Jo det har dom, Även likströmare från femtiotalet är temperaturreglerade!Mattias 924 wrote: Men jag är rätt säker på att en gammal bilgenerator inte har någon temperaturkompensation.
Över 14,4 börjar det försvinna vatten ur batteriet.
För hög spänning är som sagt inte bra för batteriet och batterier vill man inte djävlas med.
Vill du ha högre spänning än du har idag (frånsett spänningsfallet) så är det bara att byta laddningsregulator.
Det finns fler sätt att göra saker på (än att byta regulator) men det kommer att ta mycket tid och kosta mer aän att köpa några regulatorer från olika märken och prova.
Jag skulle inte rekomendera att köpa alla regulatorer från samma ställe (samma märke) eftersom repeteringsnogranheten i tillverkningen tenderar att vara "jämn".
Men har du så mycket spänningsfall så kommer du att märka skillnad.
Du tjänar någon tiondel på att mata ifrån generatorn istället från batteriet.
Nu vet jag inte hur det ser ut i din bil men min 924 har kåpor och slangar runt generatorn och de måste sitta där för livslängdens skull.
Så rådet är att börja med relät och få en vinst direkt, sedan fundera på regulatorn.
/Jan