Hög tomgång kall, svajjande varm
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Hög tomgång kall, svajjande varm
Halloj. 931an är nu åter startklar. Har kört 4-5km, helt underbart!
Men har lite problem. Om jag startar den när den är kall så ligger tomgången på 2000rpm. Den sjunker med tiden, men den smyger sig inte ned utan det kommer i omgångar ca 150rpm i taget varannan minut. Då lägger den sig ibland på 950 och ibland 1050. Startar jag om den direkt så lägger den sig i bla d på 950.
Och nu idag så startade jag upp den och den betedde sig som ovan. Stängde av och startade igen efter 3minuter, och då var det som filmen nedan visar.
https://www.youtube.com/watch?v=p4-q-ULWOJQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad kan vara felet? Är det något som är inne och busar nu när original boxarna är ute ur leken? Oljetryck och temperaturer är fina. Finns det något jag kan koppla bort för att kolla skillnaden?
Men har lite problem. Om jag startar den när den är kall så ligger tomgången på 2000rpm. Den sjunker med tiden, men den smyger sig inte ned utan det kommer i omgångar ca 150rpm i taget varannan minut. Då lägger den sig ibland på 950 och ibland 1050. Startar jag om den direkt så lägger den sig i bla d på 950.
Och nu idag så startade jag upp den och den betedde sig som ovan. Stängde av och startade igen efter 3minuter, och då var det som filmen nedan visar.
https://www.youtube.com/watch?v=p4-q-ULWOJQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad kan vara felet? Är det något som är inne och busar nu när original boxarna är ute ur leken? Oljetryck och temperaturer är fina. Finns det något jag kan koppla bort för att kolla skillnaden?
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Hög tomgång kall, svajjande varm
Har du orginal K-jet så är det tjuvluft i kombination med bränsleblandningen. Har du bytt ut sprutet så har jag ingen aning.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Hög tomgång kall, svajjande varm
Mattias 924 wrote:Har du orginal K-jet så är det tjuvluft i kombination med bränsleblandningen. Har du bytt ut sprutet så har jag ingen aning.
Insprutningen är helt original. Innan jag monterade allt så kollade jag sprutbild och flöden enligt böckerna.
Gjorde en uppstart ganska nyss och tomgången gick upp till ca 1800rpm. Skulle bara flytta bilen 5meter och märkte omgående att tomgången nu var normal efter belastningen från flytten.. Observera att jag flyttade bilen på en gång när motorn var kall.
Ska prova snart igen.
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Hög tomgång kall, svajjande varm
Du har tjuvluft och för fet bränsleblandning.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Hög tomgång kall, svajjande varm
Okej.. Men det är inte alltid det uppstår. Inväntar mitt kombinerade lambda instrument och sen ska jag ut och köra på.Mattias 924 wrote:Du har tjuvluft och för fet bränsleblandning.
Har redan provat med att köra startgas på alla tänkbara ställen men ingen indikation på tjuvluft. Även känt och dragit åt slangklämmor. Vad påverkar bränsleblandningen?
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hög tomgång kall, svajjande varm
Det är inte lyftventilen som kärvar?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Hög tomgång kall, svajjande varm
Luftvågen?Cédric wrote:Det är inte lyftventilen som kärvar?
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hög tomgång kall, svajjande varm
Googla "aav 924" så borde du hitta
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Hög tomgång kall, svajjande varm
Har nu plockat bort den från bilen och provade at flytta på själva avstängaren med en mejsel och det var inget motstånd alls. Den flyttade på sig och sedan fjädrade den tillbaka. Tog även och värme med en värmepistol och då stä gde den sig och sen in i frysen där den ligger nu. Den stänger sig iaf. Återstår hur mycket. Men då lär det väl inte vara den som är problemet? Rengjorde även med Bräkleen och sedan på med lite WD40. Vad gör elkontakten som sitter på? Märkte inte heller något skumt när jag tog bort den ( lösa slangar etc).Cédric wrote:Googla "aav 924" så borde du hitta
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Hög tomgång kall, svajjande varm
Att aav rör sig betyder inte att den fungerar som tänkt.
Jag kolla mina i frysgarder och uppvärmda med elkontakten och då var de lika.
Dock så rörde sig en av dessa lite senare i temp och därmed så var den inte syncad mot motorn.
Elkontakten skyndar på uppvärmningen.
aav får sin värme från motorn för att stänga helt. Dock så kommer motorvärmen "sent" så man hjälper till med värme från "elkotakten". Detta gäller också WUR.
/Jan
Jag kolla mina i frysgarder och uppvärmda med elkontakten och då var de lika.
Dock så rörde sig en av dessa lite senare i temp och därmed så var den inte syncad mot motorn.
Elkontakten skyndar på uppvärmningen.
aav får sin värme från motorn för att stänga helt. Dock så kommer motorvärmen "sent" så man hjälper till med värme från "elkotakten". Detta gäller också WUR.
/Jan
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]