Hjälp med enkel test...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#16 Post by 951master »

nope, vet inte hur jag mäter, har du nån koll på det?
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Gillblade
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2005-05-14 22:35:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#17 Post by Gillblade »

fel
Last edited by Gillblade on 2005-06-01 14:09:46, edited 1 time in total.

Gillblade
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2005-05-14 22:35:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#18 Post by Gillblade »

mät med kontakten på.... mellan stift 6 och 9.... där ska du ha över 8 volt

mät sedan mellan kontakt 7 och jord... där ska det vara ca 150 till 250mV


samma mätpunkt som ovan fast nu tar du och svänger upp mätaren (dörren till massmätaren) till full gas.... då ska du ha över 8 volt


mät sedan tempsensorn i massmätaren... mät ohm mellan stift 6 och 22 (dom båda yttre) då ska du ha om det är mellan 15-30 grader varmt ca 1.45-3.3Kohm...

det står så här i boken ang tempsensorn.... Interruption on tempsensor causes richer mixture... short on temp sensor causes leaner mixture...


låter nästan som om det är nått tjall me tempsensorn i din bil... den går för snålt eller nått....

prova detta så får vi se om du hittar ngt fel.... annars får jag kolla vidare i boken :D

MvH Gillblad

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#19 Post by 951master »

Kanoners, lär mäta direkt när jag kommer till garaget...

men undrar: du skriver "stift 6 7 och 22" heter dom så? har inte lmm. framför mej... men vet att det bara är 5 stift på den, varav ett inte används...


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#20 Post by Bathory »

Ledsen att det tog lite tid men nu har jag testat.
Kan med ganska stor säkerhet säga att din lmm är keff.
Jag startade & den gick ca 4 sekunder. Startade igen & den gick 3 sek.
Sen höll den på så hela tiden ( gjorde en ca 6 test)
Jag ska kolla om jag inte har en lmm till dig så fort jag slutar idag.

/Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#21 Post by 951master »

Bathory wrote:Ledsen att det tog lite tid men nu har jag testat.
Kan med ganska stor säkerhet säga att din lmm är keff.
Jag startade & den gick ca 4 sekunder. Startade igen & den gick 3 sek.
Sen höll den på så hela tiden ( gjorde en ca 6 test)
Jag ska kolla om jag inte har en lmm till dig så fort jag slutar idag.

/Sven
Suveränt Sven, Du anar inte hur tacksam å glad jag blir... :D

Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#22 Post by 944_Driver »

Jag har gjort testet av misstag för några år sedan och den dör efter några sekunder. Efter 5 försök kom jag på att jag glömt något...

Testa att mäta i kontaktens baksida (mota bort gummiskyddet) med tändningen på. Du bör ha jord (0V) på ett stift, matning ~10-12V på ett annat och signal på ett och nån tempsignal på ett. Signalen bör ligga på ~0,2V med klaffen stängd och ~8V med den helt öppen om jag inte minns fel.

Är allt okay så skulle jag gå vidare med motortemp.sensorn, den ger samma fel om den är bortkopplad.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#23 Post by 944_Driver »

jag bomma visst att det var flera sidor i tråden så jag skrev en massa i onödan...
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#24 Post by 951master »

Skadar inte att få det bekräftat ännu en gång...
:o

Känner att inspirationen flödar igen :D var bra nära sammanbrott ett tag...

Längtar efter att få byta den rackarn... :twisted:


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Gillblade
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2005-05-14 22:35:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#25 Post by Gillblade »

det står nummer på kontakten på lmm.... troligen så är dom märkta med tex 6,7,22 osv... jag tycker oxå att det är troligt att lmm är trasig.... troligen tempsensorn i den.... är den kass så går bilen för magert eller för fett (för magert i ditt fall)... med tanke på att den inte orkar varva över 3000 rpm... hoppas att det ordnar sig.... en porsche ska köras inte stå still
Statistics say 1 person of 5 has a mental disorder. If you have 4 persons around you and they look normal,its not good!

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#26 Post by 951master »

en liten lustig grej är:

Jag tog bort hela spridarbryggan ifrån motorn och satte varje spridare i varsin flaska,

tog en annan komplett spridarbrygga och satte dit i spridarhålen på motorn (som pluggar)

startade motorn på endast startgas, och tittade på spridarna... Upptäckte då att så fort man släppte nyckeln från "startläge" till "tändning på läge" så upphörde spridarna helt att spruta in soppa! (trots 2,7bar bränsletryck):shock:

å då är de inte så konstigt att den stannar... :roll: :roll: :roll:
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#27 Post by 944_Driver »

Spridarna sprutar ju bara när de får signal om det och fel är ju att signalen uteblir, troligen pga något givarfel.

Har du gjort några mätningar på luftmängdsmätaren ännu?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#28 Post by 951master »

har testat med en ny luftmassamätare från skroten idag, dessvärre utan positivt resultat :cry: , kan den också vara paj? vad är oddsen???

Har inte mätt den än för jag kom inte ihåg vad det skulle vara för värden när jag va i garaget, mäter den imorrn...


Om det finns någon som skulle kunna tänka sej att ta en nöjestur till Eskilstuna med sin 944 n/a, så jag kan testa om min lmm fungerar i en annan bil, Så står jag gärna för bensinen å ett mål på mc.donalds... :D

PS, det måste vara en bil äldre än 85b...
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#29 Post by 944_Driver »

Du kan ju ha ett kabelbrott i härvan från nån givare till databoxen också... men det borde ju inte vara så sannolikt.

Att en lmm från skroten skulle vara helt paj tror jag inte, konstruktionen är sådan att ett totalhaveri som inte syns är ganska osannolikt. Däremot slits potentiometerbanan i den med tiden och kan ge upphov till dålig gång men inte bara paja helt över en natt tycker jag.

Annars fortsätter jag att tjata om min tempgivare då det är snabbt och enkelt att kolla. Har du ~2,5-3,5 kOhm i den med kall motor är den troligen ok, annars inte.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#30 Post by 951master »

Hejs,

Har nu mätt å donat å kommit fram till följande:

mellan stift "6" och "9" : 10.3volt stängd, och 1.6 volt helt öppen...
(verkar okej va?)

mellan "7" och jord: ca.180 millivolt
(också ok!?!)

men den sista mätningen, mellan "6" och "22" : undrar jag lite över, skall det mätas med LMM lös?

isåfall verkar även den okej, ca.2,4-2,5 Kohm...
men om den skall mätas på plats med tändning på så är det 0... alltså kortis... men om tändningen är av så är det ca.850 ohm...


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]