett extra batteri via startkablar.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Tändningsproblem o even. bränsleprob.

#11 Post by Tomcat1 »

Janne J wrote:Vevaxelgivare?
Är det en sån http://utzon.se/38/16/299" onclick="window.open(this.href);return false; ?

För sena 944or heter det hallgivare kamaxelläge (http://utzon.se/48/16/9700" onclick="window.open(this.href);return false;)

Fungerar de på samma sätt men har olika namn för gamla resp. nya 944or?
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Tändningsproblem o even. bränsleprob.

#12 Post by Tomcat1 »

Erol wrote:
hptg wrote:Jag har precis samma problem med min 944 som du, förut startade den ibland men nu är den utan gnista och vill inte starta men startmotorn går runt. Testat med bygel, nytt DME-relä, kopplat ström från en annan bil för att få liv i den men inget hjälper inte. Har du kommit på någon lösning som du tänker testa? /pg
Provat att dra/rullat igång den?

Varför jag tjatar om detta, är att jag har erfarenhet av att man saknar gnista vid startförsök med startmotor, men när man dragit igång bilen så fungerar det.

I de fallen har det varit startmotorn som går för tungt/halvkortis, dvs. den drar runt motorn men den drar så mycket ström att spänningen blir för låg för att sprutet ska ge gnista. Alternativet är att tjuvkoppla startmotorn så den går på ett eget externt batteri, då brukar bilarna med detta fel starta. Dock så har det i dessa fall inte hjälpt att koppla på ett extra batteri via startkablar.
Den startade med hjälp av dragbil, tack för det tipset. Prövade även stänga av 2 ggr vilket fint att starta igen.
Dock finns felet kvar någonstans i bilen så vi bestämde oss för att ställa bilen på en verkstad så att de kan felsöka och kanske hitta något. Vi får se hur de går.

/M
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Tändningsproblem o even. bränsleprob.

#13 Post by Tomcat1 »

Fel igen, den startar bara först med draghjälp och stänger man av och startar igen hastigt så startar den. Låter man den stå längre så startar den inte(med nyckeln)

Dags för nytt batteri eler vad tror ni?


Edit. Nytt batteri löste allt! Dock trodde jag aldrig det gamla var dåligt eftersom den alltid lät så friskt när startmotorn gick. :#stupid:
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users