Befarad topplockspackning + åtgärd

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: Befarad topplockspackning + åtgärd

#16 Post by Cédric »

Du bör definitivt byta topplocksskruvarna, dumt att riskera hamna i den här sitsen igen..

Plockar ur motorn går rätt fort, jag hade definitivt övervägt det alternativet. Då kan du passa på att byta lite gott och blandat när du ändå är där(för att få en framtida fin tillförlitlighet), byt lite trötta torra slangar och klämmor, kanske se över om det är dags för ny koppling, byta läckande packningar (typ vevaxeltätning bakre)rengöra och måla delar som ser trötta ut, kanske ta av och rengöra botten på oljetråg/silen osv osv osv.

Jinnarp
Turbo-Poster
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985

#17 Post by Jinnarp »

Jag hade fått fräst ventilsäten och kollat över styrningarna också, det kostar oftast inte mycket mer när dom ändå har toppen.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

Flowtu
S-Poster
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1982

#18 Post by Flowtu »

Jag har iakttagit detta att många verkar fräsa ventilsäten o fixa styrningarna mm mm.

Jag förstår att renoverar man så blir det förstås bättre och mer troligt att det håller över tid. Men om min motor fungerade "bra" innan jag byter packning, borde den då inte fungera "bra" efter bytet också. Vad är den stora fördelen med att utöka åtgärderna på toppen, bortsett "när du ändå har den på verkstad"? Baserat på att inget är uppenbarligen skadat när man öppnar det hela. :?
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.

QV_
Addict

#19 Post by QV_ »

En radfyra är förvisso rätt känslig för effekttapp på en cylinder.
Är en cylinder 5% lägre i effekt än resten så blir effekttappet större än 5%.

Men jag tror att det grundar sig på att en Porsche ägare anser att bilen är hans (hennes) ögonsten och skall ha den bästa tänkbara behandlingen (och oljan) vare sig det behövs eller inte...

Att renovera toppen är inte fel för då "återställer" man slitaget till "noll" men i min värld så borde man byta oljepump då också samt lager och kannringar, ev kam och lyftare samt borra blocket med nya kolvar...

Ta en funderar på hur länge du vill äga bilen och hur mycket du har budgeterat för den.
Brukar du bara äga bilar i ett år eller så skulle jag inte göra mer än "nödvändigt". Du får inte igen pengarna.

/Janne

mojo158
Turbo-Poster
Bilmodell: porsche 944s

#20 Post by mojo158 »

Hej,

Janne, intressant att du nämner oljepump. Har undrat just detta, det borde finnas en pump som pumpar runt oljan men jag har aldrig hört det nämnas varken i renoveringssammanhang eller annat. Var sitter den och hur drivs den?

/Staffan

Cédric
Addict

#21 Post by Cédric »

Fast vissa saker slits ju mer än andra, slitaget på oljepumpen är väldigt litet. Medan styrningar kan ta ganska mycket stryk, står i toleransboken hur mycket det får vara, har du hittat den?

En snikigare variant är att bara byta ventilskafttätningarna, och sen montera ihop resten som det var. Beror ju som sagt på hur slitet det var. Men visst en viktig fråga är ju som sagt hur länge du tänkt ha bilen. Dom flesta grejer man gör för att få bra tillförlitlighet är ju för en själv. ska du sälja om ett år spelar det ju mindre roll.

Jinnarp
Turbo-Poster
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985

#22 Post by Jinnarp »

Jag skulle snarare vilja påstå att allt man kan fixa billigt medans det är helt, är bättre än att laga det dyrt när det gått i sönder.
Har man inte själv kunskapen och verktygen att tex. se om en ventil tätar som den ska mot sätet kan det vara värt att be någon som kan, titta på det och ev. Åtgärda. En ventiltalrik som bränner sönder och delar sig för att den inte är tätt kan orsaka dyra utgifter. Likaså är det kanske inte det enklaste att se hur fräscha styrningarna är. Alla delar slits i en motor, det är ingen fråga om det går sönder, det är frågan om NÄR. Och har man det nere så kan det vara värt dom extra kronorna att se över det.

Jag fick ventiltätningarna med i min sotningssats, så jag bad killen som plana min topp att byta dessa också, då han har alla verktyg att fixa det snabbt och lätt. Och då upptäckte han 4 dåliga styrningar på avgassidan också, insugssidan var inte sämre än att jag kunde köra ett par tusen mil till med :)

Men som sagt, släng inte pengarna i sjön, men var inte dum snål heller.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

QV_
Addict

#23 Post by QV_ »

Även brukandet spelar roll på renoveringsbehovet.

Är man ute efter att piska motorn till sitt yttersta så behöver man renovera "tidigare". Är man som i min sambos fall ute efter att "åka nercabbat" (och lungt) så kan man vänta lite längre eftersom (tror jag) man då får lite längre förvarning innan raset. Allt beroende på vad som rasar förstås.

Nu har jag inte mätt slitaget på någon 924 oljepump men på VOLVO rödblock så ingår ett oljepumpsbyte "nästan som standard" vid en större renovering. De kostar iochförsig endast en 6-7 hundra och sitter bra till. En oljepump är ju trots allt något som måste fungera bra för att de övriga investerade pengarna skall vara värda något.

Just det! plastknät som matar oljeröret till kammen skall bytas.

/Jan

QV_
Addict

#24 Post by QV_ »

Just det (igen)
vid motorlyft så renoverar man elsystemet mellan generator/startmotor/kontakt vid batteriet.

Dock så använder man ingen standardkabel utan något som håller för värmen.

/Jan

Läser man trådarna så verkar generatorbussningen vara en lite "bov" som skall tas på allvar.
Jag har ju en skrikande generatorrem som inte vill ge sig trots byte av remskivor och remar. Har ännu inte monterat ny bussning.

Cédric
Addict

#25 Post by Cédric »

+1 på kamknäet, generatorbussningarna (totalt skit tyvärr) och kablaget. billiga grejer att fixa!

Flowtu
S-Poster

#26 Post by Flowtu »

Låter som en avvägning med tanke på hur länge man ska ha bilen... Vid ev stort ras är en 924 motor rätt billig i en reservdelsbil, har dessutom en projektbil jag kan sno en motor ifrån om det blir kaos. Ventiltätningar kommer troligtvis i den sotningssats jag beställt, dessa går väl att byta själv som jag förstår?

- Plastknät till kammen... Vad blir det för fel på den? Sätter den igen? Var någonstans beställa?

- Kablaget till gen, startmotor, bat redan bytt för något år sedan, hade intermittenta startproblem o kabeln hade endast typ 2-3 kardeler kvar, byte till svetskabel med bra kabelarea gjorde susen!
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.

Cédric
Addict

#27 Post by Cédric »

ventiltätningar kan du byta själv, kan vara lite pilligt dock, samt att du behöver ett verktyg för att plocka ur ventilerna. Utzon borde ha platsknät, det förser kamens smörjning med olja, mer än en gång i historien har det spruckit och du kommer åka på ett byte av kam+tryckare. Kostade billigt sist jag köpte.

Flowtu
S-Poster

#28 Post by Flowtu »

Tack för alla bra svar! Ska ta mig en funderare kring alla extra arbeten som kan göras.

I lördags hängde jag ur motorn.
IMG_1942 kopia.jpg
Återkommer nog med frågor när jag börjar riva det hela.
- Har dåliga bränsleslangar mellan filter och k jet och mellan k jet och spridare, tips på införskaffande av dessa? Är det helt vanlig bränsleslang i lagom dim?

- Slangen till vevhusventilationen var för det första full med klägg (men det verkade vara standard?) men det är härligt torrsprucken och behöver bytas. Tips? Verkade inte vara alltför lätt att hitta org? Om jag tar annan slang på hydroscand/swedol/annat måste det vara oljebeständigt eller funkar ex kylarslang?

Hade!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Flowtu
S-Poster

#29 Post by Flowtu »

Hej,

Demonteringen gick enligt plan och toppackningen såg lite sådär ut vid en av cylindrarna och där var det troligtvis ett litet läckage. Bilder kommer när riktiga kameran är tömd.

Nu ett litet problem efter jag jagat packningar, bultar mm mm. Vevhusvent slangen är kass. Kan jag slänga dit vilken oljebeständig slang som helst? I änden mot blocket finns som en ventil/olje stoppare? I slangen. Vad fyller den för funktion/kan jag köra med en helt öppen slang?
image.jpg
image.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply