Rattrörelse stillastående på garagegolv? (Video)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Sultanen
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Rattrörelse stillastående på garagegolv? (Video)

#1 Post by Sultanen »

Hur pass mycket skall man kunna röra ratten fram och tillbaka på ett garagegolv innan man stöter på motstånd ? I videon jag länkar till kan man se hur pass mycket min ratt rör på sig och fjädrar tillbaka till iprincip ursprungsläget.

Orsaken till att jag fråga är att jag upplever att bilen är långtifrån den gocart som dessa bilar skall vara så detta är ett led i felsökningen.

https://www.youtube.com/watch?v=QiXnEmV-dzM

Tacksam för all input :)
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

andgus
Turbo-Poster
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983

Re: Rattrörelse stillastående på garagegolv? (Video)

#2 Post by andgus »

Min 944 kan jag, på samma sätt som du med pekfingret, röra en fjärdedel så mycket. Om det nu är vanligt eller inte vet jag inte men känns som att det är väl stort spel på din ratt.
/Anders
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

Sultanen
Turbo-Poster

#3 Post by Sultanen »

Kan vara värt att nämna att jag har nya 195/65-15 däck på bilen med korrekt däcktryck.
924 -80 Såld

Janne J
Addict
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990

#4 Post by Janne J »

Jag tycker du ska krypa under bilen och ta tag i rattstångsknuten ( där den går in i kuggstången ) och samtidigt hålla i det ena styrstaget och känna efter glapp i kuggstången.
När du testar som du gör är det svårt att veta vad som eventuellt är fel, du skulle kanske kunna hissa ner rutan så att du sittande utanför bilen kan vrida ratten med ena handen och samtidigt ha den andra på fälgen för att känna hur det hänger med, men frågan är vad det ger om du inte har en annan bil att jämföra med.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Sultanen
Turbo-Poster

#5 Post by Sultanen »

Tack för svaren!

Jag förstår att detta inte är ett sätt att testa vad som är fel, det var mest ett sätt att få en respons på om det hela var ett normalt bettende eller ej. Jag skall ta hjälp av någon för att vrida på ratten så jag kan ligga under bilen och identifera eventuella glapp.

Jag har letat efter glapp där tidigare utan att kunna avgöra om det faktiskt är ett problem, jag hoppas kunna avhjälpa detta snart då problemet med oprecis styrning har funnits sedan jag köpte bilen för 5 år sedan.

Som du säger är det svårt att avgöra vad som är onormalt utan att ha någonting att jämföra med. Janne, du bor ju nästan granne med mig. Kanske skulle vi träffas någon gång om du vill hjälpa mig med lite input? Förresten, måste tacka igen för motorkuddarna jag fick av dig utanför Verktygsboden, de sitter på bilen och gör sitt jobb utmärkt :)
924 -80 Såld

Sultanen
Turbo-Poster

#6 Post by Sultanen »

Jag har varit nere och känt på bilen idag. Det jag kan konstatera är att det finns ett visst glapp i ratten när däcken står helt still, säg strax under 1cm som jag kan röra ratten ifrån vänster till höger utan att det händer någonting. Rör jag ratten mer än detta rör sig däcken direkt. Glappet verkar komma främst ifrån "U leden" närmast kuggstången.

Är det helt enkelt däcken som det finns såpass mycket flex i att de fjädrar tillbaka på sättet de gör?
924 -80 Såld

Post Reply