Missljud startkrans

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Partagas
S-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1989

Missljud startkrans

#1 Post by Partagas »

Hej,

När jag bytte koppling för en tid sedan såg jag att en tunn profil av godset på kopplingskåpans insida var lite naggad i kanten. Startkransen ligger väldigt nära just denna profil så ser ut som startkransen har skavt av någon millimeter....

Tyckte det var konstigt då tryckplattan med startkrnsen ju teoretiskt inte ska kunna flytta sig i sidled för att kunna komma åt profilen, men lät det bero.
Har nu dock fått ett missljud som kommer och går i framänden (motorutrymmet) av bilen. Låte som ett "tunt" metalliskt ljud som färstärks i en resonanslåda. Jag misstänker givetvis att det är kransen som går emot igen och att kopplingskåpan agerar resonanslåda. Men borde ju inte kunna vara på det sättet.

Gör ingen skillnad om jag kopplar ur eller ej så är nog inte transaxeln. Kan heller inte avgöra om det följer varvtalen då det försvinner om jag försöker öka varven, och ibland även utan att öka varven. Det kommer och går, främst på tomgång.

Nån som upplevt liknande? Ljudet är alltså "tunt", precis som att någonting i metall snuddar vid någonting av metall emellanåt. låter inte som nåt dåligt lager i motor eller transaxel... Bytte även urtrampningslager och pilotlager vid kopplingsbytet.

Post Reply