Byte av kylarvätska
-
- S-Poster
- Bilmodell: 944 n/a targa
- Årsmodell: 1985B
Re: Byte av kylarvätska
Lilja: ska locket på expansionskärlet vara påskruvat eller avskruvat när man kör motorn med luftskruven öppen ( i väntan på kylarvattensippring ur luftskruven)???
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: porsche 944s
Hej,
Eftersom att jag nyligen pysslat lite med detta så svarar jag i väntan på Lilja. Locket ska vara på tror jag. För att vätskan ska spruta ut så måste du bygga upp tryck, vilket värmen hjälper till med men systemet måst också vara slutet i andra änden tror jag. Min erfarenhet är i alla fall att det sprutar bättre då. Tror dessutom att det sprutar bättre om någon håller varvtalet uppe på ca 2000 varv. Annars avtar strålen snabbt och försvinner rent av helt, innan du hinner dra till skruven, och då misstänker jag att man drar in luft istället för att bli av med den.
/Staffan
Eftersom att jag nyligen pysslat lite med detta så svarar jag i väntan på Lilja. Locket ska vara på tror jag. För att vätskan ska spruta ut så måste du bygga upp tryck, vilket värmen hjälper till med men systemet måst också vara slutet i andra änden tror jag. Min erfarenhet är i alla fall att det sprutar bättre då. Tror dessutom att det sprutar bättre om någon håller varvtalet uppe på ca 2000 varv. Annars avtar strålen snabbt och försvinner rent av helt, innan du hinner dra till skruven, och då misstänker jag att man drar in luft istället för att bli av med den.
/Staffan
-
- S-Poster
- Bilmodell: 944 n/a targa
- Årsmodell: 1985B
Ok! Jag gissade nästan på stängt lock. Ska testa idag.
- Daniel
- S2-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Jag gjorde så här, nyligen, efter att då luskat en del i ämnet. Eftersom luftningskruven sitter lägre än expansionskärlet blir tillvägaggångssättet följande:
-med systemet tomt, skruva bort luftningsskruven.
-fyll på i expanskärlet tills det rinner över vid luftningsskruven
-nivån kommer nu att initialt sjunka lite grand pga luft som letar sig upp, kompensera för det.
-låt stå över natt med alla skruvar borta, eventuell luft letar sig uppåt.
-fyll på till rätt nivå, dit med alla skruvar o varmkör, med värme i cupe fullt på.
-låt kallna, fyll på glykol, lufta en gång till, klart.
Ev behövs med glykol fyllas på närmsta tiden.
-med systemet tomt, skruva bort luftningsskruven.
-fyll på i expanskärlet tills det rinner över vid luftningsskruven
-nivån kommer nu att initialt sjunka lite grand pga luft som letar sig upp, kompensera för det.
-låt stå över natt med alla skruvar borta, eventuell luft letar sig uppåt.
-fyll på till rätt nivå, dit med alla skruvar o varmkör, med värme i cupe fullt på.
-låt kallna, fyll på glykol, lufta en gång till, klart.
Ev behövs med glykol fyllas på närmsta tiden.
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)