Hög tomgång (över 2000) 924 - /Kolvringsras
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Hög tomgång (över 2000) 924 - /Kolvringsras
Halloj. Nu har jag börjat mecka med Lingonet då det är skönt ute Tog en sväng och efter det så är tomgången strax över 2000rpm. Jag har kollat att markeringarna på vev, kam, och rotor stämmer överens. När jag då kör med strobelampan så står den på -10. Jag vill till +10. Men det kräver en högre tomgång..
Tips på felkällor? Slangarna mellan luftvåg och insug är hela och det är tätt. Nu är klockan för mycket för att testa startgas runt slangar för att kolla tjuvluft.
Tips på felkällor? Slangarna mellan luftvåg och insug är hela och det är tätt. Nu är klockan för mycket för att testa startgas runt slangar för att kolla tjuvluft.
Last edited by Harpin on 2014-04-20 20:32:59, edited 1 time in total.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Hög tomgång (över 2000) 924
Vill du ha +10 så vrid på fördelaren.
Det kan vara så att den inte varit fastskruvad ordentligt kanske och tändningen ändras sig lite när du kört och därav den höga tomgången och -10 istället för +10.
Har för mig att man kollar tändinställningen vid 2000 rpm faktiskt så det är ju bra läge för det nu då...
Det kan vara så att den inte varit fastskruvad ordentligt kanske och tändningen ändras sig lite när du kört och därav den höga tomgången och -10 istället för +10.
Har för mig att man kollar tändinställningen vid 2000 rpm faktiskt så det är ju bra läge för det nu då...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Hög tomgång (över 2000) 924
Fast kruxxet är att tomgången bara blir högre o högre när jag vrider på fördelaren motsols. Vrider jag den åt andra hållet, medsols, så blir tomgången lägre o lägre. Tillslut dör motorn. Eller är det så att tomgången tillslut börjar sänkas om jag fortsätter motsols?patand wrote:Vill du ha +10 så vrid på fördelaren.
Det kan vara så att den inte varit fastskruvad ordentligt kanske och tändningen ändras sig lite när du kört och därav den höga tomgången och -10 istället för +10.
Har för mig att man kollar tändinställningen vid 2000 rpm faktiskt så det är ju bra läge för det nu då...
EDIT: Något är knas. Omöjligt att hitta markeringarna. Känns som om att någon klåpare satt svänghjulet fel?
Ställde med fördelaren till en rimlig tomgång och åkte en sväng utan problem. Har dock fina dubbdäck på så har inte kunnat köra ordentligt. Observera att jag har satt röd och blå färg på markeringarna så det är inte det som är fel.
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Hög tomgång (över 2000) 924
Men om du vrider upp den till +10 och sen ställer ner den på tomgångsskruven?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Hög tomgång (över 2000) 924
Då börjar den gå ojämnt och tomgången sänks nämnvärt. Snurrade flera varv på skruven.Freddie_81 wrote:Men om du vrider upp den till +10 och sen ställer ner den på tomgångsskruven?
Dock verkar den inte gå på 4ans cylinder nu så blir till att forska på det.
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Hög tomgång (över 2000) 924
Nu är jag less! Funkar inge bra. Lyckades dessutom ha sönder rotorn då fördelarlocket flög iväg när jag skulle dra tändkabel för tändkabel.
Dessutom är motoen grymt svårdragen. Knappt att batteriet lyckas starta den. När jag drar motorn för hand får jag kämpa men på Blåbäret går drt plätt lätt. Dessutom kommer det oljud från motor, skrammel, vid över 2500rpm. Kan det bero på att den inte går på nån burk?
Dessutom är motoen grymt svårdragen. Knappt att batteriet lyckas starta den. När jag drar motorn för hand får jag kämpa men på Blåbäret går drt plätt lätt. Dessutom kommer det oljud från motor, skrammel, vid över 2500rpm. Kan det bero på att den inte går på nån burk?
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Hög tomgång (över 2000) 924
Bytte bensinfiltret nu på morgonen. Mätte hur mycket som kom fram ur returledningen innan filterbyte och det gav mer än det nya filtret.. Ca 2cm mer i en 1,5liter PET. Dock ger det nya filtret så mycket som böckerna säger. Ca 750cl på 30sec. Körde genom den nya filtret några gånger innan så ingen luft. Finns minst 10liter i tanken och batteriet fulladdat. Tändmodulens kontakter är fina och jorden är bra. Spridarna ger lika mycket. Tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor är nytt.Harpin wrote:Nu är jag less! Funkar inge bra. Lyckades dessutom ha sönder rotorn då fördelarlocket flög iväg när jag skulle dra tändkabel för tändkabel.
Dessutom är motorn grymt svårdragen. Knappt att batteriet lyckas starta den. När jag drar motorn för hand får jag kämpa men på Blåbäret går det plätt lätt. Dessutom kommer det oljud från motor, skrammel, vid över 2500rpm. Kan det bero på att den inte går på nån burk?
Ska nu åka till Biltema och leta upp en komptestare och rotor.
EDIT: Slangen som man tar bensin ur vid mätning var böjd Efter det så fick jag ut nästan en hel PET på 30sec. Skulle vara kul o testa med gamla men orkar inte.. Nollade kam, vev o rotor igen och justerade LITE på kammen jämte veven. Nu verkar den gå rent iaf och är körbar. Dock hög tomgång när den är VARM. Tomgångsskruven max inskruvad. Ryker ljus rök också när den är varm och man varvar en del. Och motorn är tungdragen både för hand och med startmotor, knappt att den går att starta! Fulladdat batteri. Fullt fungerande som är taget från Blåbäret. Köpte ett nytt batteri för närmare 1500kr som jag hade tänkt skulle sitta i denna då den är tänkt agera som vinter/isbil men vågar inte stoppa i det ännu.. Kablaget har jag nyss bytt ut, men kanske har hänt något med någon anslutning som gör att det inte kommer fram tillräckligt med kräm. Generatorn laddar 14,10volt uppmätt på batteri. Komptest återstår.
EDIT 2: Komptest utförd. Resultat; ??
1: 8,5bar
3: 12,6bar
4: 4,9bar
2: 10,1bar
Och det är just 4an som jag märker minst skillnad på när jag drar tändkabeln för att se om den tänder. Körde 10sekunder på alla cylindrar. Mäter igen senare nån gång. Nu går den iaf som sagt. Men vad säger dessa resultat??
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Hög tomgång (över 2000) 924
En komptest berättar inte så mycket om en motor men det skall vara jämt.
En skillnad på 0,5 till möjligtvis 1 kg kan man acceptera.
De värden som du har på motorn är inte på något sätt bra.
Om de är riktiga så är det en motorrenovering eller motorbyte på G
/QV
Om det skiljer 5% i effekt mellan cylindrarna på en 4 cylindrig motor så tappar man 25-30% av totaleffekten om inte mitt minne sviker mig helt och hållet
En skillnad på 0,5 till möjligtvis 1 kg kan man acceptera.
De värden som du har på motorn är inte på något sätt bra.
Om de är riktiga så är det en motorrenovering eller motorbyte på G
/QV
Om det skiljer 5% i effekt mellan cylindrarna på en 4 cylindrig motor så tappar man 25-30% av totaleffekten om inte mitt minne sviker mig helt och hållet
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Hög tomgång (över 2000) 924
Va tråkigt! De där komptestet såg inte roligt ut
Men du skulle ju hämta lite saker här, och det finns ju en motor tillövers. Dock ej urtagen än.... Hoppas det löser sig hur som..
Men du skulle ju hämta lite saker här, och det finns ju en motor tillövers. Dock ej urtagen än.... Hoppas det löser sig hur som..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Hög tomgång (över 2000) 924
Ska göra et nytt test imorrn så vi får se.. Och hoppas på att det var fel på avläsarens ögon. Tycker annars inte att den går så dåligt egentligen? Rapp o glad. Ryker dock fint vid pådrag. Detta är min skrotbil/reservbil/isbil, så länge det funkar hyfsat är jag ändå nöjd.Freddie_81 wrote:Va tråkigt! De där komptestet såg inte roligt ut
Men du skulle ju hämta lite saker här, och det finns ju en motor tillövers. Dock ej urtagen än.... Hoppas det löser sig hur som..
Avvaktar lite med delarna då inget är akut, vill se vad som går hän med bilen först..
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Hög tomgång (över 2000) 924
Samma komp idag. Så ingen felmätning igår. Ryker gott om den. Trodde ett tag att det brann när jag körde.. Har en film på stilla stående gasning. Gläntan fylldes snabbt och röken låg tungt kvar. Kommer inte bli något mer meck med denna bil utan den får invända den vita säsongen. Bara hitta något ställe o ställa skiten på.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Hög tomgång (över 2000) 924
Skall du utröna var det läcker ut (konpet alltså) så kan man köpa verktyget från biltema som man tycksätter cylindern med för att hålla fast ventilerna vid meck.
Om du bara trycksätter med ett eller två kg så orkar man dra runt motorn för hand.
Du hör då vart det läcker så du får någon anning om vad som väntar.
/Janne
sök på leak down kit för en mera "vetenskaplig" beskrivning av utrustningen.
Fst med det kompprovet så vet vi att det är kast och en enkel test visar då vad som är fel innan man river
Om du bara trycksätter med ett eller två kg så orkar man dra runt motorn för hand.
Du hör då vart det läcker så du får någon anning om vad som väntar.
/Janne
sök på leak down kit för en mera "vetenskaplig" beskrivning av utrustningen.
Fst med det kompprovet så vet vi att det är kast och en enkel test visar då vad som är fel innan man river
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Hög tomgång (över 2000) 924
Hittade ett verktyg på Biltema för 99kr, lite väl dyrt tycker jag. Skall se om jag hittar något på billigare på nätet utomlands. Har ingen brådska. Bara en tanke; Kan det läcka såpass mycket vid spridarna? O-ringen alltså?QV_ wrote:Skall du utröna var det läcker ut (konpet alltså) så kan man köpa verktyget från biltema som man tycksätter cylindern med för att hålla fast ventilerna vid meck.
Om du bara trycksätter med ett eller två kg så orkar man dra runt motorn för hand.
Du hör då vart det läcker så du får någon anning om vad som väntar.
/Janne
sök på leak down kit för en mera "vetenskaplig" beskrivning av utrustningen.
Fst med det kompprovet så vet vi att det är kast och en enkel test visar då vad som är fel innan man river
för de har jag haft demonterade och ringarna var u inte det finaste. Har beställt nya men vet inte när de kan tänkas komma.
Här är iaf en film på gasning av skog. Varvade som max 5000rpm.
http://youtu.be/4HW_Gdtcu48" onclick="window.open(this.href);return false;
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3887
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Hög tomgång (över 2000) 924
Jag kallar röken blå och säger rent krasst att du har minst en trasig kolvring på 4:e burken och eventuellt någon skada i 1:an.
Jag ser trasiga ringar och skadade cylindrar i min kristallkula... med allt vad detmedför...
Skulle nog satsa på att hitta en utbytesmotor med lite bättre förutsättningar...
Skönt att du inte är beroende av den för att ta dig till jobbet iallafall!
Eller kan det finnas någon annan väg för olja in i förbränningsrummet när det inte är en turbo?
Bobo
Jag ser trasiga ringar och skadade cylindrar i min kristallkula... med allt vad detmedför...
Skulle nog satsa på att hitta en utbytesmotor med lite bättre förutsättningar...
Skönt att du inte är beroende av den för att ta dig till jobbet iallafall!
Eller kan det finnas någon annan väg för olja in i förbränningsrummet när det inte är en turbo?
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Hög tomgång (över 2000) 924
[Bobo] wrote:Jag kallar röken blå och säger rent krasst att du har minst en trasig kolvring på 4:e burken och eventuellt någon skada i 1:an.
Jag ser trasiga ringar och skadade cylindrar i min kristallkula... med allt vad detmedför...
Skulle nog satsa på att hitta en utbytesmotor med lite bättre förutsättningar...
Skönt att du inte är beroende av den för att ta dig till jobbet iallafall!
Eller kan det finnas någon annan väg för olja in i förbränningsrummet när det inte är en turbo?
Bobo
Hittade denna Bosse bildoktorn guide:
Blåa avgaser visar att motorn dricker för mycket olja.
Om det ryker lika blått hela tiden eller mest vid gaspådrag är antingen motorn eller turbon helt slut.
Om det bara ryker vid motorbromsning i nedförsbackar är antingen kolvringarna, ventilstyrningarna eller ventilstyrningstätningarna slitna. På vissa bilar är det en ganska enkel operation att byta ventilstyrningstätningar, för övrigt blir det alltid rejält dyrt att reparera en bil som ryker blått.
Om det ryker blått samtidigt som automatlådeoljans nivå sjunker så ligger felet i växellådans vakuumreglering. Detta är dock ofta ganska billigt att åtgärda.
Fet text = Då jag trodde att det brann om bilen.
Ni får jätte gärna komma med diverse förslag, men som det ser ut nu så kommer bilen få bli stående till vintern och då "kör jag så det ryker" och "gasar tills det rasar", bokstavligt talat. Vet inte riktigt om bilen är värd en "ny" motor. Både tid och pengar. Fast jag gillar den.. Frågan är om ag vågar göra ett komptest på finbilen eller om man bara blir orolig av resultatet.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users