Bromsar - hur ska de vara?
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: porsche 944s
Re: Bromsar - hur ska de vara?
Hej Max,
Jag visste inte att det fanns olika Pagid. Jag köpte dem som säljs på Utzon (borde inväntat ditt svar) och där står inte vilken färg de har. Tyvärr.
/Staffan
Jag visste inte att det fanns olika Pagid. Jag köpte dem som säljs på Utzon (borde inväntat ditt svar) och där står inte vilken färg de har. Tyvärr.
/Staffan
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
De blir säkert bra eller så kommer din erfarenhet av dem göra det lite lättare att avgöra vad du vill ha i stället som nästa uppsättning.mojo158 wrote:Hej Max,
/Staffan
Apropå rejsigt skrikiga belägg så gillar jag dem. Det får folk att titta upp om de kliver ut mitt i gatan och man kan även lätt sortera ut vilka som har rätt fritidsintresse; de som ser irriterade ut har det inte, de som skiner upp i ett leende och ibland även gör tummen upp har det.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
Ospecade Pagid låter som deras OEM som lär vara ganska ruttna!
//Pehr
//Pehr
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- Turbo-Poster
Hej,
Jag ringde Utzon och det visade sig att Pagidbeläggen var standardbelägg. Efter lite diskussion kom vi fram till att jag istället skulle köpa Ferodobelägg också dom standard (men ev något bättre). Han tyckte att dessa kunde räcka ganska bra för att testa bana och att det inte var en bra idé att köpa rejsbelägg om man inte också byter skivor eftersom att de dyra rejsbeläggen ändå snabbt skulle slitas ut med gamla skeva skivor.
/Staffan
Jag ringde Utzon och det visade sig att Pagidbeläggen var standardbelägg. Efter lite diskussion kom vi fram till att jag istället skulle köpa Ferodobelägg också dom standard (men ev något bättre). Han tyckte att dessa kunde räcka ganska bra för att testa bana och att det inte var en bra idé att köpa rejsbelägg om man inte också byter skivor eftersom att de dyra rejsbeläggen ändå snabbt skulle slitas ut med gamla skeva skivor.
/Staffan
- Pehr Johnsson
- Addict
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
Jag körde med Ferodo DS på 944:an och de bet riktigt bra men skitade ner fälgarna otroligt! När jag sedan köpte 964:an så satt det Ferodo standard på denna och de fungerade över förväntan även på bankörning. Har aldrig fått fadeningar eller kännt mig otrygg med dessa beläggen.mojo158 wrote:Hej,
/Staffan
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- Turbo-Poster
Hej Pehr,
Det var skönt att höra, om det nu är samma belägg. Jag antar att Fedoro har flera olika belägg de också och jag har fortfarande inte en betäckning på dem.
/Staffan
Det var skönt att höra, om det nu är samma belägg. Jag antar att Fedoro har flera olika belägg de också och jag har fortfarande inte en betäckning på dem.
/Staffan
- Pär Hylander
- Raceputte
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Nu är det några år sedan jag åkte räserbil och minnet sviktar i detaljerna. Det jag minns tydligt är vilken otrolig skillnad i känsla det kunde vara mellan olika belägg!
Dom som kändes bäst vill jag minnas kom från Pean Sweden, men det var nog inte Performance Frictions. Ev får man svaret i min gamla tråd om man orkar läsa den
Det var 931/944 standardok jag hade.
Dom som kändes bäst vill jag minnas kom från Pean Sweden, men det var nog inte Performance Frictions. Ev får man svaret i min gamla tråd om man orkar läsa den

Det var 931/944 standardok jag hade.
Pär Hylander
- Skillzz
- NA-Poster
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1989
tja
Tryck ner bromspedalen och håll den där. start motorn, då ska bromspedalen sjunka ner en bit, gör den inte det så fungerar inte ditt broms servo! och då får man dåliga bromsar (tungtrampat)
borde vara bra bromsar ovasst modell
och hand bromsen måste du justera
Tryck ner bromspedalen och håll den där. start motorn, då ska bromspedalen sjunka ner en bit, gör den inte det så fungerar inte ditt broms servo! och då får man dåliga bromsar (tungtrampat)

/Pierre
Team: Real Toys Racing
Enzo FERRARI said once: A horse pulls the car and does not push it, Therefore a motor belongs forward....
Team: Real Toys Racing
Enzo FERRARI said once: A horse pulls the car and does not push it, Therefore a motor belongs forward....
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
Hej
Bengt
Jag testade och servot funkar. Det blir svepbyte av bromsgrejor snart.Skillzz wrote:tja
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
Hej
* rengjorda och honade bromscylindrar, kolvarna rengjorda och polerade, nya tätningar monterade med monteringsfett och nya damasker
* alla bromsok rengjorda och alla glidytor uppsmörjda med kopparpasta
* nya stålomspunna bromsslangar
* handbromsen - alla små grejor för justering och monteringsdetaljer inne i bromskivorna bak rengjorda och uppsmörjda, och injusterade (inte framme vid spaken)
* nya skivor runtom, oventilerade Sebro
* nya standardbelägg (Pagid), även nya belägg för handbromsen
* bytt till ATE Super Blue Racing bromsvätska (edit)
Nu tar bromsar riktigt bra utan att man behöver häva sig på dem, och med originalbeläggen är det nu däcken som låser alldeles för snabbt vid inspirerad körning.
Det blir en luftning till av alla ok framöver innan jag kan säga att jag är 110% nöjd, nu tar bromsen lite för långt ner.
Jag återkommer med bilder senare
Handbromsen - tar nu bra men kommer att behöva justeras nån gång till när de är inslitna lite mer.
Handbromsen var tidigare helt kass, en handbromsback saknade till hälften något belägg alls (bortbrutet) och justeringen var helt obefintlig. Det var 100% gravrost på bägge sidor på det som ska vara anliggningsyta inne i skivan bak.
Bengt
Nu är mina bromsar som nya. Tyvärr så kan jag inte peka på någon speciell detalj vad det är som gör dem helt annorlunda för jag har gått igenom allt utom huvudbromscylindern.gtBen wrote:Jag undrar hur bromsarna på min 924S/944 ska vara?
Bengt
* rengjorda och honade bromscylindrar, kolvarna rengjorda och polerade, nya tätningar monterade med monteringsfett och nya damasker
* alla bromsok rengjorda och alla glidytor uppsmörjda med kopparpasta
* nya stålomspunna bromsslangar
* handbromsen - alla små grejor för justering och monteringsdetaljer inne i bromskivorna bak rengjorda och uppsmörjda, och injusterade (inte framme vid spaken)
* nya skivor runtom, oventilerade Sebro
* nya standardbelägg (Pagid), även nya belägg för handbromsen
* bytt till ATE Super Blue Racing bromsvätska (edit)
Nu tar bromsar riktigt bra utan att man behöver häva sig på dem, och med originalbeläggen är det nu däcken som låser alldeles för snabbt vid inspirerad körning.
Det blir en luftning till av alla ok framöver innan jag kan säga att jag är 110% nöjd, nu tar bromsen lite för långt ner.
Jag återkommer med bilder senare
Handbromsen - tar nu bra men kommer att behöva justeras nån gång till när de är inslitna lite mer.
Handbromsen var tidigare helt kass, en handbromsback saknade till hälften något belägg alls (bortbrutet) och justeringen var helt obefintlig. Det var 100% gravrost på bägge sidor på det som ska vara anliggningsyta inne i skivan bak.
Jag köpte nya och "rätta" handbromsbackar från design911 för 350:- .Cédric wrote:Min bil är rätt skapligt påkostad för att hantera bana snabbt och mycket, men kör ändå biltema bromsbackar till handbromsen, dom som finns "från hyllan" är riktigt dyra för något man nästan aldrig använder. Ett par backar hos utzon kostar 685spänn + frakt, alltså ungefär 750 spänn, så stor kan jag garantera att skillnaden inte är...
Bengt
Last edited by gtBen on 2013-05-03 21:13:10, edited 1 time in total.
en analog man i en digital värld