Har noterat att bilen inte har samma turboknuff/turbotryck som tidigare. Bilen går och låter jättefint, men känns som ett litet gäng hästar lämnat hägnet så att säga
Bar-indikeringen visar ca 1,8-1,9 vid fullt gaspådrag, men som sagt, har inte samma turboknuff som tidigare.
Jag har varit i kontakt med Peter Lindvall på Ekerö. Funderar på att lämna in bilen, men undrar om det finns några vanliga/"klassiska" saker som man kan kontrollera själv först innan man lämnar in bilen och blir av med alla sina sparade medel.. Specifika/vanliga slanganslutningar, svällda/skadade slangar eller liknande.
Alla tips och råd är mer än välkomna!!
Otillfredsställande turbofunktion/tryck
-
- S-Poster
- Posts: 98
- Joined: 2013-05-09 13:00:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Otillfredsställande turbofunktion/tryck
Det kan vara en drös med olika fel med mest vanligt är vakuum läcka eller luftläckage på trycksidan från turbon, sen kan det vara felaktig taktventil, kärvande wg som inte stänger ordentligt, eller dålig turbo
börja med att kolla alla små vakuumslangar som går till både bränsletrycksregulator, bränsledämparen, dumpen m.m. så du inte har nån vakuum läcka, det är vanligt med vakuumläckor på dom små vakuumslangarna.
Sen kollar du slangarna som går till taktventilen under insuget (om du har den kvar vill säga) o vidare till wastegaten.
Kontrollera sen att alla slangklämmor är ordentligt dragna från turbon in i ic:n o ut från ic:n till insuget.
börja med att kolla alla små vakuumslangar som går till både bränsletrycksregulator, bränsledämparen, dumpen m.m. så du inte har nån vakuum läcka, det är vanligt med vakuumläckor på dom små vakuumslangarna.
Sen kollar du slangarna som går till taktventilen under insuget (om du har den kvar vill säga) o vidare till wastegaten.
Kontrollera sen att alla slangklämmor är ordentligt dragna från turbon in i ic:n o ut från ic:n till insuget.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Otillfredsställande turbofunktion/tryck
Även dumpventilen/ avlastningsventilen kan läcka internt..
Sen kan skarven mellan crossoverrör till wastegate läcka.. sitter nån grafitpackning där..
Sen kan skarven mellan crossoverrör till wastegate läcka.. sitter nån grafitpackning där..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 98
- Joined: 2013-05-09 13:00:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Otillfredsställande turbofunktion/tryck
Tack för bra svar!
En annan fråga, är det någon som har erfarenhet/input om Peter Lindvall på Ekerö? Anses han vara duktig?
En annan fråga, är det någon som har erfarenhet/input om Peter Lindvall på Ekerö? Anses han vara duktig?
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Re: Otillfredsställande turbofunktion/tryck
Dra slangen som sitter på magnetventilen ( taktventil på Porsche språk) märkt W då skall turbon ladda hejdlöst tills tryckvakten bryter, då vet du ialla fall att turbon är ok. Så funkar det iallafall på SAAB. Annars kolla alla vaccumslangar, och på 944 är det ganksa många, jag har alla mina säkrade med straps för dom inte skall glida ur. Sitter en slang gömd på torpedväggens högra sida, sett i bilens färdriktning, denna är lätt att missa.
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Otillfredsställande turbofunktion/tryck
Om du rycker den slangen så ta det lugnt så du inte blåser någonting, lätt hänt!!!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- S2-Poster
- Posts: 281
- Joined: 2007-06-15 04:07:32
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Otillfredsställande turbofunktion/tryck
Nu vill inte jag var den som är den, men lämnar du bilen där så lär han behålla bilen tills du har tjatat dig hes. Antar att Peter vill vara snäll och så, men jag har slutat att lämna min bil där. Jag kan däremot rekommendera Renntech i Eskilstuna. Mycket duktiga killar! Hälsa från mig!PCU944 wrote:Tack för bra svar!
En annan fråga, är det någon som har erfarenhet/input om Peter Lindvall på Ekerö? Anses han vara duktig?
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Otillfredsställande turbofunktion/tryck
Nu var det iofs ett antal år sedan, men jag brukade använda honom för att serva min första 944a. Tycker Peter är kompetent och duktig, och första tiden jag var kund hos honom tyckte jag att han var prisvärd. Men sista gångerna så tyckte jag inte att jag kunde motivera vad jag upplevde som hans ökade priser (som fortfarande inte var dyra) med krånglet att ta sig till och från Färentuna ute på Ekerö. Har man inte med sig en person som skjutsar hem dig när du lämnat bilen och dit dig när du ska hämta den så är det ett jäkla pyssel med kollektivtrafik.PCU944 wrote:Tack för bra svar!
En annan fråga, är det någon som har erfarenhet/input om Peter Lindvall på Ekerö? Anses han vara duktig?
Sista åren så har jag servat, gjort reparationer och modifikationer på Auto & Speedteknik i Vällingby. Ska inte påstå att jag alltid skulle gett de 5/5 i betyg på deras jobb, men oftast är de mycket bra och känner till 944an som modell. Tvekar inte på att rekommendera de för andra.
//Fredrik
-
- S-Poster
- Posts: 98
- Joined: 2013-05-09 13:00:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Otillfredsställande turbofunktion/tryck
Tack för svar!
Ang. Peter Lindvall Ekerö så verkar han generellt anses duktig. Har haft bilen inne där tidigare och blev nöjd. Bilen har tidigare varit inlämnad till Speed&autoteknik, men nu har han som jag förstått det haft bäst koll på Porshe gått ner till att jobba 30% efter en huvudskada fick jag veta sist när jag var där och lämnade in en kollegas Audi. Denna kollega brukar lämna in sin och fruns Audibilar där och han är nöjd. Men det lutar nog mer åt Lindvall just nu. Men ska kolla upp Renntech också!
Ang. Peter Lindvall Ekerö så verkar han generellt anses duktig. Har haft bilen inne där tidigare och blev nöjd. Bilen har tidigare varit inlämnad till Speed&autoteknik, men nu har han som jag förstått det haft bäst koll på Porshe gått ner till att jobba 30% efter en huvudskada fick jag veta sist när jag var där och lämnade in en kollegas Audi. Denna kollega brukar lämna in sin och fruns Audibilar där och han är nöjd. Men det lutar nog mer åt Lindvall just nu. Men ska kolla upp Renntech också!
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]