Hur fungerar wur på 924 n/a

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Hur fungerar wur på 924 n/a

#1 Post by Freddie_81 »

Kan någon ge mig input hur wur funkar. Den är avmonterad och isärplockad. Hur ser jag om funktionen är som den ska?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Hur fungerar wur på 924 n/a

#2 Post by patand »

Du ser om funktionen är som den ska genom att mäta styrtrycket kallt och förändringen av styrtrycket när bimetallen värms när WUR är monterad på bilen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Hur fungerar wur på 924 n/a

#3 Post by Freddie_81 »

Bimettalen.. Är de den större staven inuti eller är de det tunna membranet inne vid där bränsle slangarna ansluter?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Hur fungerar wur på 924 n/a

#4 Post by QV_ »

det tunna rostfria membranet är det som styrtrycket måste "passera".

Det har ett "grundtryck" av fjädern som trycker ifrån botten.

I takt med att "plattjärnet" alltså bimetallstaven i WUR blir varm så kan fjädern tryck mera på det rostfria membranet och då får man ett högre styrtryck. (min uppfattning om hur det fungerar).

den keramiska klumpen på bimettalen (i närheten av muttern) är "bara" till för att påsynda uppvärmningen så att motorn fortare får en mager blandning.

Har modifierade regulatoer liggandes samt någon isärplockad så det finns änmen att diskutera över!

/Janne

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Hur fungerar wur på 924 n/a

#5 Post by Freddie_81 »

Tackar Janne. Tog isär allt och gjorde allmänt rent. Ända jag kunde konstatera var att de var lite skit i filtret på in soppan.
Men kollade spridarna och två av dom kom det tre "fula" strålar i form av droppar. Mindre bra. Blir att köpa någon hobby ultraljudstvätt.

Passar på att fråga allmänt här eftersom du börjar framstå som forumets K-jet expert :)
Kan man börja med att skruva co-skruven tills spridarna precis stänger i nolläge på vågen och sedan justera från de? Eller är jag ute och cyklar?
Med vänlig hälsning,
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Hur fungerar wur på 924 n/a

#6 Post by QV_ »

skiten i filtret brukar jag försöka blåsa bort med tryckluft "innefrån" WUR när den är öppnad

Man kan kapa av en spridare och försöka trycka skiten tillbaka genom att koppla spridarna "nos mot nos"

CO är det sista man justerar på en motor när man vet att allt annat är OK. Jag har inte testat "Patand varianten" eftersom jag har tillgång till COmätare men den fungerar säkert bra. Patand varianten är att kolla "ytterlägena" på COskruven och sedan ställa den i "mitten".

/Janne
Freddie_81 wrote:Passar på att fråga allmänt här eftersom du börjar framstå som forumets K-jet expert :)


får tack för omdömet, jag har rätt lätt att omsätta vad som är skrivet i bokform till praktik.
Har änsålänge bara justerat/felsökt i två K-jet. 924 och en Mercedes V8. Där finns det många vakuumslangar!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users