Justering av elhissar LÖST på riktigt -TIPS

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Partagas
S-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1989

Justering av elhissar LÖST på riktigt -TIPS

#1 Post by Partagas »

Är det någon som vet hur man justerar in elhissarna?
Skall gå att ändra höjd, vinkel etc. På glidbanorna men jag vet inte hur/vilka skruvar det är som gör vad i mekanismen.

Min passagerarruta går ruggigt trögt på nedre tredjedelen, framförallt på väg uppåt.
Har hittat en instruktion på ett amerikanskt forum men det gäller på en 85a, och min är från 89.
Testat att lossat, dragit åt, förskjutit de ställbara insexbultar jag funnit men allt är rena gissningsleken och det blir inte bättre.
Tacksam om nån kan komma med råd och finns det bilder så vore det fantastiskt behjälpligt.

Med vänlig hälsning,
Partagas
Last edited by Partagas on 2014-02-19 00:09:15, edited 2 times in total.

Partagas
S-Poster

Re: Justering av elhissar - LÖST (typ)

#2 Post by Partagas »

Hittade denna instruktion för justering: http://www.eucc.dk/PDF/sbv2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Många rekommenderar även att plocka isär switchen i strömbrytarna och gå över kontakterna med smärgelduk.
Samt att smörja upp glidbanorna... Har testat det sistnämnda utan större resultat.
Ska pröva övriga tips de närmste dagarna å återkommer med resultat.

Med vänlig hälsning,
Partagas

Partagas
S-Poster

Re: Justering av elhissar LÖST (typ)

#3 Post by Partagas »

Att göra rent kontaktdonen i strömbrytaren gjorde ingen skillnad.
OCH jag upptäckte att länken i förra inlägget visar en dörr som INTE ser 100% likadan ut som min, men heller inte som den jag fann i ett amerikanskt forum... Tycks alltså finnas 3 olika varianter (minst) tack porsche :?

Partagas
S-Poster

Re: Justering av elhissar LÖST på riktigt -TIPS

#4 Post by Partagas »

Just färdig med elhissarna, går så ruggigt fint nu. Faktisk i paritet med min 3 år nya tyska bruksbil!
Här är vad jag gjorde:

Bort med dörrsidan. Skruva loss motordelen på elhissen (4 skruvar). Var här noga att hålla i glasrutan så den inte trillar ner å går sönder. Den behöver oxå hållas högt för att först ta loss rullhjulen från motorns armar ifrån 3st löpbanor (2 som sitter fast i underkant på rutan å en som sitter fast på insidan av dörren med 2 skruv).

Nu kan du ta ut rutan. Lyft upp och tilta den in mot bilens centrum.
Sen kör du försiktigt ihop armarna med strömbrytaren så de tar så liten plats som möjligt (motor å armar skall ta ungefär samma form som en pistol, där motorn är "kolven" och armarna är "pipan").

Ta sen ut motor med armarna först genom det stora hålet i bakändan på dörren.
Det är lite trixigt men gick rätt bra om man lutar "pistolen" med "kolven snett uppåt ca 30-40gr.

Återmontering i omvänd ordning. Det är lite lurigt att få in rullhjulen i rullbanorna igen men ett tips är att du lossar rullbanan som sitter fast i dörrsidan något (den är justerbar å kan därför flyttas upp/ned en cm).
Fäst även motorn med bara 1 skruv (den nedersta) först, det gör att du kan vippa runt hela motor/armpaketet för att passa in rullar i rullbanorna.
Och slutligen, koppla in strömbrytaren å använd den (FÖRSIKTIGT) för att flytta armarna till rätt höjd där glidbanorna finns. Självklar kan du oxå samtidigt lyfta/sänka rutan för att få rätt höjd. Jag tog en brio-järnvägsbit och stoppade in i hålet för elhissens strömbrytare och vilade rutan mot träbiten. På så sätt kunde jag enkelt höja/sänka rutan ett par cm för att passa in allt.

SERVICE:
Wd40 på alla rörliga mekaniska delar i länkaget (kugghjul, armarnas centrum). Följt av tork å infettning av samma delar.
Samma procedur på alla tre löpbanor (2 på rutans underkant å en på dörren). Ta bort den på dörren om du lättare vill komma åt, men var noga att notera hur den satt. Ändarna är olika.

Innan jag monterade tillbaka allting så kikade jag på lgummilisterna som rutan löper i inne i dörren.
Den ena var helt bombad i änden högst upp i dörren. Nån hade monterad dit rutan "ur spår" på listen de sist 4cm och jag tror detta starkt bidragit till motståndet då rutan skulle upp/ned.
Försökte återforma listen med värme men den var för risig så jag gav upp. Klippte av den dåliga biten och flyttade upp den så att toppändan verkligen når upp till toppen av dörren.
Hmmmmm kanske du tänker , inte bra att det saknas nån cm list i nederändan.... Jag tror faktiskt inte det gör så stor skillnad. På förardörren hade hela listen ramlat ur sitt spår och låg i botten på dörren och skräpade, och den funkade ändå fint.

Det sista jag gjorde innan imontering av rutan var att spraya listerna med siliconspray, kör med en pip så du verkligen kommer in med sprayen in i listen. Mentera sedan enligt ovan.

MIN REKOMMENDATION OM DU HAR TRÖTTA ELHISSAR.
Börja med att slipa av kontakterna i strömbrytaren. Jag gjorde det utan förbättrat resultat, men många menar att felet ofta beror på dålig kontakt i brytaren, och jag rekommenderar att börja där efter som det är ett så snabbt jobb.

Nästa steg är att spraya (å inspektera) rutans gummilistet inne i dörren.
Detta kräver förvisso att du plockar bort dörrsidan men du behöver inte montera ut rutan eller motorn.
Min gissning är att detta steg var den främsta bidragande orsaken till att lösa problemet...
Rutan löpte jättetrögt när jag lyfte ut den för hand men gled jättelätt när jag sänkte ned den igen.

Steg tre är att du tar ut allting, gör rent å fettar in. Men jag tror att detta generellt är lite overkill.
Mina löpbanor/smörjpunkter var inte speciellt igengrodda.

OM ELHISSEN ÄNDÅ GÅR TRÖGT
Testa att koppla till ett batteri som du är säker på är 100% friskt.
Behövde aldrig testa detta själv men har läst om en del som fått fina resultat genom att byta batteri.

Efter min lilla övning och en jäkla massa googlande så behöver du byta motor på elhissarna om inget av ovan har hjälpt.

Hoppas dessa tips kan vara behjälpliga för nån.

Partagas

Post Reply