Tomgång
-
- S-Poster
- Posts: 98
- Joined: 2005-04-28 21:13:14
- Bilmodell: 944 n/a
- Årsmodell: 1984
- Location: Kålshester
- Contact:
Tomgång
Någon som kan hjälpa mej med hur i hela friden jag skall få ner min tomgång. Ligger runt 1150/1200 varv och skall ju som ni vet ligga runt 800, har skruvat ner tomgångsskruven max så där finns inget mer att hämta. Vad göra?
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 98
- Joined: 2005-04-28 21:13:14
- Bilmodell: 944 n/a
- Årsmodell: 1984
- Location: Kålshester
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 98
- Joined: 2005-04-28 21:13:14
- Bilmodell: 944 n/a
- Årsmodell: 1984
- Location: Kålshester
- Contact:
- Mikael Evertsen
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2004-07-18 23:18:18
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1979
- Location: Landskrona
- Contact:
Bara nyfiken! Vad var det för skruv du hittade? Det finns en liten skruv (på min i alla fall) som reglerar spjällens nollläge. Jag har dock hört att man inte skall använda denna för att reglera tomgång. Jag tror nog också att en läcksökning kunde vara på plats. Har du haft detta problem alltid eller har det just uppstått?zuhron wrote:ahhh, hittade en annan lite skruv att skruva på (skruvade på alla skruvar jag kunde hitta) och vipps så sjönk varvtalet. Tänk vad lite okunskap kan göra.
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
-
- S-Poster
- Posts: 98
- Joined: 2005-04-28 21:13:14
- Bilmodell: 944 n/a
- Årsmodell: 1984
- Location: Kålshester
- Contact:
- Mikael Evertsen
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2004-07-18 23:18:18
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1979
- Location: Landskrona
- Contact:
Jag har svårt att hjälpa dig eftersom jag inte har likadan bil, men det du beskriver verkar väldigt likt den skruv (med mutter) som anger det stängda läget för spjällen. Det låter inte som rätt skruv att justera tomgång på (även om effekten kan bli den samma), men vi får hoppas att du kan få tips ifrån någon som har bättre koll på 944:an. I mina öron låter det som vakum-problem. I min bil har jag en ventil som öppnar ett "läckage" då bilen är kall för att få upp tomgången. Denna skall stängas då bilen blir varm. Om denna ventil hänger sig eller läcker kan effekten bli en konstant högre tomgång, men jag vet inte alls om du har en sådan på din bil så det är ett skott i natten. Vi får hoppas att någon annan nappar på tråden och kan ge dig bättre hjälp.zuhron wrote:Ja, vad var det för skruv? Ja, skruv och skruv, det var en mutterliknande sak med en liten "pinne" uppepå (inser att jag kanske beskriver som en femåring, men vad gör man?). Har alltid varit så hög tomgång i min ägo, har bara inte orkar undersöka saken förrän nu.
Startgasen skall nog fram iaf....
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 98
- Joined: 2005-04-28 21:13:14
- Bilmodell: 944 n/a
- Årsmodell: 1984
- Location: Kålshester
- Contact:
http://www.pelicanparts.com/944/944_par ... 5/pic6.jpg
Tror nog att det är nummer 18 på denna bild som jag skruvat på.
Tror nog att det är nummer 18 på denna bild som jag skruvat på.
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 98
- Joined: 2005-04-28 21:13:14
- Bilmodell: 944 n/a
- Årsmodell: 1984
- Location: Kålshester
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users