Oljetrycksmätare konstant hög

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Jele
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2015-04-12 13:19:11
Bilmodell: 944s
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Oljetrycksmätare konstant hög

#1 Post by Jele »

Hej,
Någonting hände med min 944s från 87 nu i helgen. Oljetrycksmätaren har fastnat mellan 4 och 5 på skalan. Jag reagerade på det efter att ha kört en bit, och nu senare på kvällen går den upp direkt i samma position vid tändning och start. Nålen reagerar inte över huvud taget på gaspådrag. Den har legat normalt runt 3 som sig bör tidigare och jag har inte gjort något på sistone som kan påverka detta. Det känns också som att motorn hår lite varmare än vanligt i samband med detta. Jag ska köra hem till Stockholm 15 mil imorgon så då vet jag mer säkert om den går varmare än vanligt.

Är det sensorn i sig som är problemet om nålen visar ett konstant värde eller vad kan det annars vara som är fel? Tacksam för svar.

Hoppas att ni haft en skön midsommar!
Hälsningar,
Jesper

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Oljetrycksmätare konstant hög

#2 Post by henca »

Om mätaren går upp redan när du slår på tändningen och innan du dragit igång motorn är det uppenbarligen ett mätfel och behöver inte innebära att det är något fel på motorn.

Felet kan då ligga i oljetrycksensorn, mätaren eller kablage.

Om felet däremot uppträder först efter att du dragit igång motorn känns det lite läskigare...

m v h Henrik

User avatar
Xmax
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2013-06-08 11:55:43
Bilmodell: 944 Coupé
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljetrycksmätare konstant hög

#3 Post by Xmax »

Om det var kallstart så är det inget konstigt med att oljetrycket är högt vid tomgång. Så ska det vara. Varmkörd motor däremot ska du ligga nånstans runt 3.

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Oljetrycksmätare konstant hög

#4 Post by PCU944 »

Min oljetrycksgivare betedde sig snarlikt tidigare.

Med tändningen på men avstängd motor gick mätaren upp till 5/max. ,vilket är tokigt.
Även efter att man startade motorn och efter ca 15 min. körning låg nålen kvar på 5/max.

Bytte givaren i helgen i samband med oljebyte och nu fungerar oljetrycksindikeringen perfekt igen. :)
Kostade på mig en orginalgivare från Porsche(VDO). Går säkert att hitta billigare, men känns som en god och vettig investering. :wink:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users