Hög tomgång kall, svajjande varm

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Hög tomgång kall, svajjande varm

#1 Post by Harpin »

Halloj. 931an är nu åter startklar. Har kört 4-5km, helt underbart!

Men har lite problem. Om jag startar den när den är kall så ligger tomgången på 2000rpm. Den sjunker med tiden, men den smyger sig inte ned utan det kommer i omgångar ca 150rpm i taget varannan minut. Då lägger den sig ibland på 950 och ibland 1050. Startar jag om den direkt så lägger den sig i bla d på 950.
Och nu idag så startade jag upp den och den betedde sig som ovan. Stängde av och startade igen efter 3minuter, och då var det som filmen nedan visar.

https://www.youtube.com/watch?v=p4-q-ULWOJQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad kan vara felet? Är det något som är inne och busar nu när original boxarna är ute ur leken? Oljetryck och temperaturer är fina. Finns det något jag kan koppla bort för att kolla skillnaden?

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Hög tomgång kall, svajjande varm

#2 Post by Mattias 924 »

Har du orginal K-jet så är det tjuvluft i kombination med bränsleblandningen. Har du bytt ut sprutet så har jag ingen aning.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Hög tomgång kall, svajjande varm

#3 Post by Harpin »

Mattias 924 wrote:Har du orginal K-jet så är det tjuvluft i kombination med bränsleblandningen. Har du bytt ut sprutet så har jag ingen aning.

Insprutningen är helt original. Innan jag monterade allt så kollade jag sprutbild och flöden enligt böckerna.

Gjorde en uppstart ganska nyss och tomgången gick upp till ca 1800rpm. Skulle bara flytta bilen 5meter och märkte omgående att tomgången nu var normal efter belastningen från flytten.. Observera att jag flyttade bilen på en gång när motorn var kall.

Ska prova snart igen.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Hög tomgång kall, svajjande varm

#4 Post by Mattias 924 »

Du har tjuvluft och för fet bränsleblandning.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Hög tomgång kall, svajjande varm

#5 Post by Harpin »

Mattias 924 wrote:Du har tjuvluft och för fet bränsleblandning.
Okej.. Men det är inte alltid det uppstår. Inväntar mitt kombinerade lambda instrument och sen ska jag ut och köra på.

Har redan provat med att köra startgas på alla tänkbara ställen men ingen indikation på tjuvluft. Även känt och dragit åt slangklämmor. Vad påverkar bränsleblandningen?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hög tomgång kall, svajjande varm

#6 Post by Cédric »

Det är inte lyftventilen som kärvar?

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Hög tomgång kall, svajjande varm

#7 Post by Harpin »

Cédric wrote:Det är inte lyftventilen som kärvar?
Luftvågen?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hög tomgång kall, svajjande varm

#8 Post by Cédric »

Googla "aav 924" så borde du hitta

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Hög tomgång kall, svajjande varm

#9 Post by Harpin »

Cédric wrote:Googla "aav 924" så borde du hitta
Har nu plockat bort den från bilen och provade at flytta på själva avstängaren med en mejsel och det var inget motstånd alls. Den flyttade på sig och sedan fjädrade den tillbaka. Tog även och värme med en värmepistol och då stä gde den sig och sen in i frysen där den ligger nu. Den stänger sig iaf. Återstår hur mycket. Men då lär det väl inte vara den som är problemet? Rengjorde även med Bräkleen och sedan på med lite WD40. Vad gör elkontakten som sitter på? Märkte inte heller något skumt när jag tog bort den ( lösa slangar etc).

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Hög tomgång kall, svajjande varm

#10 Post by QV_ »

Att aav rör sig betyder inte att den fungerar som tänkt.

Jag kolla mina i frysgarder och uppvärmda med elkontakten och då var de lika.
Dock så rörde sig en av dessa lite senare i temp och därmed så var den inte syncad mot motorn.

Elkontakten skyndar på uppvärmningen.
aav får sin värme från motorn för att stänga helt. Dock så kommer motorvärmen "sent" så man hjälper till med värme från "elkotakten". Detta gäller också WUR.

/Jan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]