Byte av tändspole

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

Byte av tändspole

#1 Post by andgus »

Något att tänka på vid byte av tändspole?
Ser att det är en väsentlig skillnad i pris (ett par hundralappar upp till dryga tusenlappen)
Dessutom säljs en del med ett förkopplingsmotstånd. Nödvändigt eller t o m skadligt?
Anders
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Byte av tändspole

#2 Post by andgus »

Ingen som har lite input? Som man förstår är jag inte speciellt bevandrad i bilel så jag skulle vilja undvika onödiga klavertramp. Det är det där förkopplingsmotståndet jag är mest fundersam över. Finns det på en 944 -83?
/Anders
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: Byte av tändspole

#3 Post by Thörn »

Jag känner mig ganska säker på att du inte behöver en tändspole med förkopplingsmotstånd.

Det borde funka med nästan vilken tändspole som helst till din bil bara den passar att montera rent fysiskt.

//Lycka till

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Byte av tändspole

#4 Post by QV_ »

Nu har jag inte läst på om 944.
Informationen som följer är alltså för 924.

Tändspolarna i 924 har förkopplingsmotstånd.
På de tidiga modellerna så är det "fysiska" motsånd. Alltså en produkt man kan se.
På de "senare" modellerna (såsom den från 1980 som står hemma hos mig) är det motståndskabel i härvan. Man kan med andra ord inte se att det ligger ett motstånd där.

Om man byter tändspole så skall man använda den nya tändsspolens förkopplingsmotstånd (om det inte är samma värde).

Den nya tändspolen får inte heller ha för lågt motståndsvärde eftersom man då kan ha sönder elektroniken i det brytarlösa tändsystemet (om man har ett sådant).

Förkopplingsmotståndet är till för att höja spänningen vid startögonblicket.
Det fungerar så att under normal drift så går strömen igenom motståndet och sänker spänningen till tändspolen. Nu är ju spolen byggd för den lägre spänningen så det är inget problem.

När man skall starta bilen så aktiverar man ju startmotorn (inget konstigt alls...) samtidigt som startmotorn "går in" belastas batteriet och spänningen ifrån det sjunker. Men startmotorn kopplar samtidigt förbi förkopplingsmotståndet och då kommer tändspolen att få sin spänning "direkt" ifrån batteriet. Eftersom tändspolen "vill ha" en lägre spänning än 12 volt så kommer den kunna leverera en bra gnista till tändstiften även när startmotorn belastar batteriet hårt.

Om man använder en tändspole med fel förkopplingsmotstånd så kommer spolen lämna för dåligt med spänning till tändstiften (för mycket motstånd) eller bli för varm (för lågt motstånd) under drift.

Förklaringen ovan är kanske inte helt korrekt i all lägen men borde fungera som "populärvetenskaplig"

/Janne

gillar bilel

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Byte av tändspole

#5 Post by andgus »

Tack Janne.
Misstänkte att det inte var att byta till vilken tändspole som helst.
Ser inget fysiskt motstånd liggande på tändspolen som man kan se på en del eftermarknads.
Någon som vet om det finns något "på vägen"?
/Anders
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Byte av tändspole

#6 Post by QV_ »

Det syns i elschemat men det var väl ett svar som du inte ville höra. :-)

/Janne

Varför vill du byta? En standard Bosch tenderar att hålla i 50 år eller så.

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Byte av tändspole

#7 Post by andgus »

QV_ wrote:Det syns i elschemat men det var väl ett svar som du inte ville höra. :-)

/Janne

Varför vill du byta? En standard Bosch tenderar att hålla i 50 år eller så.
Elscheman och jag går inte ihop........ :mrgreen: ...men det syns säkert där om man vet vad man ska söka efter.
Jag har problem med att min 944-83 är svårstartad när den är varm. Bytt DME utan effekt. Verkar vara gnista som saknas. Går igång när den stått en stund och svalnat.
Därav tanken att byta tändspole och se om det har nån effekt. Men vill ju samtidigt inte riskera att förstöra nåt pga att tändspolen ska ha förkopplingsmotstånd....eller inte. :wink:
/Anders
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]