Ska montera in en brandsläckare i bilen. Vilken typ av brandsläckare bör man ha?? Pulver, skum eller kolsyra?
Släckeffekten är väl primär, men vikten inte heller helt oviktig..
Tips på var/hur man lämpligen monterar släckaren är också mer än välkommet!
Hoppas det är lugnt om jag lånar din tråd lite då du hann före mig att fråga exakt samma sak som jag också undrar. Jag har ju en vanlig 968 och behöver brandsläckare för att få entusiastförsäkring. Jag ska alltså inte köra den på bana, så jag vill ju helst inte placera den så att den syns för mycket och är i vägen för passagerare osv. Var bör jag placera den?
Det funkar bra än så länge och stolen går att justera i alla lägen. Man vill ju ha den nära till hands men utan att vara i vägen.
Edit: för att svara på den faktiska frågan så valde jag en 2kg pulversläckare. Tror (obs tror) att det är bäst i en bil, men det är tydligen svårt att sanera.
PCU944 wrote:Ska montera in en brandsläckare i bilen. Vilken typ av brandsläckare bör man ha?? Pulver, skum eller kolsyra?
Släckeffekten är väl primär, men vikten inte heller helt oviktig..
Tips på var/hur man lämpligen monterar släckaren är också mer än välkommet!
Pulver släcker alla typer av bränder bra men man har pulver i bilen flera månader även om man sanerar skiten noga. Tror att pulvret fräter på elkontakter och sånt med så det finns risker för elfel?
Vet inte om alla skumsläckare klarar minusgrader utan att frysa. AFFF (som är en typ av skum) enligt uppgift inte frysa, vet dock inte vilka temeraturer. AFFF är vanligt i släckare för bilar. Man får vad man betalar för AFFF släckare finns i aluminium men det kostar mer....
Hur är det med färgen på släckaren? Måste den vara röd eller skulle en sån här funka? EFFEKTKLASS: 13 A, 89 B C står det att det är. Den blir ju lite mer diskret när den inte lyser rött..