Hej
Vad kör ni för varmtryck i Michelin Cup däcken på era 951:or ?
Gatdäcken ska ju enl. instrboken ha 2.5 fram och 3.0 bak i en 951-90 och Michelin rekommenderar 2.6 fram och 2.3 bak på 16-tums Michelin Pilor Sport Cup däcken, alltså högfre fram än bak...
/Dea
Däckstryck R-däck ?
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Däckstryck R-däck ?
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag tror att Michelins rekommendation är den mest pålitliga för detta.
Dessa däck skiljer sig rätt mycket från många andra rdäck, jag har t.ex 1,6 bar kalltryck i mina Pirelli....
Glöm inte att det är en väldans skillnad på kalltryck och varmtryck....
Dessa däck skiljer sig rätt mycket från många andra rdäck, jag har t.ex 1,6 bar kalltryck i mina Pirelli....
Glöm inte att det är en väldans skillnad på kalltryck och varmtryck....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: Däckstryck R-däck ?
Dea wrote:Hej
Vad kör ni för varmtryck i Michelin Cup däcken på era 951:or ?
Gatdäcken ska ju enl. instrboken ha 2.5 fram och 3.0 bak i en 951-90 och Michelin rekommenderar 2.6 fram och 2.3 bak på 16-tums Michelin Pilor Sport Cup däcken, alltså högfre fram än bak...
/Dea
Som jag har fattat det så är Michelins siffror hämtade från nån Porsche tävlingsserie (tror att det var i England) och borde vara skapligt utsorterade.
Vikten på bilen borde spela stor roll ang. däckstrycket. Jag hade otroligt svårt att få upp arbetstemperatur i Pilotsport Cup däcken förra året om jag körde på tabellvärdena. I år är det ännu svårare men det beror nog på att bilen fortfarande står på pallbockar i garaget.

[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Till banmötena brukar jag köra med runt 2.5 och till första stinten brukar jag släppa ut 0.5 och sen brukar man kunna gå ner ytterligare under dagen..Dea wrote:OK, låter som om man ska följa rekommendationerna. Vad brukar vara lämpligt ungefärligt kalltryck för att nå dom rek. varmtrycken ?
När ni kör till banmötena kör ni vanligt gatdäckstryck då ?
/Dea
Ett tips är att köra hem från banmötet med "bantryck" och mät dagen efter vad du har för kalltryck så vet du precis.
Hur gick det på Gelleråsen?
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Tackar
Mja, Gelleråsen gick sådär. Hade bara 60 mil bakom ratten sen jag köpte bilen och det verkade inte riktigt räcka (det var mitt första banmöte). Sektionsdelen gick bra men på passen så var jag lite osäker på vad som hände "på gränsen", hamnade ofta lite mellan växlarna och fick inget vidare flyt.....
Men jag ger inte upp, det blir på med LGF-skylt och ut igen
/Dea
Mja, Gelleråsen gick sådär. Hade bara 60 mil bakom ratten sen jag köpte bilen och det verkade inte riktigt räcka (det var mitt första banmöte). Sektionsdelen gick bra men på passen så var jag lite osäker på vad som hände "på gränsen", hamnade ofta lite mellan växlarna och fick inget vidare flyt.....
Men jag ger inte upp, det blir på med LGF-skylt och ut igen

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
Låter ju bättre än första gången jag åkte bana iaf 
Jag brukar mäta framgång i hur bra det gick jämfört med förra gången jag åkte. Utan träning (på bana) får man inget flyt, så du ska nog inte se det som att det gick dåligt.
Det tog mej många banmöten innan jag fick någon känsla för hur bilen betedde sej på gränsen. Om du har möjlighet så prova några olika däck på samma bil, och givetvis lite olika lufttryck, det gör det lite lättare att lära känna vad som är däckskaraktär och var som är bil.
Om man inte hittar flyt så brukar jag backa av lite, hitta en stabil takt och sedan öka gradvis.
Det kan också vara bra att skriva ner det du vill förbättra på just den banan och ta med det nästa gång för att friska upp minnet. Så slipper du slösa körtid på att upptäcka dom sakerna igen och kan koncentrera dej på dom direkt.
Kör som faen!

Jag brukar mäta framgång i hur bra det gick jämfört med förra gången jag åkte. Utan träning (på bana) får man inget flyt, så du ska nog inte se det som att det gick dåligt.
Det tog mej många banmöten innan jag fick någon känsla för hur bilen betedde sej på gränsen. Om du har möjlighet så prova några olika däck på samma bil, och givetvis lite olika lufttryck, det gör det lite lättare att lära känna vad som är däckskaraktär och var som är bil.
Om man inte hittar flyt så brukar jag backa av lite, hitta en stabil takt och sedan öka gradvis.
Det kan också vara bra att skriva ner det du vill förbättra på just den banan och ta med det nästa gång för att friska upp minnet. Så slipper du slösa körtid på att upptäcka dom sakerna igen och kan koncentrera dej på dom direkt.
Kör som faen!

- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Dan Hovang wrote: Det kan också vara bra att skriva ner det du vill förbättra på just den banan och ta med det nästa gång för att friska upp minnet. Så slipper du slösa körtid på att upptäcka dom sakerna igen och kan koncentrera dej på dom direkt
Helt rätt!! Antingen så kan man tro att Dan har erfarenhet av seriöst tävlingsidrottande eller så är han helt enkelt smart!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: No registered users