Hur ska tryckarna kännas?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
gurra
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Hur ska tryckarna kännas?

#16 Post by gurra »

Nahpets wrote:Vad gör en lyftare?
Vet att den sitter mellan kamaxeln och ett gäng ventiler.

Men vilka delar består de av och vad är funktionen med dem?
Egentligen är det en tryckare. När kamnocken roterar så löper den mot tryckaren som i sin tur trycker mot ventilskaftet. När den är hydralisk behöver inte spelet justeras manuellt utan oljetrycket ser till att lyftaren alltid trycker mot ventilskaftet utan något spel.

Tryckaren behövs för att inte ventilskaftet är särskilt lämpat för att ha en kamnock som roterar mot den hela tiden och då är en tryckare där emellan en smidig lösning.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Nahpets
Addict

#17 Post by Nahpets »

ok! Tackar.

Är det ventiltätningarna som ser till att det inte rinner olja ned från lyftarna in i cylindern?

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#18 Post by Mattias 924 »

Nahpets wrote:ok! Tackar.

Är det ventiltätningarna som ser till att det inte rinner olja ned från lyftarna in i cylindern?
Nja, runt ventilskaften är det alltid* olja oavsett om motorn har stötstänger, vippor eller tryckare. Ventiltätningarna ser till att det inte kommer olja längs med ventilskaften in i cylindrarna.

*Finns vissa motorer med öppna ventilsystem. Oftast på flyg eller mc-motorer från tiden före första världskriget.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Nahpets
Addict

#19 Post by Nahpets »

Tack.
Intressant. :)
Ska söka mer info.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#20 Post by patand »

Nahpets wrote:Men vilka delar består de av och vad är funktionen med dem?
Funktionen är att sitta mellan kammens nockar och ventilen och trycka ner ventilen vartefter kammen rör sig. Vissa bilar har hydraliska tryckare (924S, 944, 968) och andra har mekaniska tryckare (924).

De hydraliska fylls med olja och expanderar för att minimera glappet mellan ventil och kamaxel.

De mekaniska måste man justera vartefter grejerna slits, justeringen kan se lite olika ut beroende på bilmodell men på 924 är det ett hål på sidan av tryckaren där man kan sticka in en insexnyckel (3mm om jag minns rätt) och vrida på en konisk skruv för att justera glappet så det blir enligt spec. Det är vad som brukar kallas "justera ventilerna".

EDIT: Här var man visst sent ute... men bättre sent än aldrig... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

PMU-Jocke
NA-Poster
Bilmodell: Porshe 944 -85b
Årsmodell: 1985B

#21 Post by PMU-Jocke »

Kan man verkligen simulera hur en tryckare ska kännas? Hade också problem med att tryckarna lät konstigt. Har inte kommit fram till något ännu. Kör med annan olja nu iofs. Kan vara det, kanske inte.

Lilja
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988

#22 Post by Lilja »

Blä, grävde upp denna tråden när jag satt och letade lite. Har också ganska mycket tickande och har inte tänkt så mycket på det direkt, mer än att det är irriterande och att jag vill få det fixat.
Har dock bara haft bilen en vecka nu och den förra ägaren påstod att den nyligen var nyservad med olja/filter och lite sånt. Dock är oljan väldigt brun och ser inte direkt ut att varit bytad på ett tag.
Ska prova nästa vecka att byta olja/filter. Dock vet jag inte vilken skillnad det kommer göra då jag har helt okej oljetryck även med denna oljan.

Man blir dock lite nervös när man kollar på Utzon då EN tryckare kostar 967 kr... :|
Hjälper det nu inte att byta olja/filter behöver man ju definivt konstatera vilken/vilka tryckare det är som inte hänger med. Har tryckarna någon form av backventil i sig som bibehåller trycket i tryckaren? För jag menar om man kör tryckluft i den kommer den ju annars bara vara hård sålänge man kör tryck i dom?

Är väl iofs tur det är vinter snart, har man tid på sig att pilla med det hehe.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

#23 Post by FSN »

När jag åkte så var det på 20w-60 olja och då var det tufft att få upp trycket i tryckarna. Vid uppstart så körde vi initialt motorn på 0w-40 eller nåt sånt i nån timma för att få in tillräckligt med olja i tryckarna.

Lite rengörning med diesel hjälpte bra på våra. Det handlar i princip om att den skall vara tät och ta emot oljetryck.

Nån som vet om det finns bolt-on konvertering till fasta tryckare för 94S2 och 968? Det känns betydligt stabilare och mer rätt på en banracingmotor tycker jag.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Lilja
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988

#24 Post by Lilja »

Jo jag kommer ju i hvuvudsak också köra bana med min så fasta tryckare hade kanske varit något.

Verkar som min bil har stått väldigt länge, så kanske är bäst att byta olja och kanske hitta någon motorengöring att hälla i oljan och sen köra den hårt lite och se om det släpper. Tänkte om det kan vara oljeavlargringar som sitter i lyftarna.
Tycker tickandet blir värre och värre eller så är det bara jag som är känsligare haha. Låter ju som en traktor :S

Btw. Eftersom jag är ganska ny på 944or, hur mycket måste man plocka av för att få ut tryckarna?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Sluggen
S2-Poster
Bilmodell: 951

#25 Post by Sluggen »

16v-motorernas tryckare/ventiler är runt hälften så tunga som på 8v så det finns egentligen ingen anledning att byta, och är väl anledningen till att det (mig veterligen) inte finns några konverteringskit till dem. 8v är är däremot en annan historia om man vill varva högt. Ska man göra det är det dock smörjsystemet som är den begränsande faktorn och inte tryckarna.

Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

gurra
Sponsor

#26 Post by gurra »

FSN wrote:Nån som vet om det finns bolt-on konvertering till fasta tryckare för 94S2 och 968? Det känns betydligt stabilare och mer rätt på en banracingmotor tycker jag.
Lindsey har haft det i görningen en längre tid men vet inte om de har lagt ner det.
De hydraliska funkar till runt 8000 rpm på 16v.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Nilsson
S-Poster
Bilmodell: 944 turbo

#27 Post by Nilsson »

Väcker liv i en gammal tråd.
Håller på och fixar med min motor, har kommit till att ultraljudstvätta tryckarna i diesel och har fått blandat resultat på hur de känns nu när de (förhoppningsvis) är urtvättade. Kan nämna att det har varit en del tickande från lyftarna innan.

Vissa av dem går att trycka ihop så att man känner hur fjädern gör motstånd, andra går bara att trycka ihop några mm och sen känns det som ett stopp.
Vad är "rätt" så att säga?
Leksak: Porsche 944 turbo

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#28 Post by DLS »

Mina tryckare som stått länge utan att ligga i nått oljebad var alla mjuka o gick att trycka in men om man satte tryckluft i lilla hålet i sidan på dom så gick dom inte att trycka in för hand längre.

Skulle gissa på att du har några tryckare som är tomma o några som fortfarande har olja i sig men det kan även vara nån tryckare som är dålig.

Testa alla med tryckluft.

Här har du annars ett smart sätt för att få i olja o få bort all luft ur tryckarna.
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... -down.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Nilsson
S-Poster
Bilmodell: 944 turbo

#29 Post by Nilsson »

Tackar för infon, då får de som är svåra att trycka ner gå ett tag till i tvätten.
Det var en smidig metod att fylla upp dem med olja igen.
Leksak: Porsche 944 turbo

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#30 Post by DLS »

och som han säger i tråden, blåser du in tryckluft i tryckaren så ska den fortsätta vara hård ett tag, går den o blir mjuk direkt så är den nog slut

"Most feel solid. If they stay soft after they are filled with oil (or after a little shot of compressed air in the hole), then lots of people here say they should be replaced."
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply