Hur fungerar wur på 924 n/a
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Hur fungerar wur på 924 n/a
Kan någon ge mig input hur wur funkar. Den är avmonterad och isärplockad. Hur ser jag om funktionen är som den ska?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Hur fungerar wur på 924 n/a
Du ser om funktionen är som den ska genom att mäta styrtrycket kallt och förändringen av styrtrycket när bimetallen värms när WUR är monterad på bilen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Hur fungerar wur på 924 n/a
Bimettalen.. Är de den större staven inuti eller är de det tunna membranet inne vid där bränsle slangarna ansluter?
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Hur fungerar wur på 924 n/a
det tunna rostfria membranet är det som styrtrycket måste "passera".
Det har ett "grundtryck" av fjädern som trycker ifrån botten.
I takt med att "plattjärnet" alltså bimetallstaven i WUR blir varm så kan fjädern tryck mera på det rostfria membranet och då får man ett högre styrtryck. (min uppfattning om hur det fungerar).
den keramiska klumpen på bimettalen (i närheten av muttern) är "bara" till för att påsynda uppvärmningen så att motorn fortare får en mager blandning.
Har modifierade regulatoer liggandes samt någon isärplockad så det finns änmen att diskutera över!
/Janne
Det har ett "grundtryck" av fjädern som trycker ifrån botten.
I takt med att "plattjärnet" alltså bimetallstaven i WUR blir varm så kan fjädern tryck mera på det rostfria membranet och då får man ett högre styrtryck. (min uppfattning om hur det fungerar).
den keramiska klumpen på bimettalen (i närheten av muttern) är "bara" till för att påsynda uppvärmningen så att motorn fortare får en mager blandning.
Har modifierade regulatoer liggandes samt någon isärplockad så det finns änmen att diskutera över!
/Janne
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Hur fungerar wur på 924 n/a
Tackar Janne. Tog isär allt och gjorde allmänt rent. Ända jag kunde konstatera var att de var lite skit i filtret på in soppan.
Men kollade spridarna och två av dom kom det tre "fula" strålar i form av droppar. Mindre bra. Blir att köpa någon hobby ultraljudstvätt.
Passar på att fråga allmänt här eftersom du börjar framstå som forumets K-jet expert
Kan man börja med att skruva co-skruven tills spridarna precis stänger i nolläge på vågen och sedan justera från de? Eller är jag ute och cyklar?
Med vänlig hälsning,
Men kollade spridarna och två av dom kom det tre "fula" strålar i form av droppar. Mindre bra. Blir att köpa någon hobby ultraljudstvätt.
Passar på att fråga allmänt här eftersom du börjar framstå som forumets K-jet expert

Kan man börja med att skruva co-skruven tills spridarna precis stänger i nolläge på vågen och sedan justera från de? Eller är jag ute och cyklar?
Med vänlig hälsning,
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Hur fungerar wur på 924 n/a
skiten i filtret brukar jag försöka blåsa bort med tryckluft "innefrån" WUR när den är öppnad
Man kan kapa av en spridare och försöka trycka skiten tillbaka genom att koppla spridarna "nos mot nos"
CO är det sista man justerar på en motor när man vet att allt annat är OK. Jag har inte testat "Patand varianten" eftersom jag har tillgång till COmätare men den fungerar säkert bra. Patand varianten är att kolla "ytterlägena" på COskruven och sedan ställa den i "mitten".
/Janne
får tack för omdömet, jag har rätt lätt att omsätta vad som är skrivet i bokform till praktik.
Har änsålänge bara justerat/felsökt i två K-jet. 924 och en Mercedes V8. Där finns det många vakuumslangar!
Man kan kapa av en spridare och försöka trycka skiten tillbaka genom att koppla spridarna "nos mot nos"
CO är det sista man justerar på en motor när man vet att allt annat är OK. Jag har inte testat "Patand varianten" eftersom jag har tillgång till COmätare men den fungerar säkert bra. Patand varianten är att kolla "ytterlägena" på COskruven och sedan ställa den i "mitten".
/Janne
Freddie_81 wrote:Passar på att fråga allmänt här eftersom du börjar framstå som forumets K-jet expert
får tack för omdömet, jag har rätt lätt att omsätta vad som är skrivet i bokform till praktik.
Har änsålänge bara justerat/felsökt i två K-jet. 924 och en Mercedes V8. Där finns det många vakuumslangar!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users