Racekat eller inte?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Racekat eller inte?

#1 Post by DLS »

Jag tänkte bygga ett 3" system till min turbo men jag funderar på om man ska ha en racekat eller om orginal katen är så pass bra endå??
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Original är fruktansvärt restrektiv!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#3 Post by DLS »

ok.
nån som har nått tips på billiga racekat:ar då? :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Hör med mekonomen.. Dom kan säkert ta hem..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

vello
S-Poster
Posts: 154
Joined: 2004-04-27 10:10:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#5 Post by vello »

kan en racekat göra någon nytta på en n/a bil också?
/v

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by gurra »

Tex Hansen Racing och Raka Rör har universal sportkat.
http://www.hansen-racing.com/powerpipesunivsport.php
http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.html

Jag skulle rekommendera en 100 cells, dvs inte de absolut billigaste från Raka Rör.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by gurra »

Racekat på en N/A gör marginell skillnad. Möjligtvis om allt annat är modiferat såsom topplock, kam, grenrör etc.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by Joakim »

DLS - Tja!
1850kr kostar en 300 cells racekatt i stål. 3"
Denna inhandlas på katalysatorteknik (American Racing) i Linköping.
Montering hos dem för dessa kostar mellan 500 och 1000kr, men jag vet ju att du tar saken i egna händer.

Sök på eniro, detta är ett HETT tips ;)
Åker du ner till Linköping för att köpa en kat så kan vi ju sammanstråla så vi kan trada PFC beläggen mot Stereon och allt vad det var vi glömde..

Hoppas att bilen går bra annars.. men sätt inte på nån vindrutestreamer :)
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#9 Post by Dan Hovang »

Är det någon som bänkat en bil före/efter med papper så man vet hur mycket det ger?
Bör man mappa om motorn om man byter?

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gurra »

I USA florerar siffror runt 15hk extra utan kat, men man vet ju hur det är med jänkarna och effektsiffror... :shock: :wink:

Mappa om är oftast inte nödvändigt då luftmängdmätaren hänger med i den lilla förändringen.

Men har man originalchip borde man mappa om oavsett! Verkar dumt att inte uttnyttja hela potentialen.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#11 Post by DLS »

Vad ska man ha:
http://www.katalysatorteknik.com/ finns det sportkat för 1850kr 300cells.
eller på http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.html finns en racekat för 2900kr 100cells.

går den igenom bes. med racekat eller ska man ta sportkat?

Var ska lambdasonden sitta?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by gurra »

Besiktning brukar inte vara några problem, men kör bilen varm innan för säkerhetsskull.
Lambdan behöver du inte bry dig om då den sitter innan turbon.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]