Halloj!
Extremt länge sedan jag skrev något här. Anledningen är att mitt projekt legat på is mycket länge. Bilen kördes in i garaget i slutet av 2002. Motorn revs och renoverades grundligt samtidigt som en hel del godis trillade in under huven. Pga en hel del strul dröjde det innan bilen startade och när den väl gjorde det läckte oljepumpen som ett såll. När det var åtgärdat och bilen återigen startade skar två cylindrar direkt. Luften gick ur mig och livet kom emellan.
Nu börjar det dock bli dags att få fart på bilen. Första steget är att renovera motorblocket som jag har stående.
Min tanke är att lämna det till ultra motors och be dem stålfodra och beställa JE-kolvar åt mig.
Nu till frågorna. Ni som gjort detta. Har ni kört torra eller våta foder? Samma borr eller mer? Samma komp?
Hur har ni gjort och vad har det kostat?
Renovera botten
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Renovera botten
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Renovera botten
Jag har byggt flera motorer med fodrade block från Ultra och jag föredrar torra foder. Har bara positiva saker att säga om Ultra och jobbar rätt mycket med dem.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Re: Renovera botten
Det låter ju lovande! Du har ju byggt några maskiner nu.gurra wrote:Jag har byggt flera motorer med fodrade block från Ultra och jag föredrar torra foder. Har bara positiva saker att säga om Ultra och jobbar rätt mycket med dem.
Jag köpte ju spridare av dig redan innan "gröne jägaren" urartade. Det börjar bli dags att de blir använda

Har du någon idé om borr och komp? Skall man hålla sig till orginal?
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Renovera botten
Haha då börjar det nästan bli dags att uppgradera dem redan innan du börjat använda demMr Z wrote:Det låter ju lovande! Du har ju byggt några maskiner nu.gurra wrote:Jag har byggt flera motorer med fodrade block från Ultra och jag föredrar torra foder. Har bara positiva saker att säga om Ultra och jobbar rätt mycket med dem.
Jag köpte ju spridare av dig redan innan "gröne jägaren" urartade. Det börjar bli dags att de blir använda![]()
Har du någon idé om borr och komp? Skall man hålla sig till orginal?

I USA vill många man ha cylindervolym till varje pris men det är delvis överskattat och bättre att ha kvar material i cylindrarna för hållbarhet. Jag skulle hållt mig till originalborr eller ~0.5 mm överdimension. Det som brukar få styra är att välja ett borr som det finns bra ringar till. Min nuvarande motor har tex 104.15 för då var det bäst utbud på ringar. Samt att då har man material för att borra ifall man får ett mindre ras som repar upp cylinderväggarna rejält.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Re: Renovera botten
Tror du? Har för mig att de var på 998cc. Det borde väl räcka så länge jag håller mig borta från spriten? (i bilen alltsågurra wrote:
Haha då börjar det nästan bli dags att uppgradera dem redan innan du börjat använda dem![]()
I USA vill många man ha cylindervolym till varje pris men det är delvis överskattat och bättre att ha kvar material i cylindrarna för hållbarhet. Jag skulle hållt mig till originalborr eller ~0.5 mm överdimension. Det som brukar få styra är att välja ett borr som det finns bra ringar till. Min nuvarande motor har tex 104.15 för då var det bäst utbud på ringar. Samt att då har man material för att borra ifall man får ett mindre ras som repar upp cylinderväggarna rejält.

Det låter som en bra idé att hålla sig till orginalborr då. Orginalblocken är ju inte direkt kända för att vara bastanta. Därför förstärkte jag det blocket som sitter i bilen.
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Posts: 322
- Joined: 2004-04-04 21:58:49
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm
- Contact:
Re: Renovera botten
Nästa fråga...
Vad skall man välja för kolvar. Ultra motors jobbar ju med JE och de är säkert mycket bra men om man kommer över en uppsättning wössner-kolvar lite billigare kanske de är lika bra?
MVH
Peter Z
Vad skall man välja för kolvar. Ultra motors jobbar ju med JE och de är säkert mycket bra men om man kommer över en uppsättning wössner-kolvar lite billigare kanske de är lika bra?
MVH
Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Renovera botten
998cc räcker om du håller dig från spriten 
Inget fel på Wössner men jag skulle valt de kolvar som leverantören är van vid. Så använder du Ultra skulle jag tagit JE som de har stenkoll på.

Inget fel på Wössner men jag skulle valt de kolvar som leverantören är van vid. Så använder du Ultra skulle jag tagit JE som de har stenkoll på.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2014-06-18 18:33:55
- Telefon: 0723716017
- Bilmodell: 944S2 Coupe
- Årsmodell: 1989
- Location: Alafors utanför Göteborg
- Contact:
Re: Renovera botten
Mitt tips är att hitta en motorbyggare som du har goda referenser från och i bästa fall egna goda erfarenheter. Låt de sen speca vilka prylar som skall användas. Jag har en kompis som är motorbyggare på heltid och störst problem får/har alltid de självutnämnda experterna.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users