Frågor om troligt termostatläckage

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

Frågor om troligt termostatläckage

#1 Post by KJB »

Hej,

troligen så läcker min termostat. När bilen körts korta sträckor så droppar det vatten från vad som uppifrån ser ut att vara termostathuset.

Hur vet man om det är termostaten eller pumpen som läcker? Jag antar att det är termostaten efterssom den inte läcker när man varmkört ordentligt.

Ännu mer troligt efterssom bilen hade en kommentar från K3 ang fuktande termostat när jag köpte bilen. Jag ringde K3 och frågade men de visste inte själva vad de menade med det Dessutom fick jag med en ny från förre ägaren.

Givetvis bytte jag kylarvätska för någon månad sen.

Hursomhelst, jag undrar hur pass mycket man törs köra bilen i detta skick? Min bruksbil står givetvis just nu upppallad utan bromsar. :?
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#2 Post by KJB »

Varit ut och tittat. Efterssom termostaten sitter som den gör så borde den ju kunna läcka hur mycket som helst utan att något kommer utanför slangen.

Då kvarstår antingen övertrycksslangen som sitter framtill på pumphuset eller huset i underkant.

Jag får kolla mer imårrn när jag köpt en tandläkarspegel.

Tips mottages.
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

User avatar
Jocke Rydell
S-Poster
Posts: 83
Joined: 2004-06-05 16:53:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Jocke Rydell »

Kan sätta en slant på att det är vattenpumpen som börjar ge sig. Hade samma typ av läckage på min gamla turbo. Samma och samma förresten, det forsade vatten. Det skall tydligen finnas ett hål där vatten rinner ut om pumpen börjar
läcka. Tyvärr är pumpen ingen billig historia.

Jocke

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#4 Post by KJB »

I så fall: NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Min förhoppning står till att det är den vinklade slanganslutningen i framkant.
Tycker det är lite kristaller i ovankanten på skarven.

http://gsigreven.mine.nu/motor/CIMG2744.JPG
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

User avatar
Jocke Rydell
S-Poster
Posts: 83
Joined: 2004-06-05 16:53:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Jocke Rydell »

Aha, då kanske du har lite mer flyt än jag hade då. Kanske den lille slangen som börjar bli torrsprucken. In med spegeln och kolla. Trodde du hade läckage från själva pumphuset.
Hoppas det löser sig utan pumpbyte.


Jocke

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#6 Post by KJB »

Jag med.

Hade det hänt i oktober eller så hade det inte varit lika illa, du hade man kunnat fixa det över vintern. Det är igentligen själva kamremssrpänningen som jag är lite rädd för. :)
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Ducati »

på din är det en automatisk kamremsspännare, inget att vara rädd för....
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#8 Post by KJB »

Nu har jag kollat.

Det är anslutningen på slangen som går till turboräddaren som läcker. Så det rör sig antagligen bara om en packning, PUH! :D
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]