Bärarmar konvertering, plåt till aluminium

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Bärarmar konvertering, plåt till aluminium

#1 Post by Goran »

Hej

Jag undrar om någon har konverterat en 924S eller tidig 944 med bärarmar i plåt till dylika i aluminium?
Jag är intresserad om det är möjligt att hyffsat lätt och utan alltför stora kostnader, montera ett M030 kit från en 944 turbo på dessa bilarna.

Vad jag förstått så finns det tre konfigurationer på 944 N/A:
Tidiga (Årsmodell 82-85?) : Plåt som 924 och VW Golf
Mellan (Årsmodell 85-??) : Korta i aluminium
Sena (Årsmodell ??-??) : Långa i aluminium

Någon som gjort en liknande konvertering? Vilka aluminiumbärarmar är det då man måste ha, långa eller korta?

Något annat att tänka på?

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Bärarmar konvertering, plåt till aluminium

#2 Post by Maxx »

goc931 wrote:Hej

Jag undrar om någon har konverterat en 924S eller tidig 944 med bärarmar i plåt till dylika i aluminium?
Jag är intresserad om det är möjligt att hyffsat lätt och utan alltför stora kostnader, montera ett M030 kit från en 944 turbo på dessa bilarna.

Vad jag förstått så finns det tre konfigurationer på 944 N/A:
Tidiga (Årsmodell 82-85?) : Plåt som 924 och VW Golf
Mellan (Årsmodell 85-??) : Korta i aluminium
Sena (Årsmodell ??-??) : Långa i aluminium

Någon som gjort en liknande konvertering? Vilka aluminiumbärarmar är det då man måste ha, långa eller korta?

Något annat att tänka på?

mvh
Goran
Det finns en belgare som har bytt till 944 turbo-bromsar på sin 924 (http://www.titchati.be/porsche/prepa05.htm). Hoppas din franska är bra. :wink: I annat fall är Google eller Babel fish översättningssidor bra att ha.

Han har skrivit en del om det, på engelska, på http://www.924board.org. Skummade igenom tråden (http://www.924board.org/viewtopic.php?t=3541) och det verkar som om han fick behålla plåtbärarmarna fram för att de i aluminium inte passade(?).

Kan vara värt att slänga ett öga på i alla fall?


Edit: Om du kan komma över pdf-versionen av verkstadshandboken till 944 så kolla chassidelen (vol 3).

"The light-alloy control arms can be installed in cars with steel control arms. Parts required are the caster eccentric, the stabilizer to control arm linkage (stabilizer mounting point on control arm has been modified) and the bearing parts." (sid 40-04)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#3 Post by Goran »

Tack för svaret.
Min franska är som min bantu, obefintlig. :)
Det verkar handla om hur man kan byta ut plåtbärarmarna mot de korta, som jag tror det blir, i aluminium. Enbart detta är inte intressant då de i plåt är mycket billigare.

Kan man då montera på M030 utrustningen på denna korta aluminiumbärarm?
Tidiga 944 turbo. 220 hk, måste eller borde ha haft de korta aluminiumbärarmarna. Fanns M030 till dessa bilarna eller kom det först med den senare turbon på 250hk?

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Kluriga frågor Goran! Jag ser dock inte riktigt klart din tanke med det, räknar du med att M030-grejorna ska gå att hitta prisvärt i förhållande till valfri eftermarknadsutrustning? Eller är det själva alubärarmen du är ute efter? Varför isf?

Har för mig det finns ngn enhetsserie i USA där man bara får tävla med plåtbärarmar, såvitt jag förstått så är konverteringen rätt så rakt på sak på det hållet, vet dock inte hur mkt som flyttas över.

Annars känns det ju som att du ska satsa på dom korta armarna, för att ha en chans att få plats med hjulen i den smala karossen. Vet dock inte om det är risk att hjul med lågt ET tar i fjäder eller så i bärarm mm som är anpassat för högt ET.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#5 Post by FSN »

Jag har Bilstein turbo Cup ben på korta plåtarmar och det var inga problem alls. Fick borra om en hål på benet och svetsa på en bricka bara. En baggis!!
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

koni

#6 Post by 931Melander »

Jag monterade Gula Koni från en -89 944 på min 924Turbo. Nu är min 944 breddad men det spelar nog ingen roll. Det som skiljer på dämparna är nedre infästningen mot hjulnavet. Jag svetsade igen nedre hålet på dämparen och borrade om det , samt att jag fick slipa upp bredden lite också. Däremot gick inte coiloverdämparna få ner i skålen på bakvagnens nedre infästning. Jag vet att det finns modeller med hål genom bärarmen och där går det bra. Men inte om du gar typ en hylsa du sticker ner dämparen i.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users