Turbo 3.0 fråga till 944 S2.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

Turbo 3.0 fråga till 944 S2.

#1 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Tror inte att man har vare sig körkunskap
eller pengar just nu för att lyckas ro hem en sån grej.

Kan ju dock vara kul att höra om det finns nån på forumet
som antingen har byggt om eller har lite hum om vad det
behövs för prylar.

Förutom...

Turbokolvar och turbo, grenrör, avg-system, insug, spridare, bränslepump och relä, och att ändra i styrenheten dvs chip,
(mappning).

Det finns ju en sån motor på Sanden.nu men den ligger på 70.000:-.



Mvh


Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Peter Olesen
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-11-26 12:37:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skepplanda
Contact:

#2 Post by Peter Olesen »

Varför inte original motor, liten turbo (0.5bar laddtryck) och så köra med E85 :twisted:

Då behöver du "bara" nytt grenrör och en mappning...
Ford Focus Mk2 2.0
"Hellre en Ford på banan än en Porsche i garaget"

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#3 Post by Bengt »

Det är väldigt dyrt att bygga 16v turbo. Enklast är att skaffa 951 topp och grenrör samt 951 stakar.
Sen kan det bli lite problem med besiktningen.

Sandéns motor är BILLIG.

Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Jag kan tänka mig att den är det :D .... Bara en KKK-K27 turbo
kostar väl sisådär en 20-25.000:-. Obs! ej hybridversionen...


Det är väl bara lära sig köra och kanske köpa sig en Färdig
Turbo S istället när man får råd och lust + ett trimpaket me chip.

Sandén är ju duktig på att få ur pållar ur Turbon..

Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#5 Post by Bengt »

Ja, hur tråkigt det än kan låta, så är det alltid viktigast att först välja rätt objekt att bygga vidare på. En S2 står i ungefär samma pengar som en 951 om jag inte är fel underrättad, så ett byte bör vara smärtfritt. Sen är potentialen för uppgraderingar enorm.
Själv har jag njutit av att ta ett steg (50hk) i taget. Till sommaren har jag nog nästan en fördubbling av originalhästarna :D fast då har det också kostat som en bil till :shock:
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#6 Post by Tomas »

Denna fråga kommer upp då och då. Svaret som kanske är svårt och svälja är väl ungefär det som redan sagts.
Det blir billigare och mycket mindre arbete att köpa en 951 och trimma den. Du får inte en S2 genom besiktningen med turbo.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#7 Post by Chriz75 »

Får man en S2a med kompressor genom besiktningen ?
Kollar de varkligen så noga på sådana saker om man har gjort att snyggt och prydligt ?
Porsche 944 S2 cab

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

Skulle man lyckas besiktiga en bil nyare än 1975 med eftermonterad turbo eller kompressor är det bara ren tur. Hur oddsen ser ut vill jag inte spekulera i.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#9 Post by Chriz75 »

Varje gång jag har varit hos besiktiningen så har de bara kollat motor- och chassinumrena sen har de bara stängt motorhuven med komentaren att det var var väligt rent och fint.
Nu senast hade jag köpt ett Optima Yellow top batteri som jag inte hann montera fast utan bara ställde dit och de sa inget om det. Nu sitter det dock fast med ett band runt.
Om de skulle gnälla vad händer då ?
Får man körförbud ?
Jag som funderade på att sätta dit en Eaton M62 på min S2a. :roll:
Porsche 944 S2 cab

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

fff

#10 Post by 931Melander »

Chriz75 wrote:Varje gång jag har varit hos besiktiningen så har de bara kollat motor- och chassinumrena sen har de bara stängt motorhuven med komentaren att det var var väligt rent och fint.
Nu senast hade jag köpt ett Optima Yellow top batteri som jag inte hann montera fast utan bara ställde dit och de sa inget om det. Nu sitter det dock fast med ett band runt.
Om de skulle gnälla vad händer då ?
Får man körförbud ?
Jag som funderade på att sätta dit en Eaton M62 på min S2a. :roll:
Att dom missade batteriet var väl ett undantag, sedan att de bara kollar chassienummer är väl inte så konstigt så länge de inte misstänker att nåt är felaktigt. Om dom sedan kommer på att undersöka så blir det ombes.

Hade en släkting som satte i en 2,3 motor i en audi GT (2,2 lit orginal)
5 år och två ägare senare underkändes bile av bilprovningen. Besiktningsmannen hadetidigare arbetat på Audi och såg att det var fel grenrör och kollade vad det var för motor...

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#11 Post by Chriz75 »

Men de bryr sig inte om att du byter turbo och laddluftkylare och trimmar upp bilen ett par hundra hästar om du redan har en turbobil ??

Besiktningen borde ju inte ha något med motorn att göra. De borde ju bara se till att bilen är i bra körbart skick... bromsar, rost och andra viktiga detaljer.

Hur gör Area 951 när de hänger på turbo på 968or då ?
Hur går de igenom besiktingen ?
Porsche 944 S2 cab

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]