K jetronic beter sig bakvänt!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
taxiande
S2-Poster
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978

#1 Post by taxiande »

Håller på att gå igenom insprutningen eftersom bilen stått stilla länge. När jag vrider på tändningen så går inprutningen på vad jag skulle tro är max(en spridare fyller en 33 cl flaska på 2 min) när jag lyfter på luftvågen så slår insprutningen av.Vad jag har läst mig till genom patand's felsökningsguide så ska det väl vara tvärtom! Har gått igenom bränslefördelaren och bytt packningar, flottören löper lätt och spetsen är neråt.någon som har någon ide?

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

Re: K jetronic beter sig bakvänt!

#2 Post by gegge »

Spridarna har ett öppningstryck och ska vara täta. När luftvågen är I botten ska de inte läcka en droppe.

Är du 100% på att du monterat ihop fördelaren EXAKT som det var tidigare? Brickorna är shimsade individuellt till nära 0,01mm noggrannhet. Membranet hamnade rätt och läcker inte?

Alla slangar kopplade rätt?

Har du motstånd I luftvågen? Har du mät upp vad du har för tryck, system och kontrolltryck varm och kall?

Jag har pillat isär och gått igenom en del k-jetar och rost är vanlig tyvärr.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

taxiande
S2-Poster
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978

#3 Post by taxiande »

Har inte startat upp bilen eftersom den dränker cylindrarna med bensin när jag slår på tändningen,så nej jag har inte mätt kallt och varmt. Bränslefördelaren var fin inuti ingen rost eller smuts,oringarna och membranet sitter rätt. Det känns som om flottören skulle sitta uppochner,men spetsen ska ju vara neråt. Det känns som om allting är rätt förutom att det går på Max när det ska vara stängt och tvärtom.hmm kan jag ha vänt på membranet upp och ner så att det flexar åt fel håll? Är det så att det är styvare åt ena hållet än det andra?

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#4 Post by gegge »

Gissar att det är ett stålmembran och inte ett nyare i textil? Det ska vara helt plant utan märken och beter sig troligen likadant åt bägge håll. Nu sitter det skruvar så risken att montera fel är rätt liten skulle jag tro. Men alla hål i membranet ska stämma med godset. "Plungern" är smalare och spetsig I sin nedre ände. Det verkar som om den blir för mycket intryckt eller ligger i fel läge. Inget emellan luftvåg och bränslehuvud?

Du monterade bricka, fjäder och grejen kring var öppning I huvudet? Låter som membranet inte ligger mot öppningen och reglrerar trycket/flödet. Fritt blås hela tiden.

Regulatorn är eluppvärmd och bör ge 1,7bar vid 20 grader för att stiga upp mot 3,6bar fullt varm. EN hårtork gör samma jobb. Men det påverkar bara motståndet i luftvågen och löser inte problemet.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#5 Post by Maxx »

Edit: *mumlar lite* ... jag kanske ska läsa ordentligt innan jag svarar.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply