Problem med spårkänslig gång, lösning?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Carrera GT
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Problem med spårkänslig gång, lösning?

#1 Post by Carrera GT »

Har nu monterat Continental däck på min 944 S2 och återigen slingrar bilen sig fram på vägen.

När jag köpte den satt det Yokohama på och ibland skuttade bilen ett par meter i sidled, nåväl när gatukontoret asfalterat om blev det kanske bara en halvmeters skutt. Satte på Fulda Kristall till vintern och ingen spårkänslighet alls, gick spikrakt fram. Efter vintern var det dags för nya sommardäck och köpte Kumho. Gick lika rakt o fint som vinterdäcken.

Nu efter vintern blev det Continental och spårkänsligheten är där igen.

Nån med liknande erfarenheter och kanske nån som laborerat med lufttrycket och fått bättre balans?

Tino Carrasco
Turbo-Poster

#2 Post by Tino Carrasco »

Hmmm hade samma problem med min Jaguar XJ12. Hade orginal Pirelli däck på. Bytte till Bridgestone pp-so2 sen började den dansa. 245 or så det var inte kul när den skuttade. Kan nog ha med mönstret att göra.
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82

Ducati
Turbo-Poster

#3 Post by Ducati »

Varför bytte du från Kumho när de funkade bra?
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Carrera GT
NA-Poster

#4 Post by Carrera GT »

Hittade fyra snygga fälgar med bra däckmönster men får väl skruva dit dom kantstötta med Kumho igen eller också bara köra på dom breda vägarna.

Pake
S-Poster

#5 Post by Pake »

Vilken modell av Kumho har du?
Porsche 928 GT

Isse
Turbo-Poster
Bilmodell: 944

#6 Post by Isse »

Tror att spårkänsligheten beror på hur skarp övergången mellan slitbana och däcksida ser ut. Det var problemet på familjens SAAB Griffin. Men spårkänsligheten minskades när vi fick en mjukare övergång. Det är det enda jag kan relatera till problemet.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

Mike-DK
Carrera-Poster
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992

#7 Post by Mike-DK »

Tja,

Sporkänslighet är mycket beroende av fälgbred och däckssidans höjd, ET, Däckmönsterbred (inte att förväxla med däcksbred), samt däcktryk. Förutsat att hjulvinklar m.m. inte har förändrats förstås.

Störra fälgdiam. = mindra höjd på däckssidorna om hjulens total diam. är oförändrat.

Samtidig har däcks stommans styvhet (konstruktion) ochså en del att säja.

Till slut vill jag pointera att jag ingenstans utenför Sverige har set desa stora problem med sporkänslighet. Men titta på vägbanerna då vet man varför!
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

Carrera GT
NA-Poster

#8 Post by Carrera GT »

Tack för visat intresse. Har några andra bilar att jobba med just nu. Ska titta i garaget vilka Kumho jag har och ska också prova att ändra lufttryck på Continentaldäcken, öka o minska fram och bak för att se om det blir nån förbättring. Det är ju en process som tar lång tid om man inte hittar rätt direkt.

Återkommer, förhoppningsvis med nåt matnyttigt.

Carrera GT
NA-Poster

#9 Post by Carrera GT »

Har nu tittat på Kumhodäcken som visade sig vara VentusK102 R-däck (Kumho var nog till en annan av mina bilar). Jag gillar dom i alla fall.

Har ännu inte hunnit med lufttrycksjustering/koll. VW-caben har fått några dagars omvårdnad, det är ju sommar!

Post Reply