Missljud från framvagn Porsche 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Victor2
NA-Poster
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1980

Missljud från framvagn Porsche 924

#1 Post by Victor2 »

Hej igen!
Jag har en problem som oroar mig lite på min nya bil.
Det är nämligen så att någonting slår och skapar ett burkigt ljud från vänster framvagn. Det låter/känns framför allt i mycket låga farter och när man kör sakta och svänger. Det låter även om man tar tag i bilen och gungar den lite fram och tillbaka.
Det låter precis om något är löst och slår mot något annat.
Vad tror ni? Vill gärna bli av med det här problemet innan jag ger mig på att fixa resten av bilen.
Kan det vara något allvarligt? :cry:

Victor2
NA-Poster

Re: Missljud från framvagn Porsche 924

#2 Post by Victor2 »

Var förbi min mekanikerkompis nu i kväll. Han provkörde och trodde att det som låter/känns lite burkigt kunde vara vara något som behövde bytas i fjäderarmen alternativt någon länkarmsbustning som behöver bytas. Vad tror ni? Något som låter rimligt? Någon som känner igen problemet?
Vi skall lyfta upp bilen på hans verkstad nästa vecka och försöka lokalisera felet.

Victor2
NA-Poster

#3 Post by Victor2 »

Hej igen! Har kollat runt på forumet och det verkar som det varit fler som haft liknande problem. I vissa fall verkar trasig fjäderbenslagring varit problemet. Tänkte jag skulle prova att byta och se om det är det som är felet. Tänkte dock kolla en sak med er, på Utzon säljs "Fjäderbenslagring utan gummi". Köper man gummi separat eller behövs inte gummit? Vill inte sakna någon del när jag sätter igång och byter:)

cabberobban
S-Poster
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991

#4 Post by cabberobban »

Det lilla lagret till den övre fjäderbenslagringen tar slut förr eller senare så det blir glapp. Finns löst lager om det bara skulle vara det, förmodligen det du sett. Gummit borde inte behöva bytas. Kolla en annan enkel och banal sak: kåpan för hastighetsmätardrivningen i vänster nav, så den inte lossnat och skramlar runt innanför plastlocket. Men så enkelt är det säkert inte:-)
Lycka till / Robban
944 Turbocab

Victor2
NA-Poster

#5 Post by Victor2 »

Tack för svaret!
Nu har jag beställt Fjäderbenslagringar från Utzon. Hoppas det är lönsingen på problemet! :D

Victor2
NA-Poster

#6 Post by Victor2 »

Jag var med bilen hos en mekaniker i veckan. Han var nästan 100% säker att det var insatsen i framdämparen som lät och behöver bytas...
Så jag tänkte beställa nya sådana, hittade dem till ganska bra pris på; http://www.porscheshop.co.uk/acatalog/p ... nsion.html" onclick="window.open(this.href);return false; någon som beställt där ifrån? Går det snabbt att få grejerna?

Victor2
NA-Poster

#7 Post by Victor2 »

Hej
Tänkte uppdatera tråden med att tala om att problemet nu är löst. Det var dämparna som var boven till "burkljudet". När insatserna till dämparna drogs ut så forsade det ut olja. Mekanikern som hjälpte mig sa att det var det värsta han sett :shock:
Hur som helst så byttes även fjäderbenslagringar och genomslagsgummin; känns som att köra en ny bil nu! :D

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924

#8 Post by Cédric »

Är det orginaldämpare så ska det forsa ut olja, annars är något rejält fel. Orginaldämparna använder ju själva fjäderbensröret som ytterhälje på dämparen.

Kul att det blev bra dock, dämpare gör stor skillnad för känslan !

Post Reply